آکادمی

چهارشنبه, 21 دی 1401 06:26

تاثیر سال نو چینی‌ها بر نوسانات ارز دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

با نزدیک شدن سال نوی چینی، شاهد نوسان بیت‌کوین در اثر این رویداد هستیم. تاریخ نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین در ماه جشن سال نوی چینی کاهش پیدا می‌کند. با این وجود همه ما در جریان هستیم که سال چینی یک سال قمری است. به همین دلیل، هر سال این مناسبت در روزهای متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

جشن سال نوی چینی امسال در روز 22 ژانویه سال 2023 برگزار می‌شود و سال نو در تقویم چینی‌ها، سال خرگوش است.

در این بازه زمانی، خیلی از سرویس‌هایی که همیشه فعال هستند، تعطیل می‌شوند که این مسئله نقش زیادی در نوسان زیاد ارزهای دیجیتال دارد.

به همین دلیل، در این مقاله الگوی حرکت و ریزش قیمت بیت‌کوین و دلیل رخ دادن این تغییرات را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

آیا سال جدید چینی، باعث کاهش هولدینگ بیت‌کوین می‌شود؟

برای بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال، نمی‌توان با قاطعیت پیش بینی کرد که قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند یا کاهش اما نباید تاریخچه قیمت ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت. در واقع، در تعطیلات سال نوی چینی، معمولاً شاهد ریزش دائم قیمت هستیم.

این تأثیر دقیقاً بر خلاف «رالی بابا نوئل[1]» است. در زمان رالی بابا نوئل، معمولاً بازار سهام و عملکرد آن در ماه دسامبر صعود می‌کند اما در مورد بیت‌کوین و سال نوی چینی، شرایط برعکس است چون با نزدیک شدن به این زمان، در اواخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه شاهد ریزش قیمت بیت‌کوین و تأثیر منفی این بازه زمانی هستیم. عوامل زیادی بر قیمت بیت‌کوین در این بازه زمانی خاص تأثیر دارند مثل نیاز مردم به پول نقد، مقررات دولتی، اخبار بیت‌کوین در چین و غیره.

خیلی از اکسچنج‌های محبوب مثل بایننس، هوبی و OKEx که به کاربران چینی هم خدمات ارایه می‌دهند، در نزدیکی سال نوی چینی شاهد ریزش حجم معاملات هستند. طبق آمار و اطلاعات سایت Boxmining.com "زمانی که تعداد زیادی از تریدرهایی با لوریج بالا روی حرکت قیمت در یک جهت خاص شرط بندی می‌کنند، فرصت خوبی برای سایر سرمایه گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) ایجاد می‌شود تا قیمت را در جهت مخالف تغییر دهند. این کار باعث لیکوئید شدن آبشاری، سقوط آزاد قیمت بیت کوین و ایجاد ضررهای چشمگیری برای تریدرهای long لوریج دار می‌شود. به این ترتیب، نهنگ‌ها می‌توانند از فرصت استفاده کرده و خرید را با نرخ پایین انجام دهند."

سال نوی چینی و بیت‌کوین: 2016

سال نوی چینی و بیت‌کوین: 2017

در این بازه زمانی ممکن است مثل سال 2016 شاهد ریزش کوچک حدود 8 درصدی یا مثل سال 2018 شاهد ریزش شدید 50 درصدی باشیم.

حتی در سال 2017، پیش از سال جدید چینی، قیمت بیت‌کوین دچار ریزش شد.

در سال 2018، سال نوی چینی 16 فوریه بود که پیش از آن شاهد ریزش بازار بودیم و 2 سال و نیم زمان برد تا بازار به حالت قبل برگردد.

پس طبق آنچه در این چهار سال متوالی رخ داده، کاملاً مشخص است که در حوالی سال نوی چینی، قیمت بیت‌کوین دچار ریزش می‌شود.

سال نوی چینی و بیت‌کوین: 2019

در سال 2019، قیمت بیت‌کوین پیش از سال نوی چینی ریزش چشمگیری پیدا کرد و از 4 هزار دلار به 3350 دلار سقوط کرد.

در سال 2020 همزمان با سال نوی چینی چه اتفاقی برای بیت‌کوین رخ داد؟

در این سال هم در حوالی سال نوی چینی، بیت‌کوین الگوی قیمتی مشابه با سال 2020 داشت. ریزش به قدری شدید بود که قیمت بیت‌کوین از 8.3 هزار دلار هم کمتر شد اما ظرف اولین هفته از سال نوی چینی، دوباره قیمت بیت‌کوین به 8.5 هزار دلار رسید.

گرچه تاریخ تکرار شد و دوباره قیمت بیت‌کوین به 8.3 هزار دلار کاهش یافت اما طی دومین روز از سال نوی چینی، قیمت‌ها ثابت ماند. خوشبختانه، به محض پایان جشن‌های سال نوی چینی، وضعیت بازار به حالت قبل برگشت.

در سال 2021 همزمان با سال نوی چینی چه اتفاقی برای بیت‌کوین رخ داد؟

به نظر می‌رسد که سال 2021 برای بیت‌کوین از نظر تأثیرات سال نوی چینی متفاوت بود. در این سال شاهد افزایش محدود قیمت در اوایل فوریه بودیم. با یک صعود چشمگیر 2 روزه، قیمت بیت‌کوین از 32 هزار دلار به 39 هزار دلار افزایش یافت و در روزهای منتهی به سال نوی چینی، به 48 هزار دلار رسید.

اما پس از این تعطیلات، قیمت بیت‌کوین دچار ریزش شد. البته این ریزش به اندازه قبل شدید نبود و دوباره قیمت بیت‌کوین به 46.2 هزار دلار رسید.

با نگاهی به گذشته می‌توان گفت که در اصل نه در روز سال نوی چینی بلکه روزها قبل از این رویداد، ریزش بیت‌کوین شروع می‌شود. در سال 2021 تحلیلگران پیش از جشن سال نو چنین روندی را مشاهده نکردند که نشان دهنده یک Sell-Off بزرگ برای صنعت کریپتو باشد. بیشتر کوین‌ها، صعودی به نظر می‌رسند و انتظار می‌رفت که این شرایط تا هفته‌ها ادامه پیدا کند.

در سال 2022 همزمان با سال نوی چینی چه اتفاقی برای بیت‌کوین رخ داد؟

در مجموع سال 2022 برای بیت‌کوین سال فاجعه باری بود اما اوایل این سال، بیت‌کوین بر خلاف سال‌های پیش چندان تحت تأثیر سال نوی چینی قرار نگرفت. در روزهای منتهی به سال نوی چینی، قیمت بیت‌کوین از 41 هزار دلار به 37 هزار دلار کاهش یافت. پس از آن، در ماه فوریه نوسان قیمت همچنان ادامه یافت و تقریباً بین 42 هزار و 37 هزار دلار جابجا شد.

در سال 2023 سال نوی چینی چه تأثیری بر بیت‌کوین خواهد داشت؟

پس از اتفاقاتی که در اواخر سال 2022 در دنیای کریپتو رخ داد، اظهار نظر درباره آنچه در سال 2023 برای بیت‌کوین رخ می‌دهد، شروع شد. گرچه دیدگاه‌های فعال زیادی درباره تأثیر سال نوی چینی بر قیمت بیت‌کوین وجود ندارد اما پیش بینی کلی این است که چند عامل مختلف وجود دارند که بیشتر از این جشن بر قیمت بیت‌کوین تأثیر خواهند گذاشت.

عده زیادی انتظار داشتند که با توجه به پدیده رالی بابا نوئل، قیمت بیت‌کوین در آخرین هفته‌های دسامبر افزایش پیدا کند اما متأسفانه هیچ تأثیر چشمگیری مشاهده نشد و بازار در این تعطیلات تغییر خاصی نداشت.

طبق آنچه در مقاله‌ای از CoinTelegraph منتشر شده، "حالا خروج سرمایه از اکسچنج‌ها به کمترین سطح در 6 ماه اخیر رسیده است."

پس از افزایش چشمگیر برداشت بیت‌کوین از والت‌های اکسچنج‌ها در اثر ماجرای FTX که حدود 6 هفته پیش شروع شد، شرایط دوباره تغییر کرده و به حالت قبل برگشت.

عوامل تأثیرگذار بر بازار در تعطیلات سال نوی چینی

تردیدی نیست که عوامل مؤثر بر بازار و ربات‌های تریدینگ همچنان بیشترین تأثیر را بر بازار کریپتو دارند. شاید بتوان گفت که این عوامل ستون‌های اصلی بازار کریپتو و ریزش و صعود حجم معاملات هستند.

به دلیل تعطیلات سال نوی چینی، بازارگردان‌های آسیایی به خصوص چینی‌ها همه عملیاتشان را برای سه تا پنج روز متوقف می‌کنند. گرچه امکان اتوماسیون معاملات با استفاده از ربات‌های معاملاتی وجود دارد اما باز هم نظارت و بررسی‌های دستی لازم است.

در نتیجه به دلیل تعطیلات سال نو، فعالیت در بازار محدود شده و ممکن است نوسان شدیدتر شود.

نقد کردن موجودی در طی سال نوی چینی

یکی دیگر از دلایل احتمالی ریزش قیمت این است که در حین تعطیلات سال نوی چینی، عده زیادی کوین‌های خودشان را به پول نقد تبدیل می‌کنند. به خصوص این اتفاق در چین که رسم و رسومات خاصی برای هدیه دادن به سالمندان و کودکان دارد، بیشتر رخ می‌دهد. بسته‌های قرمز این هدایا، نماد خوش شانسی و برکت هستند و در همین زمان خیلی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال خودشان را به پول نقد تبدیل می‌کنند در نتیجه قیمت بیت‌کوین به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

خیلی از کارمندان، مدیران شرکت‌ها و حتی زوج‌ها به یکدیگر عیدی می‌دهند. همزمان، بسته‌های هدیه پر از دستمزدهای کارمندان می‌شود. به دلیل نیاز زیاد به نقدینگی در این بازه زمانی، همانطور که در شکل مشخص است، سفارشات فروش بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند.

وضعیت ماینینگ

چین سهم چشمگیری در ماینینگ بیت‌کوین دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که تعطیلات سال نوی چینی بر قیمت بیت‌کوین تأثیر داشته باشد اما این دیدگاه کاملاً درست نیست چون در این زمان، بیت‌کوین و نرخ هش وضعیت ثابتی دارند. از آنجایی که ماینینگ BTCF برای حفظ نرخ هش نیاز به کار دستی خاصی ندارد، وضعیت ماینینگ تغییر خاصی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

کارشناسان و تحلیلگران بارها تأکید کرده‌اند که بازار کریپتو و بیت‌کوین نوسان زیادی دارد. این بازار به شدت تحت تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، محیطی و فرهنگی قرار می‌گیرد. گرچه انتظار می‌رود که تعطیلات سال نوی چینی بر قیمت بیت‌کوین تأثیر داشته باشد اما نمی‌توان با اطمینان در این زمینه پیش بینی کرد و باید سعی کنید آگاهانه تصمیم بگیرید. پس قبل از هر تصمیمی اول تحقیقات لازم را انجام دهید. بازار کریپتو هر لحظه در حال تغییر است بنابراین شما هم باید دائماً اطلاعاتتان را به روزرسانی کنید. کلید موفقیت در سرمایه گذاری این است که تحقیقات کامل و جامع پشتوانه آن باشد. منتظر نظرات شما درباره تأثیر سال نو چینی بر نوسانات ارزهای دیجیتال هستیم.

 

[1]  رالی بابا نوئل یک اثر تقویمی است که شامل افزایش قیمت سهام در 5 روز معاملاتی آخر در دسامبر و 2 روز اول معاملاتی در ژانویه بعد است.