آکادمی

یکشنبه, 07 اسفند 1401 02:00

آشنایی با آمار CPI آمریکا و تأثیر آن بر کریپتو

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) یکی از روش‌های ارزیابی تورم در اقتصاد است که از آمار و داده‌های مربوط به تغییرات قیمت در بازار استفاده می‌کند. شاخص‌هایی مثل CPI، روند تورم در آمریکا را ارزیابی می‌کنند. دوره تورم می‌تواند درجات تأثیر متفاوتی بر قیمت‌ها داشته باشد. از این رو چنین داده‌هایی برای سرمایه گذاران سهام سنتی مفید هستند و به آنها برای تصمیم گیری آگاهانه‌تر کمک می‌کنند. اما CPI چه تأثیری بر کریپتو دارد؟

بین تورم و قیمت سهام یک رابطه اثبات شده وجود دارد - و این رابطه برای کریپتو هم وجود دارد. آشنایی با نحوه خواندن آمارهای CPI آمریکا و مقایسه آن با دسته بندی‌ها، قیمت‌ها و سال‌های گذشته ضروری است.

با ما همراه باشید تا با طرز کار CPI، اهمیت آن در بازارهای مالی و تأثیرات آن بر استراتژی‌های سرمایه گذاری آشنا شوید.

CPI آمریکا چیست؟

CPI آمریکا، شامل جزئیات آمار تورم در آمریکا است که هر ماه به روزرسانی می‌شود. اداره آمار کار آمریکا، تغییرات ایجاد شده در قیمت‌های مصرف کننده را ارزیابی می‌کند. این اداره هر ماه دو شاخص را منتشر می‌کند:

  • CPI-U که با نظرسنجی از مصرف کنندگان شهری تهیه می‌شود.
  • CPI-W

شاخص CPI-U مصرف کنندگان شهری را پوشش می‌دهد که بیشتر از 90 درصد آمریکایی‌ها را شامل می‌شوند. CPI-W با نظرسنجی از حدود 30 درصد شهروند آمریکایی تهیه می‌شود که کار ساعتی دارند. شاخص CPI آمریکا میانگین وزن دار سبد کالاها است. این سبد نشان دهنده الگوهای مصرف آمریکایی‌ها روی کالاهای پرمصرف است.

همچنین، CPI آمریکا یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ارزیابی تورم مثبت و منفی در اقتصاد است که بیش از 90 درصد از مخارج جمعیت آمریکا را پوشش می‌دهد و برای گردآوری داده‌ها از 94 هزار نرخ مختلف استفاده می‌کند.

این شاخص افزایش (یا کاهش) قیمت اجاره بها در آمریکا را هم در نظر می‌گیرد که بیش از 43 هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود. در مجموع CPI برای تحلیل هزینه‌های زندگی قدرت خرید مصرف کنندگان مفید است. وقتی CPI خیلی زیاد باشد، این یعنی استاندارد زندگی رو به افول است.

اهمیت داده‌های CPI آمریکا در بازار اقتصاد سنتی

توصیه می‌شود که همواره در جریان جدیدترین آمار CPI آمریکا قرار داشته باشید. به خصوص افرادی که در بازارهای مالی سنتی فعالیت دارند، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند. سیاستگذاران، بروکرها و صاحبان مشاغل کوچک از این اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده می‌کنند چون تورم ارتباط نزدیکی با عملکرد بازار سهام دارد.

مثلاً آمار CPI آمریکا به انجام کارهای زیر کمک می‌کند:

  • ارزیابی قدرت خرید مصرف کنندگان: وجود کمی تورم در اقتصاد طبیعی و خوب است. فدرال رزرو آمریکا قصد دارد هر سال تورم را 2 درصد افزایش دهد. اما وقتی سرعت رشد تورم زیاد باشد، مصرف کنندگان کمتر خرج کرده و کمتر ریسک می‌کنند. همچنین قرض گرفتن پول هم سخت‌تر می‌شود چون بهره‌ها بیشتر می‌شوند.
  • پیش بینی الگوهای بازار سهام: بالا بودن نرخ تورم باعث کند شدن رشد مشاغل می‌شود. در چنین شرایطی مصرف کنندگان برای خرید محصول یا سهام شرکت‌ها دچار تردید می‌شوند. در نتیجه، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند چون مردم پول و سرمایه خودشان را برای پس‌انداز یا تهیه اقلام ضروری هزینه می‌کنند.
  • انجام تصمیم گیری‌های خاص کاری: CPI آمریکا یک شاخص ملی و منطقه‌ای است. سرمایه گذاران و مشاغل می‌توانند شرایط بازار بومی خودشان را لمس و درک کنند. CPI آمریکا به پیش بینی الگوهای مهم بازار و تحلیل گرایشات گذشته کمک می‌کند. این شاخص هشت دسته بندی کلی دارد که شامل انرژی، حمل و نقل و غذا هستند. مشاغل متعلق به این صنایع می‌توانند از آمار CPI آمریکا برای تصمیم گیری‌های استراتژیک هم استفاده کنند.

کاهش تقاضا در بازار سهام می‌تواند قیمت ارزهای دیجیتال را هم کاهش دهد. ارزهای دیجیتال نسبت به بازار سهام سابقه بسیار کمتری دارند. با این وجود کارشناسان اقتصاد باور دارند که بین بازار سهام و ارزهای دیجیتال وابستگی وجود دارد.

می‌توانیم با استفاده از ابزارهایی مثل تریدینگ ویو اوج و کف قیمت بیت‌کوین و سهام نزدک را در یک دهه اخیر مقایسه کنیم. اخیراً الگوی قیمت بیت‌کوین با سهام‌های نزدک شباهت زیادی داشته است.

تأثیر CPI بر کریپتو

معمولاً فشارهای اقتصادی بر بازار ارزهای دیجیتال هم تأثیر دارند. اخیراً همه گیری کرونا و مشکلات مربوط به آن باعث ایجاد نوسان شدیدی در قیمت ارزهای دیجیتال شد. می‌توانیم با استفاده از CPI به عنوان یک شاخص، درباره ریسک‌ها یا مزایای ارزهای دیجیتال تصمیماتی آگاهانه بگیریم.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال هم مثل سایر دارایی‌های معاملاتی با ریسک‌های خاصی همراه است. می‌توانیم از CPI و زیرمجموعه‌های آن برای تعیین نوسان بازار کریپتو استفاده کنیم.

محصولاتی مثل غذا و انرژی نسبت به محصولات دیگر ارتباط بیشتری با ارزهای دیجیتال دارد. این محصولات جزء اقلام ضروری هستند و مردم به طور منظم برای انرژی و غذا هزینه می‌کنند. اگر قیمت این کالاها افزایش پیدا کند، مردم پول کمتری برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال خواهند داشت - همانطور که در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودارهای USOIL - قیمت نفت در سال 2022 به طور چشمگیری افزایش پیدا شد که این موضوع همزمان شد با ریزش قیمت ارزهای دیجیتال (همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید).

کارشناسان باور دارند که هر چقدر CPI بیشتر باشد، فشار بیشتری بر ارزهای دیجیتال وارد می‌شود. اگر CPI با سرعت زیادی افزایش و کاهش پیدا کند، این نشانه نوسان در بازار کریپتو است. می‌توانیم قیمت ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین را با CPI آمریکا مقایسه کنیم.

وقتی CPI از مسیر عادی خارج شد، قیمت ارزهای دیجیتال ریزش کرد (شکل زیر را ببینید).

اما صعودی بودن CPI لزوماً به این معنا نیست که ترید کردن کریپتو منجر به ضرر می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که ارزهای دیجیتال، پوششی کارآمد در برابر نوسان هستند یا در آینده خواهند بود. ارزهای دیجیتال سیستمی غیرمتمرکز دارند که از طریق اینترنت در دسترس همه قرار دارد. بخش عمده‌ای از نوسان ارزهای دیجیتال مربوط به تازگی آنها است.

با این وجود، می‌توان از این ارزها برای ذخیره ارزش در بلندمدت استفاده کرد. خیلی از سرمایه گذارانی که این ارزها را نگه می‌دارند، در نهایت به سود می‌رسند.

حتی با وجود افزایش نرخ بهره وام‌های صنعتی، پلتفرم‌های وام دهی خاصی در دنیای کریپتو هستند که نرخ بهره مناسبی دارند.

این مسئله باعث شده که تریدرهای بیشتری جذب بازار کریپتو شوند حتی آنهایی که از نظر بودجه محدودیت دارند. استفاده از CPI می‌تواند برای تریدرهای روزانه هم مفید باشد. این تریدرها به جای اینکه چندین سال صبر کنند تا ارزش ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کند، از نوسان بازار به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

می‌توانید ارزهای دیجیتال را در کف قیمت خریده و پس از افزایش قیمت بفروشید. در این استراتژی باید به دقت CPI را دنبال کرده و توجه کنید که چه موقع افزایش آنی تورم باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. زمانی که بازار به ثبات رسید، تریدرهای روزانه می‌توانند ارزهای دیجیتال خودشان را با سود بفروشند.

نتیجه گیری

مقایسه آمار CPI آمریکا با شاخص‌های کریپتو اطلاعات ارزشمندی برای تریدرهای کریپتو فراهم می‌کند. CPI آمریکا را می‌توان با آمار قبلی آن هم بررسی کرد تا الگوهای کلی آن مشخص شود. همچنین این اطلاعات جهت آمادگی برای روبرو شدن با تورم یا تدوین استراتژی‌هایی که از اهداف شما حمایت کنند، مفید هستند.

به این ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید که از استراتژی‌های طولانی مدت استفاده کرده یا در طی روز ترید می‌کنید. CPI به تریدرها امکان می‌دهد که وضعیت بازار را بر اساس صنعتی که در آن مشغول هستند، ماه/سال و حتی منطقه فعالیت‌شان ارزیابی کنند. چنین اطلاعاتی برای تدوین یک استراتژی مدیریت ریسک جامع بسیار مفید هستند.

افزایش نرخ تورم می‌تواند باعث افزایش فشار روی دارایی‌های معاملاتی از جمله کریپتو شود. همچنین تریدرها می‌توانند از افزایش CPI به عنوان یک فرصت به نفع خودشان استفاده کنند. تصمیم نهایی با خود شماست اما این داده‌ها می‌توانند برای تصمیم گیری آگاهانه مفید باشند.