آکادمی

سه شنبه, 12 مهر 1401 03:56

آشنایی با کالکشن PFP NFT آواتارهایی 2 بعدی که توئیتر را تصاحب کردند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

NFTهای عکس پروفایل (PFP) تبدیل به شناخته شده ترین نوع توکن‌های تعویض ناپذیر شده‌اند و حالا این فناوری به فرهنگ رایج در جامعه تبدیل شده است.

NFTهای آواتارهای 2 بعدی - که به آنها NFT عکس پروفایل یا به اختصار PFP هم گفته می‌شود - مثل میمون‌های کسل و کریپتوپانکس بازار NFT را تحت سلطه خودشان گرفته‌اند.

توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) توکن‌های منحصربفردی هستند که مالکیت (یک اثر هنری، یک تصویر و غیره) را نشان می‌دهند؛ از نظر خیلی‌ها اصطلاح NFT معادل با تصاویر پروفایلی مثل کریپتوپانکس و باشگاه میمون‌های کسل است. اما این تصاویر PFP مجزا از توکن بلاک‌چینی هستند که به آن متصل شده‌اند. تصاویر PFP - مثل تصاویر توکن‌های میمون‌های کسل - در اصل ابرداده‌هایی هستند که به توکن‌های تعویض ناپذیر متصل می‌شوند.

توکن‌های تعویض ناپذیر یا NFT دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توان منحصربفرد بودن آنها را اثبات کرد. این توکن‌ها می‌توانند مربوط به آیتم‌های ملموس و یا غیرملموس باشند.

PFP NFT چیست؟

به طور خلاصه، NFTهای PFP تصاویری 2 بعدی و ایستایی هستند که می‌توان آنها را به صورت یک NFT خرید و فروش کرد. معمولاً این توکن‌ها تصویر پرتره سروشانه یک حیوان، شخص یا سایر موجوداتی هستند که مانند انسان طراحی شده‌اند.

هر یک از این موجودات خصوصیات متمایزی (مثل رنگ، وسایل جانبی از جمله کلاه و عینک آفتابی و غیره) دارند و میزان کمیابی آنها متفاوت است. خصوصیات بسیار کمیاب می‌توانند باعث ارزشمند شدن PFP شوند. مثلاً فقط 9 کریپتوپانکس به شکل موجودات فضایی وجود دارد که به مبلغ ده‌ها میلیون دلار فروخته می‌شوند.

توکن‌های PFP NFT چگونه کار می‌کنند؟

می‌توان توکن‌های PFP را از کالکشن NFT سایت مربوطه یا در یک بازار NFT ثانویه مثل OpenSea یا Magic Eden خرید. پس از خرید، این توکن‌ها در والت شما (مثل متامسک یا فانتوم) و همچنین در صفحه پروفایل بازار NFT که خرید را از آنجا انجام داده اید، نمایش داده می‌شوند.

مالکان توکن‌های PFP اتریومی می‌توانند والت کریپتوی خودشان را به حساب‌های «توئیتر بلو» متصل کنند تا NFT عکس پروفایشان تأیید شده و حالت 6 ضلعی بگیرد یا اینکه توکن خودشان را در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

توکن‌های NFT PFP چه کاربردی دارند؟

همه توکن‌های PFP شبیه هم نیستند. بعضی از آنها مثل Mfers یا Goblintown بر مزایایی که برای خریداران دارند تأکید دارند؛ معمولاً این توکن‌ها یا به صورت عمومی یا تحت مجوزهای Creative Commons عرضه می‌شوند یعنی اینکه همه می‌توانند صرف نظر از اینکه مالک NFT چه شخصی است، از تصویر آن استفاده کنند.

توکن‌های دیگر مثل Moonbirds مزایایی فراتر از استفاده از تصویر هنری خریداری شده دارند مثل استیک کردن برای دریافت پاداش، دسترسی به یکسری کالای اختصاصی و یا عضویت در یک گروه دیسکورد.

بعضی از توکن‌های PFP هم پویا هستند یعنی تصویر آنها با توجه به رویدادهای اجتماعی یا اتفاقات و تغییرات دیگر، تغییر می‌کند.

NFTهای PFP چه تفاوتی با سایر NFTها دارند؟

توکن‌های PFP بیشتر بر اساس این ایده ساخته شده‌اند که هر NFT یک آواتار است و می‌توان از آن به جای تصویر پروفایل استفاده کرد. اما NFT به غیر از آثار هنری 2 بعدی می‌تواند مربوط به هر نوع ابرداده دیگری باشد.

مثلاً بازی‌های متاورسی مثل سندباکس، دیسنترالند و Otherside همگی زمین‌های مجازی را به صورت NFT می‌فروشند و PROOF Collective توکن‌هایی دارد که نقش یک کارت عضویت برای دسترسی به مزایای دیگر را دارند.

NFTهای PFP چه اهمیتی دارند؟

NFTهای PFP منجر به شکل گیری یک پدیده فرهنگی NFT کلی تر شدند و معمولاً وقتی به NFT فکر می‌کنیم، این توکن‌ها به ذهن ما می‌رسند.

این NFTها نقطه جهش تکنولوژی NFT بودند و آینده این فناوری را برای علاقمندان به ارزهای دیجیتال به تصویر می‌کشند.

آینده NFTهای PFP

طبق آمار CryptoSlam، NFTهای اکسی اینفینیتی از نظر حجم معاملات رکورددار هستند اما کالکشن NFT PFP میمون‌های کسل، کریپتوپانکس و میمون‌های جهش یافته با حجم معاملات چندین میلیارد دلاری رتبه‌های برتر از نظر ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در رابطه با آینده توکن‌های PFP عده‌ای معتقدند که این هیاهوی ایجاد شده برای آواتارهای مجازی زودگذر است و در نهایت زمین‌های مجازی متاورس، کارت‌های عضویت، بازی‌های بلاک‌چینی و سایر NFTهای کاربردی از آنها پیشی می‌گیرند.

اما در حال حاضر توکن‌های PFP نقش کارت عضویت در یک باشگاه اختصاصی را دارند؛ افرادی مثل اسنوپ داگ و مدونا جزء مالکان این توکن‌ها هستند و مالکان آنها به رویدادهایی مثل Ape Fest دسترسی دارند.