آکادمی

سه شنبه, 12 ارديبهشت 1402 00:08

اعتبارسنج بلاک‌چین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نکات کلیدی

  • اعتبارسنج بلاک‌چین یک نود در شبکه بلاک‌چین است که مسئولیت اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها در شبکه را برعهده دارد.
  • اعتبارسنج‌ها عضو مهمی از شبکه بلاک‌چین هستند و به حفظ امنیت، دقت و عملکرد قابل اعتماد شبکه کمک می‌کنند.
  • اعتبارسنج‌ها با ماینرها تفاوت دارند چون برای اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین در رقابت نیستند بلکه خود شبکه آنها را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انتخاب می‌کند.

به احتمال زیاد شما هم در حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال با اصطلاحات "اعتبارسنج" یا "ماینر" برخورد داشته‌اید. اما آیا با عملکرد این دو و تفاوت آنها آشنایی دارید؟ اعتبارسنج‌ها در بلاک‌چین‌هایی با مکانیزم اثبات سهام مثل اتریوم و سولانا نقش مهمی دارند. به همین دلیل درک عملکرد آنها برای اشخاصی که قصد فعالیت در این اکوسیستم‌های پرطرفدار را دارند، ضروری است.

اما نقش اعتبارسنج دقیقاً چیست و اعتبارسنج‌ها چطور این نقش را انجام می‌دهند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

اعتبارسنج چیست؟

اعتبارسنج عضوی از یک شبکه بلاک‌چین اثبات سهامی است که مسئولیت بررسی تراکنش‌های جدید و حفظ امنیت بلاک‌چین را برعهده دارد. اعتبارسنج‌ها این کار را با استیک کردن (گرو گذاشتن) ارزهای دیجیتال خودشان برای حمایت از شبکه انجام می‌دهند.

اعتبارسنج‌های بلاک‌چین چه کارهایی انجام می‌دهند؟

اعتبارسنج‌ها در اصل تراکنش‌های جدید را بررسی کرده و به بلاک‌چین اضافه می‌کنند. در این فرایند، بررسی می‌شود که آیا تراکنش‌های بلاک‌چین طبق قوانین شبکه معتبر هستند یا خیر و اینکه فرستنده تراکنش موجودی کافی را برای تکمیل تراکنش داشته باشد. اعتبارسنج‌ها در قبال انجام این کار سهمی از کارمزدهای شبکه را دریافت می‌کنند.

اعتبارسنج‌ها علاوه بر بررسی و اعتبارسنجی تراکنش‌ها نقش مهمی در حفظ امنیت شبکه دارند. این کار با نظارت بر بلاک‌چین برای تشخیص نشانه‌های فعالیت‌های مخرب مثل خرج کردن دوباره انجام می‌شود.

اعضای شبکه برای تبدیل شدن به اعتبارسنج باید مقدار مشخصی از ارز بومی شبکه را قفل کنند که به این کار استیک کردن کریپتو گفته می‌شود. این توکن‌ها به عنوان وثیقه‌ای برای اطمینان از عملکرد درست و قابل اطمینان نودها در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب اعتبارسنج‌ها انگیزه پیدا می‌کنند که طبق قوانین شبکه کار کنند چون در صورتی که فعالیت مخربی از آنها سر بزند، این وثیقه مصادره خواهد شد.

مقایسه اعتبارسنج‌ها و ماینرها

اعتبارسنج‌ها از این نظر شبیه به ماینرها هستند که هر دو به بلاک‌چین بلاک اضافه می‌کنند اما بین این دو یکسری تفاوت کلیدی وجود دارد.

اول اینکه، ماینرها تراکنش‌های شبکه‌هایی با مکانیزم اثبات کار مثل بیت‌کوین را اعتبارسنجی می‌کنند.

در این روش، ماینرها کامپیوترهایی تخصصی دارند که باید با استفاده از آنها مسائل محاسباتی پیچیده را حل کنند. ماینری که این مسئله را زودتر از سایرین حل کند، هم پاداش بلاک و هم درصدی از کارمزد تراکنش را دریافت می‌کند. اما اجرای این فرایند مستلزم در اختیار داشتن سخت‌افزارهای تخصصی و صرف انرژی بسیار زیاد است.

از طرفی، اعتبارسنج‌ها در بلاک‌چین‌هایی با مکانیزم اثبات سهام کار می‌کنند و نیازی به استفاده از سخت‌افزارهای تخصصی ندارند بلکه با استیک کردن کوین‌های خودشان صداقتشان را اثبات می‌کنند. اعتبارسنج‌ها هم در قبال انجام این کار درصدی از کارمزدهای شبکه را دریافت می‌کنند.

چگونه جزء اعتبارسنج‌های بلاک‌چین شویم؟

بسته به اینکه چه ارز دیجیتالی را انتخاب می‌کنید، فرایند تبدیل شدن به اعتبارسنج برای شما متفاوت خواهد بود اما معمولاً در این فرایند باید یک نود اعتبارسنج تنظیم و راه‌اندازی کنید و مقداری توکن استیک کنید تا حق فعالیت به عنوان اعتبارسنج را پیدا کنید.

می‌توانید مستقیماً از طریق والت سخت‌افزاری لجر هم اعتبارسنج شوید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. اپلیکیشن لجر لایو را باز کنید.
  2. یک اکانت اتریوم بسازید.
  3. پس از ساختن اکانت اتریوم در لجر وارد آن شده و روی دکمه Earn Rewards کلیک کنید.
  4. با انتخاب کردن لجر یا Ledger by Figment از لیست اعتبارسنج‌ها، اعتبارسنج مد نظرتان را انتخاب کنید.
  5. مبلغی که مایل به استیک کردن آن هستید را وارد کنید. دقت داشته باشید که این مبلغ برای مدتی قفل شده و امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

می‌توانید با استفاده از قابلیت Discover در اپلیکیشن لجر لایو هم با یک اعتبارسنج دیگر مثل kiln همکاری کنید. Kiln به کاربران امکان داده که با استیک کردن اتر تبدیل به اعتبارسنج شده و سود سالیانه‌ای تا 4.5 درصد به دست آورند.

جمع بندی

اعتبارسنج‌ها عضو مهمی از بلاک‌چین‌های اثبات سهامی هستند که به حفظ امنیت و ثبات زنجیره کمک کرده و در قبال انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. اگر شما هم مایل به فعالیت به عنوان اعتبارسنج هستید باید با شرایط و ضوابط این کار آشنایی داشته باشید.