آکادمی

شنبه, 28 آبان 1401 06:43

نکات مهمی که تعلیق جنسیس درباره پلتفرم‌های وام دهی کریپتو به ما داد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

جنسیس گلوبال که یکی بزرگترین مؤسسات و وام دهندگان کریپتو در سطح جهان است، 16 سپتامبر اعلام کرد که اعطای وام جدید و تسویه وام را موقتاً متوقف می‌کند.

جنسیس گلوبال که یکی بزرگترین مؤسسات و وام دهندگان کریپتو است، 16 سپتامبر اعلام کرد که موقتاً اعطای وام جدید و تسویه وام را به حالت تعلیق در می‌آورد. این در حالیست که ارزش کل معاملات مشتق در سه ماهه آخر سال میلادی گذشته 20.7 میلیارد دلار گزارش شده و یک تزریق 140 میلیون دلاری از سمت Digital Currency Group به این پلتفرم صورت گرفت. دلیل این تصمیم، "درخواست‌های غیرعادی که فراتر از نقدینگی فعلی ما هستند" اعلام شده است. اما این رویداد چه درس‌هایی درباره پلتفرم‌های وام دهی کریپتو به ما می‌دهد؟

علاقه زیاد به سود

یکی از محبوب‌ترین موضوعات در سال 2021، وام دادن ارزهای دیجیتال برای دریافت سود بود. در این سیستم هم مثل حساب پس انداز بانکی، به سپرده شما سود تعلق می‌گیرد. انکر پروتکل با پرداخت نرخ سود 20 درصدی روی استیبل کوین باثبات ترا (UST) که ارزش آن به دلار آمریکا گره خورده، نسبت به سایر گزینه‌های موجود متفاوت است.

وقتی قیمت UST از دلار فاصله گرفت و این استیبل کوین ارزش خودش را از دست داد، دارایی خیلی از سرمایه گذاران این پروژه هم نابود شد. ماجرای جنسیس و انکر هر دو درس‌های مهمی درباره پروتکل‌های وام دهی به سرمایه گذاران دادند.

نرخ بهره بالا معادل با ریسک زیاد است

سرمایه گذارانی که به دنبال دریافت نرخ بهره هستند باید دقت داشته باشند که این بهره‌ها بدون ریسک نیستند. ممکن است این ریسک نسبت به سودی که پلتفرم مورد نظر وعده آن را داده، بیشتر باشد. از آنجایی که در این پلتفرم‌ها ارزهای دیجیتال شما در یک سیستم ذخیره سرد نگهداری نمی‌شود و وام داده می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت بروز مشکل، بتوانید به سرعت موجودی خودتان را برداشت کنید. این ریسک در مواقعی که وضعیت بازار حاد باشد یا در رویدادهای سرایت کننده مثل سقوط 3 Arrows Capital و FTX تشدید می‌شود.

اثبات اندوخته

اخیراً اصطلاح "اثبات اندوخته" در حوزه کریپتو محبوبیت زیادی کسب کرده است. اثبات اندوخته می‌تواند راهی برای شفاف سازی حجم پشتوانه کوین‌های باثبات باشد. در این روش آدرس اندوخته برای عموم مشخص و قابل بررسی است و بازرسی‌های شخص ثالثی وجود دارند که می‌توانند به پیشگیری از وقایعی همچون اتفاق FTX و جنسیس کمک کنند.