آکادمی

چهارشنبه, 14 تیر 1402 01:29

میکسر بیت‌کوین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • میکسرهای بیت کوین، نرم‌افزارها یا سرویس‌های شخص ثالثی هستند که بیت کوین‌های شما را با موجودی سایر کاربران ترکیب می‌کنند تا امکان پیگیری تراکنش‌ها را کاهش دهند.
  • دو نوع میکسر وجود دارد یعنی میکسرهایی متمرکز و میکسرهای غیرمتمرکز. میکسرهای متمرکز از یک شخص ثالث استفاده می‌کنند اما میکسرهای غیرمتمرکز برای ترکیب کردن تراکنش‌ها، از پروتکل‌های اپن سورس استفاده می‌کنند.
  • میکسرهای کریپتو قابلیت مخفی کردن هویت کاربران را فراهم می‌کنند.
  • میکسرها هم ریسک‌های بالقوه خاص خودشان را دارند مثل نقض قانون، فلگ شدن والت، مسدود شدن پلتفرم و غیره.

بیت‌کوین که اولین بار در سال 2009 معرفی شد، به کاربران امکان می‌دهد که مستقیماً با یکدیگر تراکنش اجرا کرده و بدون نیاز به خدمات شبانه روزی بانک، به یکدیگر اعتماد کنند.

یکی از مهم‌ترین مفاهیم و ویژگی‌های بلاک‌چین، شفافیت آن است و اینکه حریم خصوصی کاربران را به صورت کامل حفظ نمی‌کند. به این دلیل که بلاک‌چین آزادانه در دسترس همه قرار دارد و می‌توانید در سایت‌هایی مثل بلاک اکسپلوررها، همه تراکنش‌ها را بخوانید. با در اختیار داشتن چنین داده‌ها و اطلاعاتی، می‌توان یک آدرس بیت‌کوینی را به مالک آن انتساب داد.

بیشتر افراد نیازی به مخفی کردن تراکنش‌های بلاک‌چین خودشان ندارند اما به هر دلیلی ممکن است بعضی از کاربران به دنبال آزادی عمل در انتقال وجه و حفاظت از هویت خودشان باشند. متأسفانه افراد بدخواه و تبهکار هم می‌توانند از چنین ابزارهایی برای ارتکاب جرم استفاده کنند.

این ابزارها تامبلر (tumbler) یا میکسر نام دارند و با استفاده از آنها می‌توانید روی بلاک‌چین تراکنش ناشناس اجرا کنید.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که میکسر بیت‌کوین چیست، چطور کار می‌کند و آیا استفاده از این سیستم‌ها قانونی هست یا خیر.

میکسر بیت کوین چیست؟

میکسر بیت‌کوین که به آن تامبلر هم گفته می‌شود، سرویسی است که ارزهای دیجیتال کاربران را دریافت کرده، آنها را سرجمع کرده و بعد این مبلغ را به آدرس گیرنده مورد نظر آنها ارسال می‌کند. این کار به منظور مبهم کردن ردپای تراکنش انجام می‌شود.

اگر از یک میکسر استفاده کنید، آدرس میکسر تبدیل به آدرس گیرنده تراکنش‌های خروجی والت شما می‌شود. به همین ترتیب، در رابطه با آدرس گیرنده هم این شرایط وجود دارد.

ترکیب کردن دارایی‌ها، باعث مخفی شدن منشأ اصلی آنها شده در نتیجه دیگران نمی‌توانند فرستنده یا گیرنده اصلی تراکنش را شناسایی کنند.

معمولاً کارمزد خدمات این سرویس‌ها کم است و از 0.5 تا 7 درصد از تراکنش را شامل می‌شود.

میکسر بیت‌کوین چه کاربردی دارد؟

میکسرهای بیت‌کوین باعث می‌شوند که رهگیری تراکنش‌ها سخت‌تر شود بنابراین حریم خصوصی کاربران را حفظ کرده و هویت فرستنده ارز دیجیتال را مخفی می‌کنند. در واقع این سرویس راهکاری برای ناشناس سازی تراکنش‌های کریپتو است.

اما چرا بعضی از کاربران از میکسر کریپتو استفاده می‌کنند؟

مهم‌ترین دلیل این کار، مخفی کردن فعالیت‌های اقتصادی از دولت‌ها است. البته همین ناشناس بودن می‌تواند انگیزه‌ای برای رفتارهای بد باشد. معمولاً افراد کلاهبردار هم سعی دارند هویت خودشان را مخفی کنند و میکسرهای کریپتو ابزار مناسبی برای این کار هستند.

مثلاً تامبلرهای بیت‌کوین تاریخچه‌ای طولانی در زمینه پولشویی و کلاهبرداری دارند که اولین مورد برجسته آنها در دسامبر 2013 رخ داد. درست چهار سال پس از شروع به کار بیت‌کوین، از سیستم میکسر Fog برای پولشویی 96 هزار بیت‌کوین به سرقت رفته از یک بازار استفاده شد. این حوادث تا سال 2021 هم ادامه پیدا کردند و گفته شده که از این سرویس برای جابجایی غیرقانونی بیش از 1.3 میلیون دلار بیت‌کوین استفاده شده است. بالاخره دولت آمریکا در سال 2021 بنیانگذار این سرویس یعنی Roman Sterlingov را بازداشت کرد.

از آن زمان به بعد، مقامات آمریکایی میکسرهای مهم مثل Blender.io و Tornado Cash را تحریم کرده‌اند. مقامات آلمانی هم سرویس Chipmixer را از کار انداخته و بیش از 46 میلیون دلار وجه را در قالب ارزهای دیجیتال مصادره کردند.

میکسرهای کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

سرویس‌های میکسر، ارزهای دیجیتال کاربران را جمع آوری کرده، تراکنش‌ها را ادغام کرده و سپس آنها را توزیع می‌کنند.

برای درک بهتر این مفهوم، نگاهی به مثال یک خیریه داریم که کمک‌های اهدایی را به صورت ناشناس دریافت می‌کند. در این سرویس، خیرین مختلف به جای اهدای مستقیم، مبالغ اهدایی را سرجمع کرده و در اختیار یک شخص ثالث قرار می‌دهند تا تراکنش را تکمیل کند. در نتیجه، این خیریه بدون شناسایی خیرین، دارایی‌های اهدایی را جمع آوری می‌کند.

حالا اگر به جای این شخص ثالث، یک قرارداد هوشمند را در نظر بگیریم به یک سیستم میکسر می‌رسیم. معمولاً میکسرها هم برای پیشگیری از شناسایی، بیت‌کوین‌های دریافتی را با کمی تأخیر ارسال می‌کنند.

این سرویس‌ها دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز دارند.

مقایسه میکسرهای متمرکز و غیرمتمرکز

میکسرهای کریپتو توسط سرویس‌های شخص ثالث خصوصی اداره می‌شوند که کاربران برای میکس کردن بیت‌کوین‌های خودشان به آنها اعتماد می‌کنند؛ در مقابل، میکسرهای غیرمتمرکز یکسری پروتکل نظیر به نظیر با فرایند ترکیب خودکار هستند.

کاربران با استفاده از میکسرهای متمرکز موجودی خودشان را به آدرس والت متعلق به سرویس میکسر ارسال کرده؛ سپس کارمزد سرویس را پرداخت کرده و مقصد تراکنش را مشخص می‌کنند. پس از اینکه میکسر این وجوه را دریافت کرد، آنها را با دارایی‌های سایر کاربران در یک استخر ترکیب کرده و بین آنها توزیع می‌کند. Yo!Mix و Mixtura نمونه‌های خوبی از میکسرهای متمرکز هستند.

یکی از ریسک‌های خاص میکسرهای متمرکز، خطر اعتماد به یک شخص ثالث است. در صورت تعطیلی کمپانی یا شبکه مربوطه، ممکن است دارایی‌های خودتان را از دست بدهید. از آنجایی که این میکسرها حجم زیادی از دارایی‌های کاربران را مدیریت می‌کنند، می‌توانند هدف جذابی برای هکرها باشند و حتی ریسک اقدامات مخرب از سمت خود شرکت‌ها هم وجود دارد. ممکن است بعضی از میکسرهای متمرکز اطلاعات خصوصی شما را هم ذخیره کرده و آنها را به این تراکنش‌ها ارتباط دهند - به این ترتیب هدف اصلی استفاده از این سرویس‌ها نقض می‌شود.

در مقابل، میکسرهای غیرمتمرکز از یک پروتکل اپن سورس مثل CoinJoin برای ایجاد فرایند ترکیب بی نیاز به مجوز و خودکار استفاده می‌کنند. در واقع این سرویس‌ها متکی بر کاربران مختلفی که از سرویس استفاده می‌کنند هستند و دارایی‌ها را برای اجرای یک تراکنش واحد سرجمع کرده و بیت‌کوین‌های مختلف را به آدرس مقصد مربوطه ارسال می‌کنند. هر چقدر افراد بیشتری از یک میکسر غیرمتمرکز استفاده کنند، بهره وری آن سرویس بیشتر خواهد شد چون بیشتر شدن تعداد کاربران، احتمال تشخیص آنها را کاهش می‌دهد. یک نمونه خوب از یک میکسر غیرمتمرکز که از پروتکل CoinJoin استفاده می‌کند، JoinMarket است.

ریسک کلی‌تر میکسرهای کریپتو

سرویس‌های میکسر تا حدی باعث ناشناس ماندن هویت کاربران می‌شوند اما باید دقت داشت که پیدا کردن فرستنده و گیرنده تراکنش غیرممکن نیست. متأسفانه بعضی از میکسرها آنطور که ادعا می‌کنند ناشناس نیستند و بعضی از آنها تحت مقررات و قوانین دولتی عمل می‌کنند.

مثلاً نهادهای دولتی (مثل FBI) ابزارهای پیچیده خاصی دارند که با استفاده از آنها می‌توانند منشأ ارزهای ارسال شده از طریق میکسرها را شناسایی کنند. شناسایی کاربران در سرویس‌هایی که کاربران کمتری دارند و یا برای پیگیری مبالغ سنگین کار راحتی است.

در صورتی که افراد کمتری در یک سرویس شرکت کنند، رهگیری دارایی‌ها کار ساده‌ای است. از آنجایی که بعید است یک کاربر دیگر دقیقاً به اندازه شما بیت‌کوین ارسال کند، تشخیص مبدأ تراکنش کار نسبتاً ساده است. به خصوص برای تعقیب تبهکاران این روش می‌تواند مفید باشد اما از طرفی، حریم شخصی کاربران معمولی را هم نقض می‌کند.

بعلاوه، بعضی از اکسچنج‌ها به دلیل نگرانی‌های قانونی و امنیتی، فعالانه کوین‌ها و توکن‌های ترکیب شده را مسدود می‌کنند. بنابراین اگر از یک سرویس میکسر استفاده می‌کنید ممکن است در اکسچنج‌های بزرگ با محدودیت روبرو شوید. بنابراین با اینکه دلایل موجه مختلفی برای مبهم کردن تراکنش‌ها وجود دارد اما انجام این کار معمولاً خیلی ساده نیست.

آیا میکسرهای بیت‌کوین قانونی هستند؟

گرچه میکسرهای بیت‌کوین در همه کشورها غیرقانونی نیستند اما خیلی از کشورها استفاده از آنها را محدود کرده یا کاملاً ممنوع اعلام کرده‌اند. بعلاوه از آنجایی که احتمال پولشویی از طریق چنین سرویس‌هایی وجود دارد، سختگیری مقامات نسبت به آنها همواره بیشتر می‌شود. معمولاً دولت‌ها سرویس‌های میکسر را با دقت تحت نظارت دارند چون تلاش‌های دولت را برای تعقیب و پیگیری تراکنش‌های مشکوک با مشکل روبرو می‌کنند.

کشورهایی مثل آمریکا به منظور مقابله با این شرایط محدودیت‌های خاصی برای میکسرهای کریپتو در نظر گرفته‌اند چون این سرویس‌ها با انتقال وجه سروکار دارند. مثلاً شبکه مقابله با جرائم مالی (FinCEN) همه میکسرها را ملزم به ثبت بر اساس قانون اسرار بانکی کرده است.

همچنین در سال 2022 دولت آمریکا برای میکسرهای شناخته شده‌ای مثل Tornado Cash و Blender.io تحریم‌های جدیدی در نظر گرفت. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که از زمان ایجاد Tornado Cash از این سرویس برای پولشویی به مبلغ 7 میلیارد دلار استفاده شده است.

این تحریم‌ها، شهروندان آمریکایی را از کار کردن با چنین سرویس‌هایی منع کرده و دارایی‌های آنها را در آمریکا بلوکه می‌کنند.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، میکسرهای کریپتو راهکار متفاوتی برای بهره بردن از امنیت و دسترس پذیری بلاک‌چین بدون نیاز به افشای هویت کاربران هستند. اما اگر تصمیم به استفاده از چنین سرویس‌هایی می‌گیرید باید با ریسک‌های آنها آشنا باشید. همچنین کاربران باید قبل از استفاده از این سرویس‌ها با قوانین مربوط به آنها در کشور خودشان آشنا باشند.

در مجموع اگر به دنبال مخفی کردن هویت خودتان در دنیای کریپتو هستید میکسرها می‌توانند گزینه خوبی باشند اما فقط خود شما می‌توانید تشخیص دهید که استفاده از میکسرها برای شما مناسب هست یا خیر.