آکادمی

سه شنبه, 16 اسفند 1401 22:06

آپگرید شانگهای اتریوم چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • آپگرید شانگهای اتریوم هاردفورکی است که قرار است در ماه مارس سال 2023 اجرا شود.
  • هاردفورک شانگهای، پیشنهاد EIP-4895 را پیاده سازی خواهی کرد که به اعتبارسنج‌ها امکان می‌دهد اتر استیک شده از زمان دسامبر 2020 را برداشت کنند.
  • در حال حاضر حدود 14 درصد از کل موجودی اتر استیک شده که شامل 16 میلیون توکن با ارزش فعلی بیش از 26 میلیارد دلار است.
  • همچنین فورک شانگهای چند EIP دیگر را هم پیاده سازی می‌کنند که عمدتاً به منظور کاهش هزینه‌های گس برای توسعه دهندگان اتریوم طراحی شده‌اند.
  • این فورک شامل پیشنهاد EIP-4844 نیست. این پیشنهاد، شاردینگ بلاک چین اتریوم را در قالب چند زنجیره برای پیاده سازی مقیاس پذیری ممکن می‌کند.

آپگرید شانگهای اتریوم، هاردفورکی است که قرار است در ماه مارس سال 2023 پیاده سازی شود. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که این آپگرید ایجاد می‌کند، این است که به استیک کنندگان و اعتبارسنج‌ها امکان می‌دهد توکن‌های خودشان را از زنجیره بیکن برداشت کنند.

از آنجایی که اتر استیک شده حدود یک هفتم از موجودی کل این توکن یا به عبارتی 16 میلیون عدد از آن را شامل می‌شود، این آپگرید پیامدهای مهمی خواهد داشت. در حال حاضر ارزش کل اتر استیک شده بیشتر از 26 میلیارد دلار است.

EIP-4895

مهم‌ترین پیشرفت حاصل از آپگرید شانگهای - فراهم کردن امکان برداشت توکن‌های استیک شده - همسو با پیشنهاد بهبود اتریوم شماره 4895 یا به اختصار EIP-4895 است. اعتبارسنج‌ها تا به امروز حدود 16 میلیون اتر را استیک کرده‌اند تا به اجرای مکانیزم اثبات سهام کمک کنند. از سپتامبر 2022 یعنی زمانی که مکانیزم اجماع نظر اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرد، حضور اعتبارسنج‌ها در این شبکه اهمیت زیادی پیدا کرد. بر اساس قوانین جدید پس از مرج، اعتبارسنج‌هایی که 32 اتر را در این زنجیره استیک کرده باشند می‌توانند در فرایند اعتبارسنجی بلاک‌ها شرکت کنند و با افزایش تعداد اترهای استیک شده، شانس اعتبارسنج برای دریافت پاداش بلاک بیشتر می‌شود.

آپگرید مرج اعتبارسنج‌ها را ملزم می‌کرد که اتر خودشان را به همراه هر پاداشی که به دست می‌آورند، تا آپدیت بعدی زنجیره در شبکه قفل کنند. گرچه مرج در سال 2022 اجرا شد اما اعتبارسنج‌ها از دسامبر 2020 توکن‌های خودشان را استیک کرده بودند. در این زمان بود که زنجیره بیکن که متکی بر مکانیزم اجماع اثبات سهام است، منتشر شد.

این آپگرید چه تأثیری برای اعتبارسنج‌ها دارد؟

مهم‌ترین تأثیر آپگرید شانگهای برای اعتبارسنج‌ها این است که بالاخره می‌توانند اتر استیک شده خودشان را آزاد کنند. بنابراین، از نظر تئوری ممکن است اعتبارسنج‌ها برای برداشت موجودی خودشان از شبکه صف ببندند. از نظر بعضی تحلیلگران با توجه به سلطه چشمگیر اتریوم در فضای دیفای و نرخ بالای بهره‌های استیکینگ آن بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد. بعلاوه، پس از آپگرید شانگهای اعتبارسنج‌ها می‌توانند موجودی استیک شده خودشان را آزادانه برداشت کنند پس نیازی به نگرانی برای استیک کردن پولشان (ارزش 32 اتر در نقطه اوج به 150 هزار دلار رسید) برای مدتی نامعلوم ندارند.

اعتبارسنج‌هایی که مایل به برداشت اتر استیک شده پس از فورک شانگهای باشند می‌توانند به چند روش این کار را انجام دهند. یک راه ایجاد یک اعتبار برداشت است تا هر پاداشی که در چند سال اخیر به آنها تعلق گرفته را برداشت کنند. روش دوم که اهمیت بیشتری دارد خروج کامل از زنجیره بیکن با برداشت هر 32 اتر است.

سایر اصلاحات

EIP-4895 مهم‌ترین تغییر و پیشرفت برای فورک شانگهای است اما چند EIP کوچک دیگر هم در این آپگرید وجود دارند. هدف این تغییرات کاهش هزینه‌های گس در زمان‌هایی با فعالیت زیاد است. این تغییرات شامل EIP-3651 هستند که مربوط به کاهش هزینه‌های گس پرداخت‌هایی با "ارزش قابل استخراج بیشینه" در هنگام دسترسی به آدرس COINBASE است (در اینجا COINBASE مربوط به اکسچنج کریپتویی به همین نام نیست بلکه مربوط به نرم‌افزاری است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد توکن‌های جدید را دریافت کنند)،EIP-3855 که به دنبال کاهش هزینه‌های کلی گس برای توسعه دهندگان است، EIP-3860 که در شرایطی خاص، هزینه‌های گس را برای توسعه دهندگان کاهش می‌دهد و EIP-6049 که به یک مسئله مشابه می‌پردازد.

شانگهای یک آپگرید نسبتاً کوچک محسوب می‌شود به خصوص در مقایسه با مرج. اما پتانسیل تأثیرگذاری چشمگیر برای افرادی که در شبکه اتر استیک کرده‌اند را دارد. این آپگریدهای پروتکل مرج احتمالاً در ماه‌های بعدی سال 2023 پیاده سازی می‌شوند از جمله آنهایی که ماشین مجازی اتریوم را ارتقاء می‌دهند و یک آپگرید دیگر که بلاک‌چین اتریوم را به چند شارد مختلف تقسیم می‌کند تا مقیاس پذیری آن را افزایش دهد. آخرین اصلاحیه با نام EIP-4844 قرار بود در آپگرید شانگهای پیاده سازی شود اما این فرایند به تعویق افتاد.

در حال حاضر یعنی اواخر ژانویه 2023 تست‌های فشار آپگرید شانگهای با استفاده از یک shadow fork که از برداشت اتر استیک شده پشتیبانی می‌کند، شروع شده است.