آکادمی

دوشنبه, 25 مهر 1401 06:44

معرفی ابزارهای مفید برای کاربران مبتدی: امنیت، تریدینگ و تحقیق

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نکات کلیدی:

  • اگر در حوزه کریپتو تازه کار هستید، باید با ابزارهای مختلفی که به شما برای آشنایی با این فضا، تصمیم گیری بهتر و حفظ امنیت خودتان کمک می‌کنند آشنا باشید.
  • ابزارهای تجمیع کننده داده‌ها و آمار، بر فعالیت‌های بازار نظارت داشته و اطلاعاتی مهم درباره پروژه‌ها و وضعیت کلی بازار در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • ابزارهای ترسیم نمودار کریپتو، الگوهای معاملاتی را دنبال می‌کنند و امکان تشخیص روند، الگوهای آشنا و فرصت‌های معاملاتی را ایجاد می‌کنند.
  • ابزارهای گزارش دهی معاملات کریپتو مثل ZenLedger امکان نظارت بر پورتفولیو را برای رعایت قوانین مالیاتی فراهم می‌کنند.
  • به عنوان یک تریدر، امنیت هم نقش مهمی در مسیر حرکت شما دارد. ذخیره کلیدها به روش آفلاین برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

صنعت کریپتو با سرعت چشمگیری حرکت می‌کند. در سال 2021، تعداد کل کاربران این صنعت از 106 میلیون نفر به 295 میلیون افزایش پیدا کرد. این یک افزایش 178 درصدی است که تنها ظرف 12 ماه رخ داده است. بنابراین جای تعجب نیست که این صنعت همواره رو به رشد و رونق است.

اما دنیای کریپتو یک محیط منحصربفرد است که بازار و فناوری‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل این مطلب را برای شما آماده کردیم تا با بهترین ابزارهای کریپتو برای تریدرهای مبتدی آشنا شوید.

پیگیری وضعیت بازار کریپتو

به عنوان یک فرد تازه کار در دنیای کریپتو، ممکن است به تریدینگ علاقه داشته باشید. در این صورت باید با تصویر کلی این حوزه آشنا شوید. آشنا شدن با بازار کریپتو برای همه افرادی که ارز دیجیتال دارند مهم است و اطلاعات لازم برای مدیریت موجودی والت خودشان را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در ادامه مطلب چند ابزار مفید برای این کار به شما معرفی می‌کنیم.

1. جمع‌آوری آمار مهم درباره بازار کریپتو

ابزارهای جمع‌آوری داده‌های بازار، آمار مهم را درباره هزاران کوین و توکن موجود در این بازار در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید حوزه کریپتو و عملکرد کوین‌ها، توکن‌ها و پروژه‌های مختلف این حوزه را بهتر درک کنید. چند مورد از مهم ترین آمارهای کلیدی در این زمینه عبارتند از:

  • ارزش کوین یا توکن

پیگیری قیمت یک کوین یا توکن به درک ارزش دارایی‌های خودتان، تشخیص گرایشات موجود در بازار و ارزیابی عملکرد هر ارز نسبت به وضعیت کلی بازار کمک می‌کند.

  • ارزش بازار پروژه

به غیر از ارزش هر کوین و توکن، پیگیری وضعیت ارزش بازار کل یک توکن هم امکان ارزیابی حجم نسبی ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توانید بازیگران مهم بازار کریپتو را شناسایی کنید و تشخیص دهید که ارز دیجیتال انتخابی شما چه سهمی از این بازار دارد.

  • حجم معاملات

حجم معاملات نشان دهنده ارزش کل معاملات یک دارایی خاص در یک بازه زمانی مشخص است که به تشخیص میزان تقاضای موجود برای هر دارایی کمک زیادی می‌کند.

پلتفرم‌های تجمیع آمار بازار امکان دسترسی آسان به چنین اطلاعاتی را فراهم می‌کنند.

ابزارهایی مثل Coingecko، Coinmarketcap، Glassnode و Messari این داده‌ها را برای همه دارایی‌ها فراهم می‌کنند و جزء ابزارهای بسیار مهم برای همه تریدرها یا مالکان کریپتو هستند.

2. مصورسازی از روند بازار و تشخیص فرصت‌ها

ابزارهای ترسیم نمودار هم اهمیت زیادی برای ترید کردن دارند چون با استفاده از آنها می‌توانید روند حرکت بازار و الگوهای قیمت را بررسی کنید. می‌توانید با استفاده از داده‌های مربوط به سال‌های قبل هم تحلیل تکنیکال انجام دهید.

تریدرها با استفاده از ابزارهای رسم نمودار به اطلاعات ارزشمندی درباره فعالیت‌های بازار دسترسی پیدا می‌کنند از جمله روند صعودی، نزولی یا الگوهای غیرطبیعی موجود در بازار.

TradingView یکی از شناخته شده ترین ابزارها در این صنعت است. این پلتفرم اندیکاتورهای تکنیکال قابل تنظیمی دارد و کاربران می‌توانند در آن بر اساس یک بازه زمانی مشخص، یک دارایی یا یک نوع تحلیل خاص نمودار ایجاد کنند تا یک بازنمایی بصری از داده‌های کلیدی داشته باشند.

3. دنبال کردن تغییرات سیاست‌ها و اخبار مهم

صنعت کریپتو با سرعت چشمگیری حرکت می‌کند و تقریباً هر روز اطلاعات جدیدی منتشر می‌شود که این حوزه را تغییر می‌دهد. بنابراین، دریافت اخبار مناسب از سایت‌های معتبر برای رسیدن به اطلاعات مهمی مثل قوانین جدید مربوط به ارزهای دیجیتال ضروری است.

پلتفرم‌های خبری مثل کوین دسک و کوین تلگراف اخبار جدید و دقیقی در این زمینه منتشر می‌کنند. ما هم در سایت خودمان منبعی کامل از آموزش‌های مفید برای بازار کریپتو را گردآوری کرده ایم.

4. یادگرفتن نحوه خواندن قراردادهای هوشمند

بلاک‌چین یک دفتر کل عمومی متشکل از اطلاعات مربوط به همه تراکنش‌های رخ داده در یک قرارداد هوشمند یا بلاک‌چین خاص است. به همین دلیل، می‌توانید با استفاده از بلاک‌چین به اطلاعات مهمی برسید.

ابزارهای بلاک‌چین اکسپلورر مثل اتراسکن و explorer.Solana.com امکان تحلیل داده‌های بلاک‌چین را فراهم می‌کنند. از جمله اطلاعات مهم بلاک‌چین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

موجودی توکن

برای سرمایه گذاری روی یک پروژه باید از حجم موجودی آن اطلاع داشته باشید تا درک بهتری از سهم خودتان در پروژه به دست‌ آورید. شاید داشتن هزار توکن از یک پروژه زیاد به نظر برسد اما اگر موجودی در گردش آن 10 میلیون عدد باشد، شرایط کاملاً فرق می‌کند.

توزیع توکن

فرض کنید پروژه مورد نظر شما در کل 20 میلیون توکن دارد اما 8 میلیون عدد از آنها در یک والت خاص قرار دارند. در چنین شرایطی باید بسیار مراقب باشید چون وجود سهم زیادی از توکن‌ها در یک والت خاص پروژه را آسیب پذیر می‌کند. به این دلیل که اگر چنین والتی همه توکن‌های خودش را بفروشد، تأثیر موج مانندی بر بازار خواهد داشت.

وجود تعداد زیادی توکن در یک والت خاص می‌تواند نشان دهنده احتمال رخ دادن راگ پول باشد.

در مجموع، هر زمان قصد خرید کوین یا توکنی را داشتید، حتماً با جزئیات پروژه آشنا شوید. تنها در این صورت می‌توانید میزان امنیت، اصالت و پتانسیل پروژه را تشخیص دهید. می‌توانید با تحلیل اطلاعات قرارداد هوشمند از طریق یک مرورگر، به این جزئیات دسترسی پیدا کنید.

5. مدیریت پورتفولیو: ابزارهای مالیاتی کریپتو

مدیریت پورتفولیو برای همسو ماندن با قوانین و مقررات اهمیت زیادی دارد. یکی از اقداماتی که باید در این زمینه انجام داد (در بعضی کشورها)، تهیه گزارشات مالیاتی دقیق است.

از آنجایی که ممکن است درک تشخیص رویدادهای مشمول مالیات کار سختی باشد، ابزار ZenLedger برای حل این مشکل طراحی شده است. این ابزار همه اطلاعات مربوط به تراکنش‌های شما را (حتی در پلتفرم‌ها و پروتکل‌های مختلف) جمع‌آوری می‌کند تا بتوانید یک گزارش مالیاتی جامع تهیه کنید. امکان دسترسی به این ابزار از طریق لجر لایو هم وجود دارد.

6. ایمن سازی کلیدهای خصوصی

در نهایت، مهم ترین نکته‌ای که نباید در دنیای ارزهای دیجیتال از آن غافل شوید، مراقبت از کلیدهای خصوصی است.

انتخاب والت، مهم ترین انتخاب شما به عنوان یک تریدر یا هولدر است چون سطح امنیت ارزهای دیجیتال شما را مشخص می‌کند و نوع والت انتخابی شما تأثیر چشمگیری بر امنیت‌تان دارد.

کلید آفلاین

متداول ترین تهدید امنیتی در دنیای کریپتو، هک است. ممکن است هکرها از طریق کانکشن اینترنت به گوشی یا کامپیوتر شما نفوذ کنند. در نتیجه نگه داشتن کلیدهای خصوصی در یک اینترفیس دیجیتال در چنین دستگاه‌هایی (مثلاً در یک والت گرم) هرگز به حفظ امنیت شما کمک نمی‌کند.

برای حفظ امنیت، همیشه کلیدهای خودتان را به روش آفلاین نگه دارید. برای انجام این کار باید از دستگاهی استفاده کنید که کاملاً از اینترنت جدا باشد مثل والت‌های سخت‌افزاری لجر که کلیدهای خصوصی را در محیطی کاملاً آفلاین نگه داری می‌کنند که حتی پیشرفته ترین هکرها هم به آن دسترسی ندارند.

جمع بندی

چه یک تریدر مبتدی هستید و چه باسابقه، ممکن است حجم اطلاعات و نگرانی‌های امنیتی این حوزه برای شما زیاد باشد. به همین دلیل آشنایی با ابزارهای مفید و طرز استفاده از آنها کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در این مطلب با ابزارهایی آشنا شدید که به گردآوری داده‌ها، اخبار کریپتو، حفظ امنیت و ارتقای سواد بلاک‌چین شما کمک می‌کنند.