آکادمی

چهارشنبه, 17 اسفند 1401 01:30

اسلشینگ Slashing چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

-          مکانیزم‌های اجماع، سیستم‌هایی هستند که امنیت بلاک‌چین با استفاده از آنها تأمین می‌شود.

-          در مکانیزم اثبات سهام، اعتبارسنج‌های شبکه باید مقداری زیادی ارز دیجیتال بومی شبکه را قفل (استیک) کنند.

-          شبکه از این مبلغ استیک شده به عنوان یک عامل بازدارنده در انجام تخلف استفاده می‌کند و با کسر کردن آن (اسلشینگ) افراد خاطی را جریمه می‌کند.

ویژگی خاص و متمایز بلاک‌چین این است که یک سیستم ناشناس برای مدیریت ارزش و دارایی فراهم می‌کند. با وجود غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین و اینکه در این سیستم هیچ واسطه یا مدیری وجود ندارد، همچنان امنیت موجودی کاربران در این سیستم حفظ می‌شود. این کار به لطف قوانین بلاک‌چین انجام می‌شود که به آنها مکانیزم اجماع می‌گوییم.

مکانیزم‌های اجماع این اطمینان را فراهم می‌کنند که ارتکاب رفتارهای مخرب یا کلاهبرداری در یک شبکه بلاک‌چین به راحتی ممکن نیست یا بی فایده است. اسلشینگ نمونه‌ای بارز از چنین قوانینی است.

در این مقاله راجع به اسلشینگ صحبت می‌کنیم که یکی از اجزای امنیتی محوری مکانیزم اجماع اثبات سهام است و توضیح می‌دهیم که اسلشینگ چطور می‌تواند از انجام رفتارهای بد و نامطلوب پیشگیری کرده و به حفظ امنیت، بهره وری و استقلال بلاک‌چین کمک کند.

مکانیزم‌های اجماع: امنیت بلاک‌چین چگونه تأمین می‌شود؟

مکانیزم اجماع سیستمی متشکل از قوانین پایه یک بلاک‌چین است که طرز کار آن را مشخص می‌کند. این مکانیزم مشخص می‌کند که بلاک‌چین چطور کار می‌کند، کاربران چطور می‌توانند با بلاک‌چین در تعامل باشند و چطور می‌توان از دستکاری شبکه - که ممکن است برای کل بلاک‌چین فاجعه آمیز باشد - پیشگیری کرد. طبیعتاً این هدف با اطمینان از رعایت قوانین بازی توسط همه افراد محقق می‌شود. این یعنی اعضای شبکه باید برای رسیدن به بهترین نتیجه شخصی، در راستای منافع شبکه اقدام کنند و انگیزه‌های همه اعضا با هم هماهنگ است.

مفهوم همسو بودن انگیزه‌ها مفهومی به شدت قدرتمند است و نقش مهمی در حفظ امنیت بلاک‌چین دارد.

با ما همراه باشید تا با جایگاه اسلشینگ در این منطق آشنا شوید.

جمع بندی اثبات سهام

در یک بلاک‌چین اثبات سهامی، اعضای فعالی که شبکه را اداره می‌کنند، نود اعتبارسنج نام دارند. این نودها، تاریخچه تراکنش‌های شبکه را ذخیره کرده و وضعیت اجماع نظر درباره بلاک‌های جدید تراکنش را تعیین می‌کنند. در قبال تلاش، زمان و قدرت پردازشی که این نودها در اختیار شبکه قرار می‌دهند، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند - پاداشی که به آنها انگیزه می‌دهد.

از طرفی برای اینکه این سیستم به اندازه کافی قابل اطمینان باشد (بخصوص با توجه به حجم بالای ارزشی که در یک بلاک‌چین ذخیره می‌شود و یک نقص امنیتی در آن می‌تواند پیامدهایی فاجعه بار داشته باشد) این کار نه تنها به کاربران برای رفتار خوب و درست انگیزه می‌دهد بلکه می‌تواند عاملی برای پیشگیری از رفتارهای نامطلوب باشد. نقش و جایگاه اسلشینگ هم همین است.

ایجاد امنیت با وثیقه

در بسیاری از شبکه‌های اثبات سهامی، برای ایجاد یک نود اعتبارسنج ابتدا باید تعداد زیادی کوین را در بلاک‌چین گرو گذاشت (یا اصطلاحاً استیک کرد) تا بعداً در صورت نقض قوانین امکان تنبیه این افراد وجود داشته باشد. به این جریمه، اسلشینگ گفته می‌شود.

اسلشینگ: هزینه رفتار بد

نودهای اعتبارسنج در شبکه‌های اثبات سهامی به نوعی در این شبکه‌ها سرمایه گذاری شخصی انجام می‌دهند و اگر رفتاری مخرب نسبت به بلاک‌چین داشته باشند، مقداری از کوین‌های آنها کسر خواهد شد.

ریزه کاری‌های اسلشینگ در هر پروتکلی متفاوت است اما به طور کلی، چند عامل می‌تواند باعث اسلشینگ شود:

عدم فعالیت

از کار افتادگی یا عدم فعالیت یعنی اینکه یک نود اعتبارسنج برای هر بازه زمانی آفلاین شود و در فرایند اجماع نظر شبکه شرکت نکند. قابل اطمینان نبودن عملکرد نودها آسیب زیادی به شبکه وارد می‌کند و به همین دلیل از دسترس خارج شدن نودها یک تخلف محسوب می‌شود.

دو بار امضا

بسیاری از نودهای اعتبارسنج برای از بین بردن احتمال از دسترس خارج شدن، ریگ‌های پشتیبانی دارند که در صورت بروز مشکل برای تجهیزات اصلی وارد عمل می‌شوند. اما همین اقدام خطر اسلشینگ را به وجود می‌آورد. اگر شبکه متوجه شود که دو سرور مختلف از کلیدهای یک اعتبارسنج استفاده می‌کنند، ممکن است آن را یک رفتار پرمخاطره و نقض قوانین تلقی کند (چون این رفتار با رفتار مورد انتظار فاصله دارد و ممکن است باعث تولید اطلاعاتی متناقض توسط آن نود شود). در نتیجه احتمال جریمه شدن چنین نودهایی وجود دارد.

دستکاری شبکه

در نهایت، هر گونه تلاشی برای دستکاری فرایند رسیدن به اجماع - مثل امضا کردن دو بلاک مختلف برای یک اسلات خاص - جریمه اسلشینگ را به همراه خواهد داشت.

در مجموع، نودهای اعتبارسنج در شبکه‌های اثبات سهامی باید از ارتکاب هر رفتار بدی که می‌تواند فرایند اجماع شبکه را دچار مخاطره کند، خودداری کنند. آشنایی با جزئیات این مکانیزم برای افرادی که قصد دارند به عنوان نود اعتبارسنج کار کنند ضروری است.

نتیجه گیری

بلاک‌چین یک فناوری نسبتاً جدید است که بدون شک از نظر کارهایی که می‌توانیم با پول و سرمایه خودمان انجام دهیم تحول آفرین شده است اما منطق کلی که برای ایمن سازی بلاک‌چین استفاده می‌شود، چیز جدیدی نیست: مفهوم انگیزه دادن و تنبیه کردن یک مفهوم بسیار قدیمی است. اگر قصد فعالیت در بلاک‌چین یا آشنایی بیشتر با این حوزه را دارید، درک این ویژگی‌ها و طرز کار بلاک‌چین برای شما لازم است.