آکادمی

سه شنبه, 20 تیر 1402 00:57

آشنایی با اصول امنیتی کلی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارزهای دیجیتال منجر به شکل گیری امکانات و فرصت‌های قابل توجهی شده‌اند اما از طرفی نباید فراموش کرد که این حوزه برای کاربران بی‌تجربه پر از ریسک و خطر است. در این مطلب با سه اصل امنیتی مهم آشنا می‌شوید که برای مقابله با برخی ریسک‌های مربوط به استفاده، نگهداری و ترید کردن ارزهای دیجیتال مفید هستند.

حفظ حریم شخصی

ماهیت خاص اینترنت باعث شده که اطلاعات در این فضا به سرعت منتشر شوند و گاهی اوقات انتشار اطلاعات در جهت نامطلوب صورت می‌گیرد.

افراد زیادی با نیات مخرب وجود دارند که از تاکتیک‌های مختلف برای سرقت ارزهای دیجیتال شما استفاده می‌کنند. بیشتر حملات و تهدیدات اینترنتی به صورت کلی و گسترده اجرا می‌شوند و سعی می‌کنند حداکثر تعداد قربانی ممکن را به دنبال داشته باشند و قصد هدف گرفتن یک شخص خاص را ندارند. اما اگر ناخواسته با افشای اطلاعات حساس، خودتان را تبدیل به یکی از اهداف مهاجمان سایبری کنید، احتمال اجرای حملات پیچیده‌تر و متمرکزتر بر علیه شما وجود دارد.

توصیه می‌شود که:

  • ریسک‌های صحبت کردن درباره معاملات موفق خودتان را در نظر داشته باشید.
  • آدرس‌های قبلی خودتان را به اشتراک نگذارید.
  • با دقت بر موجودی خودتان نظارت داشته باشید.
  • از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که با هویت واقعی خودتان ارتباط دارند، خودداری کنید.
  • از کانال‌های ارتباطی رمزنگاری شده استفاده کنید.

در رابطه با امنیت، دیدگاه بلندمدت داشته باشید. ممکن است چند ساتوشی که در آدرس‌های شما قرار دارند، در سال‌های آینده بسیار با ارزش شوند یا برعکس. در هر صورت، مراقب اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار می‌دهید باشید چون ممکن است یک هکر، یکی از آشنایان دور یا یک غریبه معمولی به دنبال دسترسی به این اطلاعات باشد.

حفاظت از خودتان

کاربران سیستم بانکی سنتی و همچنین ارزهای دیجیتال، همگی در معرض خطر کلاهبرداری‌های مشابه قرار دارند. اما در رابطه با ارزهای دیجیتال، عوامل دیگری هم وجود دارند که مسئولیت کاربران را برای حفظ امنیت دارایی‌های خودشان افزایش می‌دهند - از جمله نبود اعتماد ذاتی و تغییر ناپذیری تراکنش‌های پردازش شده.

بانک‌ها که به عنوان نهادهایی قابل اطمینان در نظر گرفته می‌شوند، کنترل کامل دارایی‌های شما را در اختیار دارند. بانک‌ها تحت نظارت قانونی قرار دارند و با یکدیگر در تماس هستند؛ همین مسائل به پیشگیری از کلاهبرداری کمک می‌کنند. اگر قربانی یک کلاهبرداری شده یا هنگام انتقال وجه از حساب خودتان دچار اشتباه شدید، معمولاً می‌توانید از بانک درخواست کنید که این مبلغ را برای شما برگرداند. در رابطه با ارزهای دیجیتال، پس از انتشار تراکنش روی شبکه و تأیید آن، امکان لغو آن وجود ندارد.

پس حتماً مراقب باشید. با تاکتیک‌های فیشینگ مختلف و مفاهیم مهمی مثل کی لاگرها آشنا شوید چون آشنایی با این تهدیدات به شما برای حفظ امنیت کوین‌های خودتان کمک می‌کند.

استفاده از رمزهای قوی و متفاوت و فعال کردن احرازهویت 2 مرحله‌ای را همیشه به عنوان اولین گام برای ارتقای امنیت خودتان در نظر داشته باشید. مراقبت از خودتان را هم فراموش نکنید چون شما هم به عنوان یک انسان مرتکب خطا می‌شوید. اشتباه کردن در تایپ عبارت پشتیبان، ارسال توکن‌ها به یک آدرس اشتباه یا صرفاً انتخاب یک تصمیم اشتباه می‌توانند امنیت شما را خدشه دار کرده و مشکلات زیادی برای شما ایجاد کنند.

پس همیشه برای استفاده از ارزهای دیجیتال و حفاظت از آنها، چند بار بررسی کردن آدرس‌ها و رمزها را فراموش نکنید.

بانک خودتان باشید

برای حفظ اطمینان از دسترس پذیری کوین‌های خودتان و به حداکثر رساندن سطح امنیت، توصیه می‌شود که کلیدهای خصوصی خودتان را آفلاین نگه دارید. به طور کلی اکسچنج‌ها نسبت به قبل امن‌تر شده‌اند اما همچنان توصیه می‌شود که حجم زیادی ارز دیجیتال را در این پلتفرم‌ها نگهداری نکنید مگر اینکه تریدر فعال باشید. بعلاوه، تنها در صورتی که امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی را در اختیار داشته باشید، مالک ارز دیجیتال مربوط به آنها خواهید بود.

حالا برای اولین بار در تاریخ، می‌توانید یک دارایی دیجیتال را مثل پول نقد معمولی یا یک تکه فلز گرانبها در اختیار داشته باشید. اما بر خلاف این نوع دارایی‌ها، می‌توانید از اطلاعات ارزهای خودتان روی یک تکه کاغذ پشتیبان گیری کرده و از هر نقطه‌ای در جهان به آنها دسترسی پیدا کنید.

البته نگه داشتن و حفاظت از کلیدهای خصوصی توسط خود شما مسئولیت زیادی برایتان به همراه دارد. خوشبختانه ابزارهایی هستند که به شما برای مقابله با این چالش‌ها و استفاده از مزایای این تکنولوژی‌های جدید کمک می‌کنند.

والت‌هایی که برای نگهداری از ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، از نظر امنیت، راحتی استفاده، تعداد کاربردها و حتی دسترس پذیری با هم تفاوت دارند. پس قبل از انتخاب حتماً گزینه‌های مختلف را بررسی کنید.

والت‌های نرم‌افزاری و موبایلی امکانات مختلفی دارند و معمولاً استفاده از آنها راحت است. مشکل مهم این والت‌ها از نظر امنیتی، اتصال آنها به محیط‌های آنلاین خطرناک مثل گوشی یا کامپیوتر است. این شرایط می‌تواند باعث دسترسی انواع ویروس‌ها و هکرها به دارایی‌های شما شوند بنابراین، کاربران غیر مبتدی باید از این والت‌ها با احتیاط کامل استفاده کنند.

والت‌های کاغذی که با آنها، کلیدهای خصوصی شما روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شوند، معمولاً امن‌ترین روش نگه داشتن کلیدهای خصوصی هستند. اما مدیریت این والت‌ها کاملاً سخت است و فقط یک بار می‌توانید از آنها استفاده کنید. این والت‌ها معمولاً از نظر برقراری تعادل بین راحتی استفاده و امنیت زیاد در بهترین حالت قرار دارند. چنین والت‌هایی از کلیدهای خصوصی شما در برابر بدافزارها و هکرها حفاظت کرده و هزینه کمی دارند.