آکادمی

شنبه, 10 دی 1401 08:25

آشنایی با شبکه باز تلگرام، بلاک‌چین Toncoin

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یکی از شبکه‌های اجتماعی که به دنبال ادغام با فناوری بلاک‌چین است، تلگرام است. این سرویس پیام رسان در سال 2019 شبکه غیرمتمرکز خودش را راه‌اندازی کرد اما به دلیل مشکلات قانونی، تلگرام تصمیم به توقف پروژه گرفت. در نتیجه شبکه باز به دست توسعه دهندگانی سپرده شد که یک بلاک‌چین اثبات سهامی برای آن طراحی کردند که تبدیل به بنچمارک اصلی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شد. اما تیم تلگرام به این پروژه متعهد مانده و تصمیم به ادغام تن کوین (Toncoin) در این اپلیکیشن گرفته است. با ما همراه باشید تا با شبکه باز و ارز دیجیتال تن کوین آشنا شوید.

شبکه باز چیست؟

شبکه باز یک بلاک‌چین اثبات سهامی لایه 1 است که در سال 2019 با نام اختصاری TON تأسیس شد. گرچه ایده اول این پروژه، توسط تیم تلگرام شکل گرفت اما در سال 2020، این اپلیکیشن پیام رسان، شبکه باز خودش را کنار گذاشت. در واقع، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مانع از توسعه TON شد. حالا شبکه باز یک بلاک‌چین جامعه محور است که از طریق تلاش‌های توسعه دهندگانش و بنیاد TON دوباره متولد شده است.

بنیاد $TON یک مقاله منتشر کرده که در آن درباره تاریخچه TON و مراحل اصلی شکل گیری اکوسیستم آن و برنامه‌های توسعه آن برای سال 2023 صحبت شده است. این مقاله در آدرس زیر موجود است: https://t.co/yNu7SOQvAo

تلگرام و ماجراهای این شرکت برای برگزاری ICO توکن گرام

در سال 2019، تیم تلگرام به مدیریت پاول و نیکلای دورف شروع به بررسی راهکارهای بلاک‌چینی برای اپلیکیشن پیام رسان تلگرام کردند. در نتیجه در سال 2019 اولین تست نت شبکه باز تلگرام همزمان با ICO کوین این شبکه به نام گرام (Gram) راه‌اندازی شد. در آن زمان، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یک طرح بررسی برای اطمینان از اینکه تلگرام این کوین را بدون مجوز نفروخته (طوری که انگار یک نوع اوراق بهادار باشد) شروع کرد. این پرونده، توزیع توکن تلگرام را متوقف کرد. به تلگرام دستور داده شد که 18.5 میلیون دلار به SEC جریمه پرداخت کرده و 1.2 میلیارد دلار سرمایه جذب شده را به شرکت کنندگان ICO برگرداند.

در سال 2020، تلگرام تصمیم به ترک پروژه گرفت. پاول دورف در مطلبی نارضایتی خودش را از این تصمیم اعلام کرده و به طعنه گفت که آمریکا قدرت لازم برای تصمیم گیری درباره توزیع یک کوین نه تنها در این کشور بلکه در کل دنیا را دارد. به گفته او "نکته متناقض‌تر این است که یک دادگاه آمریکایی اعلام کرده که امکان توزیع گرام در نه تنها در آمریکا بلکه در سطح جهان وجود ندارد. چرا؟ چون به گفته دادگاه، ممکن است پس از راه‌اندازی پلتفرم TON بالاخره شهروندان آمریکایی راهی برای دستیابی به آن پیدا کنند. بنابراین، برای پیشگیری از رخ دادن این شرایط، نباید ارز گرام در سطح جهان توزیع شود هر چند به نظر می‌رسد سایر کشورهای جهان مشکلی با TON نداشته باشند."

شبکه باز: تولد دوباره بلاک‌چین به لطف جامعه

پس از ترک صحنه توسط تلگرام، سایر توسعه دهندگان این پروژه را ادامه دادند. از روی هسته اصلی TON، دو پروژه موازی متولد شدند، یکی از این دو پروژه، راه تلگرام را از طریق بنیاد TON ادامه داد. این بنیاد "یک جامعه غیرمتمرکز است که پس از دست کشیدن تلگرام از این پروژه، توسط Anatoliy Makosov و Kirill Emelyanenko راه‌اندازی شد."

دومین پروژه‌ای که از خاکستر پروژه اصلی تلگرام متولد شد، FreeTON است که حالا به آن Everscale گفته می‌شود و یک بلاک‌چین لایه 1 اثبات سهامی دیگر است. Everscale بیشتر بر روی مقیاس پذیری کار می‌کند و در آن بیش از 200 زنجیره موازی و جانبی، تراکنش‌ها را با هم پردازش می‌کنند.

برگشت بلاک‌چین شبکه باز تلگرام در ژانویه 2021 شروع شد. پس از 10 ماه، دوباره بلاک‌چین تلگرام با زیرساخت‌ها و ابزارهای اصلی آن جان گرفت. در نوامبر 2021، شبکه باز افتتاح شد و در طی سال 2022، تلاش‌های توسعه دهندگان متمرکز بر ارایه شبکه باز با تکنولوژی‌ها و سطح امنیت مناسب شد. بیشتر دارایی‌ها و سرویس‌های روی این شبکه، در این سال ساخته شدند از جمله توکن‌ها، توکن‌های تعویض ناپذیر، استیکینگ، دامنه‌ها، بازارها، والت‌های چندعملکردی، اکسچنج‌های غیرمتمرکز و سایر سرویس‌های مالی غیرمتمرکز. TON دو پل هم دارد یکی بر روی اتریوم و دیگری روی بایننس اسمارت چین. گرام دیگر توکن بومی این شبکه نیست بلکه توکن آن تن کوین (TON) است که از آن برای پرداخت هزینه اجرای قراردادهای هوشمند، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، شرکت در حاکمیت شبکه، استیکینگ و مکانیزم اجماع استفاده می‌شود. در حال حاضر، شبکه باز با 200 اعتبارسنج و 1.4 میلیون حساب شروع به کار کرده است.

تن کوین تبدیل به ارز دیجیتال تلگرام شد

گرچه در حال حاضر تلگرام فعالیت زیادی در شبکه باز ندارد اما همچنان TON با این اپلیکیشن در ارتباط است. TON تبدیل به ارز دیجیتال اصلی تلگرام شده است. به لطف وجود Wallet Bot طراحی شده توسط توسعه دهندگان تلگرام که در آوریل 2022 راه‌اندازی شد، امکان خرید TON و ارسال آن برای کاربران دیگر بدون پرداخت کارمزد اضافه وجود دارد. با والت بات امکان خرید ارزهای دیجیتال با کارت بانکی و اجرای تراکنش‌های نظیر به نظیر هم وجود دارد.

تلگرام از شبکه باز برای سرویس نام دامنه TON خودش استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم Fragment نام‌های کاربری تلگرام را به شکل توکن‌های تعویض ناپذیر بخرند که در واقع دامنه‌های NFT هستند. بزرگترین رقم فروش این نام‌های کاربری مربوط به نام کاربری @news بود که در 18 نوامبر به مبلغ حدود 2 میلیون دلار (994 هزار TON) خریداری شد. ارقام بعدی مربوط به @auto و @bank به ترتیب با قیمت 900 هزار و 850 هزار TON بودند.

مثل هر دامنه NFT، خرید نام‌های کاربری تلگرام امکان مالکیت منحصربفرد بر یک نام کاربری و هویت دیجیتال را فراهم می‌کند.