آکادمی

شنبه, 16 مهر 1401 10:05

پیشنهادات بهبود اتریوم چطور کار می‌کنند و چه اهمیتی دارند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • اعضای جامعه توسعه دهندگان و کاربران می‌توانند از طریق پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP[1]) پیشنهادات خودشان را برای تغییر یا ارتقای بلاک‌چین اتریوم مطرح کنند.
  • سایر اعضای جامعه درباره EIP نظر داده و اطمینان حاصل می‌کنند که این پیشنهاد به نفع شبکه اتریوم است. فرایند بازبینی آزاد و شفاف است و همه می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • این رویکرد باعث می‌شود که پیشنهاداتی انتخاب شوند که کاملاً روی آنها فکر شده و پشتیبانی گسترده اعضای جامعه را دارند.
  • پیشنهادات بهبود اتریوم، باعث می‌شوند که بلاک‌چین اتریوم به محیط رو به رشد بلاک‌چین واکنش نشان داده و تغییراتی در آن پیاده سازی شوند که به نفع جامعه و خود شبکه باشند.

هر تغییری در اتریوم از جمله آپگرید مرج که در ماه‌های اخیر زیاد راجع به آن صحبت شد، ریشه در مفهوم پیشنهاد بهبود اتریوم دارد که یکی از اجزای اصلی پروتکل و اکوسیستم اتریوم محسوب می‌شود. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) چیست، چطور کار می‌کند و چه اهمیتی دارد.

پیشنهاد بهبود اتریوم چیست؟

پیشنهاد بهبود اتریوم یا EIP یک پیشنهاد رسمی برای تغییر بعضی از اجزای شبکه اتریوم است. EIPها طیف وسیعی دارند و می‌توانند شامل اصلاحات کوچک مثل شفاف سازی امکانات موجود یا آپگریدهایی بزرگ مثل تغییر مکانیزم اجماع نظر شبکه باشند - می‌توان برای مرور کلی این فرایند به EIP-1 مراجعه کرد که استاندارد همه پیشنهادات آینده را تعریف کرده است.

به طور کلی سه نوع EIP وجود دارد.

EIP مسیر استانداردها

EIPهای مسیر استانداردها به هر اصلاح و بهبودی گفته می‌شود که به عملکرد شبکه مربوط هستند - از جمله تغییرات پروتکل، اصلاح روش اعتبارسنجی بلاک‌ها یا هر تغییری که بر تعامل پذیری اپلیکیشن‌هایی که از اتریوم استفاده می‌کنند، تأثیرگذار است. ممکن است این پیشنهادات مربوط به مشکلات توسعه، شبکه یا استانداردهای توکن باشد.

EIP متا

EIP متا که به آن EIP فرایند هم گفته می‌شود، یکی از عناصر برون زنجیره‌ای اتریوم را تغییر می‌دهد مثل فرایندهای تصمیم گیری، رویه‌ها، تغییر در ابزارها یا محیط مورد استفاده برای توسعه اتریوم.

EIP اطلاعاتی

EIP اطلاعاتی، خط مشی یا اطلاعاتی درباره یک نکته خاص برای جامعه اتریوم ارایه می‌دهد اما پیشنهادی برای تغییر شبکه مطرح نمی‌کند و قرار نیست پیاده سازی شود.

به طور کلی EIPها یا متمرکز بر اصلاحات درون زنجیره‌ای مثل تغییر پروتکل یا استانداردهای توکن جدید (مهم ترین تغییر) هستند؛ یا به فرایندها و رویه‌های تصمیم گیری برون زنجیره‌ای ربط دارند که باید پیاده سازی شوند اما به عملکرد خود بلاک‌چین ربطی ندارند و یا یکسری توصیه برای جامعه اتریوم هستند که نیازی به پذیرش یا پیاده سازی فعالانه آنها وجود ندارد.

EIPها چگونه رسیدگی می‌شوند؟

شیوه برخورد با EIP و بررسی و پیاده سازی آن بستگی به نوع EIP دارد. هر EIP از یک فرایند استاندارد پیروی می‌کند که شامل فازهای ارسال، بررسی و پیاده سازی است.

ارسال: همه می‌توانند از طریق مخزن اتریوم در گیت‌هاب - پلتفرمی که امکان همکاری توسعه دهندگان را فراهم می‌کند - یک EIP ارسال کنند. اما معمولاً توسعه دهندگانی که مشکل یا روشی برای اصلاح شبکه پیدا می‌کنند، EIP را ارسال می‌کنند.

بازبینی: EIPها توسط جامعه اتریوم از یک فرایند بازبینی خاص عبور می‌کنند. به این ترتیب همه اعضای این جامعه می‌توانند درباره EIP نظر دهند و مطمئن شوند که این پیشنهادات به نفع شبکه هستند. فرایند بازبینی آزاد و شفاف است و همه می‌توانند در آن مشارکت کنند. هدف فرایند بازبینی اطمینان از درستی پیشنهادات از نظر فنی و همسو بودن آنها با نقشه راه اتریوم است.

پیاده سازی: پس از تکمیل این فرایند و به دست آوردن پشتیبانی کافی، هر EIP برای تأیید نهایی به ادیتورهای اتریوم ارسال می‌شود و تنها در صورت تأیید در این مرحله، پیاده سازی خواهد شد.

ادیتور اتریوم چیست؟

جامعه و بنیاد اتریوم کمیته‌ای از ادیتورها دارد که به صورت منظم EIPهای جدید را بازبینی می‌کنند. ویتالیک بوترین - بنیانگذار اتریوم - قبلاً عضو این کمیته بود. این تیم (که همگی افرادی برجسته و منتخب هستند) متشکل از بعضی اعضای تیم توسعه اتریوم، توسعه دهندگان سابق پلتفرم‌های دیگر و مهندسان نرم‌افزار و محققان هستند.

این افراد دانش زیادی درباره اتریوم و فضای بلاک‌چین دارند در نتیجه حکم نهایی درباره پیاده سازی EIPها را تعیین می‌کنند.

EIPها چه اهمیتی دارند؟

EIPها امکان تطبیق پذیری و اصلاح شبکه را فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند که بلاک‌چین اتریوم انعطاف پذیری لازم برای برآورده کردن نیازهای متغیر فضای بلاک‌چین را پیدا کند. همچنین این پیشنهادها امکان مشارکت آزاد از طریق نظرات اعضای جامعه را فراهم می‌کنند.

EIPها از این جهت اهمیت دارند که به حفظ انعطاف پذیری و پیشرفت و توسعه مدام اتریوم کمک می‌کنند. فرایند پیاده سازی EIPها این اطمینان را فراهم می‌کند که روی پیشنهادات انتخابی کاملاً فکر شده و پشتیبانی گسترده اعضای جامعه را دارند.

EIPها عاملی برای ترویج تمرکززدایی

اکوسیستم بلاک‌چین فرایندهای تصمیم گیری مختلف با درجات تمرکززدایی متفاوتی دارد.

گرچه همه اعضای جامعه اتریوم می‌توانند EIP ثبت کنند اما در نهایت قدرت پذیرش یا رد این پیشنهادات در اختیار تیم اصلی پروژه است و عده کمی نظر نهایی را در این زمینه مطرح می‌کنند.

این در حالیست که بعضی از بلاک‌چین‌های جدیدتر از طریق توکن‌های حاکمیتی فرایند تصمیم گیری را بین اعضا تقسیم می‌کنند و چنین فرایند تصمیم گیری در مجموع غیرمتمرکزتر است.

بنابراین گرچه پیشنهادات بهبود اتریوم تا حدی غیرمتمرکز هستند اما از آنجایی که عده‌ای محدود در تصمیم گیری آن نقش دارند، این تمرکززدایی کمتر می‌شود.

پیشنهادات بهبود کلیدی

برای درک بهتر نحوه استفاده از EIPها، نگاهی به بعضی از برجسته ترین این پیشنهادات در سال‌های اخیر داریم.

توکن‌های تعویض ناپذیر

توکن‌های تعویض ناپذیر - بازاری رو به رشد که ارزش فعلی آن 3 میلیارد دلار است - حاصل یکی از پیشنهادات بهبود اتریوم یعنی EIP-721 بودند که استانداردی جدیدی برای این توکن‌ها تعریف کرد.

کارمزدهای گس

پیشنهاد EIP-1559 ساختار پردازش و الویت بندی کارمزد تراکنش‌های اتریوم را تغییر دارد. در بلاک‌چینی که کارمزدهای گس جزء مباحث مهم آن هستند، این یک تغییر مهم محسوب می‌شود.

مرج

برجسته ترین مثال یک EIP، مرج بود که با EIP-3675 شروع شد. این پیشنهاد باعث می‌شود که بلاک‌چین اتریوم از مکانیزم اجماع نظر اثبات کار به سمت اثبات سهام حرکت کند که مقیاس پذیری و بهره وری کل این بلاک‌چین و اکوسیستم آن را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

با ادامه رشد و پیشرفت بلاک‌چین اتریوم، پیشنهادات بهبود اتریوم نقش مهمی در شکل دادن به آینده این بلاک‌چین و غلبه بر محدودیت‌های فعلی خواهند داشت.

این پیشنهادات امکان اصلاح و پیشرفت شبکه را از طریق مشارکت آزاد فراهم می‌کنند و به همه امکان می‌دهند به بهبود و پیشرفت شبکه کمک کنند. حتی خود شما هم می‌توانند چنین پیشنهاداتی را مطرح کنید و نویسنده فصل جدید اتریوم باشید!

 

 

[1] Ethereum Improvement Proposal