آکادمی

یکشنبه, 29 خرداد 1401 06:08

فاست (Faucet) کریپتو چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

با فاست کریپتو، کاربران می‌توانند با انجام کارهایی ساده، پاداش بگیرند. نام فاست (یا شیر آب) به این دلیل برای این تکنولوژی انتخاب شده که حتی یک قطره از یک شیر آب نشت دار هم می‌تواند در نهایت یک فنجان را پر کند. انواع مختلفی از فاست‌های کریپتو وجود دارد مثل فاست‌های بیت‌کوین، اتریوم و BNB.

مقدمه

می‌توان گفت که یکی از اولین فاست‌های کریپتو، فاست بیت‌کوینی است که در سال 2010 توسط یک توسعه پیشروی شبکه بیت‌کوین به نام گوین اندرسون ساخته شد. این سیستم به هر کاربری که یک کد کپچای ساده را وارد می‌کرد، 5 بیت‌کوین رایگان اهدا می‌کرد. این فاست در نهایت 19715 بیت‌کوین به کاربران داد تا مالکیت بیت‌کوین را به صورت یکنواخت توزیع کند. این حرکت نقش مهمی در آموزش دادن و آگاهی رسانی به اولین کاربران بیت‌کوین بازی کرد و به رشد و توسعه سالم آینده این ارز دیجیتال کمک کرد.

طبیعتاً در حال حاضر هیچ فاست کریپتویی به این اندازه پاداش در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد چون امروزه قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به طور چشمگیری افزایش یافته است. اما باز هم پروژه‌های نوظهور باید به روش‌های مختلف کاربران را جذب کنند و افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات درباره ارزهای دیجیتال هستند. فاست‌های کریپتو نقش مهمی در برقراری ارتباط عرضه و تقاضا دارند.

فاست‌ها مثل کوپن‌هایی هستند که گاهی اوقات برای دانلود یک اپ جدید یا ثبت نام در یک سرویس آنلاین خاص دریافت می‌کنید. اما با فاست‌های کریپتو باید کارهای خاصی را انجام دهید تا پاداش‌های کوچکتری دریافت کنید. به همین دلیل فاست‌ها برای افرادی مبتدی که تازه شروع به کار در حوزه کریپتو می‌کنند مناسب هستند.

فاست‌های کریپتو چطور کار می‌کنند؟

به طور کلی فاست‌های کریپتو طوری ساخته می‌شوند که ساده و کاربرپسند باشند. معمولاً کاربران باید اول یک حساب در یک سرویس ارز دیجیتال باز کنند. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خاصی هم برای فاست‌ها وجود دارند که به کاربرانی که کارهای ساده خاصی انجام دهند، ارز رایگان می‌دهند. در هر دو حالت کاربران باید برای دریافت پاداش والت کریپتو داشته باشند و گاهی اوقات ممکن است از آنها خواسته شود که هویتشان را تأیید کنند.

کاربران می‌توانند با انجام کارهای ساده‌ای مثل تماشای ویدیو، خواندن مقاله، تماشای تبلیغات، اجرای بازی، حل کردن کوئیز، پیشنهاد دادن سرویس مربوطه به دوستان یا شرکت در نظرسنجی پاداش دریافت کنند. انجام این کارها نسبتاً راحت است و بیشتر مردم مشکلی در انجام آنها ندارند. اما گاهی اوقات انجام آنها زمانبر می‌شود.

پس از انجام کارهای خواسته شده، کاربران مقدار کمی کریپتو دریافت می‌کنند اما اگر دائماً از یک فاست استفاده کنید پاداش‌ها به مرور جمع می‌شوند و مبلغ آنها به رقم قابل توجهی می‌رسد. لازم به ذکر است که در بعضی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کاربران باید پاداش‌ها را حداقل تا یک مبلغ مشخص جمع کنند تا بتوانند آنها را تبدیل به پول نقد کنند (مثلاً حداقل 5 دلار).

چه نوع فاست‌های کریپتویی وجود دارد؟

یک روش دسته بندی فاست‌های کریپتو، نوع پاداش آنها است. مثلاً فاست‌های بیت‌کوین، اتریوم، BNB و غیره در بازار وجود دارند.

برای مثال وقتی کاربران از فاست‌های بیت‌کوین استفاده می‌کنند پاداش آنها در قالب ساتوشی پرداخت می‌شود که کوچکترین واحد بیت‌کوین است. سایت‌هایی هم برای تجمیع فاست وجود دارند که بسته به اینکه ترجیح می‌دهید پاداشتان را با چه توکنی دریافت کنید، چند گزینه در اختیار شما قرار می‌دهند.

فاست‌های کریپتو با ایردراپ‌ها تفاوت دارند از این جهت که ایردراپ یک زمانبندی مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای توزیع توکن دارد. معمولاً افرادی که توکن خاصی داشته یا از یک والت خاص استفاده می‌کنند واجد شرایط دریافت توکن‌های ایردراپ می‌شوند که هدف آنها افزایش آگاهی نسبت به پروژه است.

فاست‌های کریپتو با طرح‌های پاداش (bounty) تفاوت دارند. این طرح‌ها شامل لیستی از کارها می‌شود که یک پروژه بلاک‌چین آنها را منتشر می‌کند و کاربرانی که این کارها را انجام می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند. چنین طرح‌هایی راهی برای دریافت کمک از جامعه کاربران هستند و اشخاصی که کارهای ذکر شده را انجام دهند، یک بار پاداش دریافت می‌کنند.

ریسک فاست‌های کریپتو چیست؟

هنگام استفاده از فاست‌های کریپتو باید بسیار مراقبت باشید چون کلاهبرداری و اسکم در این طرح‌ها بسیار رایج است. بعضی سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های فاست می‌توانند کامپیوتر شما را به بدافزارهایی آلوده کنند که به سیستم و داده‌های ذخیره شده بر روی آن آسیب وارد می‌کنند. همیشه قبل از انتخاب چنین سرویس‌هایی تحقیقات کامل را انجام داده و فقط به دنبال نام‌های معتبر و شناخته شده باشید.

مشکل احتمالی بعدی این است که ممکن است پاداش‌های دریافتی کوچک باشد یا انجام کارهای ذکر شده زمانبر باشد. در بعضی موارد کاربران گزارش داده اند که با یک هفته فعالیت در یک فاست کمتر از 1 دلار پاداش دریافت کرده اند. بهترین حالت پیدا کردن فاست‌هایی با اعتبار و شهرت خوب است که معمولاً پاداش‌های خوبی دارند که ارزش صرف زمان و تلاش را دارند.

صحبت‌های پایانی

در حال حاضر فاست‌های کریپتو نسبت به زمان شروع کارشان پیچیده تر و متنوع تر شده اند. برای کار با این ابزارها حتماً قبل از هر اقدامی تحقیقات کامل را انجام دهید.

مراقب وعده‌های فریبنده و سایت‌های مشکوک باشید. فقط به دنبال برندهای معتبر و شناخته شده باشید. اگر درست و پیوسته از فاست‌های کریپتو استفاده کنید ممکن است این پاداش‌های کوچک در نهایت تبدیل به یک مبلغ قابل توجه شوند به خصوص اگر ارزش توکن مورد نظرتان در بازار افزایش پیدا کند.