آکادمی

چهارشنبه, 11 خرداد 1401 08:54

تفاوت ارز دیجیتال و سهام چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی هستند که روی شبکه‌های توزیع شده‌ای که با رمزنگاری ایمن سازی می‌شوند، ذخیره و پردازش می‌شوند. می‌توان از این ارزها به عنوان رسانه تبادل و ابزار ذخیره ارزش استفاده کرد. سهام‌ها نشان دهنده مالکیت قسمتی از یک شرکت هستند. گرچه این دو کلاس دارایی با هم تفاوت دارند اما هر دو قابل معامله بوده و حکم ابزار سرمایه گذاری را دارند.

مقدمه

سهام یک کلاس دارایی با سابقه است که می‌تواند بازدهی کوتاه و بلند مدت داشته باشد. کریپتو یک ابزار مالی جدیدتر است که معمولاً نوسان و ریسک بیشتری دارد. گرچه هر دو ابزار تریدرها و سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب می‌کنند، اما معمولاً ارزهای دیجیتال جایگزین دارایی‌های سنتی تر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال ممکن است در هر دو بازار استراتژی‌های سودآوری پیدا شود. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های کلیدی بین این دو کلاس دارایی و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال نوعی ارز مجازی هستند که با فناوری بلاک‌چین کار می‌کنند. این ارزها برای ایمن سازی و اعتبارسنجی تراکنش‌ها متکی بر تکنیک‌های رمزنگاری هستند و معمولاً از آنها به عنوان ابزار تبادل و ذخیره ارزش استفاده می‌شود. بیشتر ارزهای دیجیتال روی شبکه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند و ارزش بازار آنها بر حسب عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

سهام چیست؟

سهام‌ها نشان دهنده مالکیت قسمتی از یک کسب و کار هستند و ارزش آنها به عملکرد شرکت مربوطه بستگی دارد. گاهی اوقات مالک یک سهام حق سهمی از سود شرکت را هم دریافت می‌کند. ممکن است ارزش یک سهام بر اساس عملکرد شرکت مربوطه و عوامل دیگری مثل اعلامیه‌های خبری مربوط به آن تغییر کند.

تفاوت‌های مهم بین ارزهای دیجیتال و سهام

سرمایه گذاران می‌توانند از سهام و ارزهای دیجیتال برای کسب سود استفاده کنند اما سرمایه گذاری در بازارس بورس با بازار کریپتو بسیار متفاوت است.

بر خلاف بورس، سرمایه گذاری در بازار کریپتو شما را مالک سهمی از یک شرکت نمی‌کند. سرمایه گذاران کریپتو سود سهام هم دریافت نمی‌کنند اما می‌توانند این ارزها را قرض داده یا استیک کنند تا از این راه درآمد کسب کنند.

بین شیوه سرمایه گذاری در بازار سهام و کریپتو هم تفاوت‌های خاصی وجود دارد. می‌توانید هر ساعت از شبانه روز در هر اکسچنجی ارز دیجیتال خرید و فروش کنید اما بازار بورس فقط در ساعات و روزهای کاری فعال است.

در بازار سهام سرمایه گذاری کنیم یا ارزهای دیجیتال؟

هر دو کلاس دارایی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. تصمیم گیری برای انتخاب بین این دو بستگی به سطح تحمل ریسک و سایر ترجیحات شما دارد. آنچه که در نهایت موفقیت سرمایه گذاری شما را تعیین می‌کند، ارزیابی ریسک و سود است نه نوع ابزار سرمایه گذاری که از آن استفاده می‌کنید. خیلی از سرمایه گذاران مجرب متنوع سازی پورتفولیو را ترجیح می‌دهند و همزمان از ارزهای دیجیتال و سهام‌ها استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

مزایا

دسترس پذیری: ارزهای دیجیتال بدون مرز هستند و هر کاربری با یک کانکشن اینترنت می‌تواند از آنها استفاده کند.

غیرمتمرکز بودن: اکثر سیستم‌های ارز دیجیتال متکی بر یک مرجع مرکزی نیستند و همین مسئله باعث مقاومت آنها در برابر کنترل و سانسور می‌شود.

مقاومت در برابر تورم: ارزهای دیجیتال تحت تأثیر مستقیم سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی قرار ندارند بنابراین قیمت آنها نسبت به تورم تغییرات شدیدی پیدا نمی‌کند. البته همه ارزهای دیجیتال یکسان نیستند و باید به نرخ صدور و عرضه آنها دقت داشت.

انعطاف پذیری: در مقایسه با سهام، در دنیای ارزهای دیجیتال روش‌های خیلی بیشتری برای افزایش دارایی به غیر از اجرای معامله وجود دارد. سرمایه گذاران می‌توانند با کشت سود، استکینگ و تأمین نقدینگی سود کسب کنند. محصولاتی مثل Binance Earn نمونه خوبی از روش‌های درآمدزایی با ارزهای دیجیتال هستند.

تنوع: ارزش خیلی از توکن‌ها فقط پولی نیست. مثلاً مالکان فن توکن‌ها مزایا و امتبارات خاصی نسبت به تیم یا برند محبوبشان در اختیار دارند. بعضی از ارزهای دیجیتال توکن حاکمیتی هستند در نتیجه مالکان آنها در فرایند توسعه پروتکل یا پروژه مربوطه سهم دارند.

معایب

نوسان قیمت: بازار کریپتو به نوسان شدید شناخته شده است. پتانسیل کسب سود فوری از این بازار برای سرمایه گذاران جدید جذابیت زیادی دارد اما باید مراقب باشند که با توجه به نوسان شدید، احتمال از بین رفتن ارزش دارایی‌هایشان هم وجود دارد.

کامل نبودن قوانین: در خیلی از کشورها ارزهای دیجیتال قانونی هستند اما قوانین کامل و یکپارچه‌ای برای آنها وجود ندارد. سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند و تحقیقات لازم را با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند انجام دهند.

خطرات کاستدی: برای دسترسی به ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین که در یک والت دیجیتال ذخیره می‌شوند، داشتن کلید خصوصی لازم است. فراموش کردن عبارت یادآور یا گم کردن والت فیزیکی می‌تواند باعث از دست رفتن دارایی‌هایتان برای همیشه شود.

عدم تضمین بازگشت وجه: مثل هر بازار مالی، در این سیستم هم هیچ تضمینی برای برگشت وجه وجود ندارد. گرچه بیت‌کوین و آلت کوین‌ها در بلندمدت عملکرد خوبی داشته اند اما تضمینی برای ادامه این روند در آینده وجود ندارد و همیشه احتمال اینکه در بازه‌های زمانی کوتاه عملکرد مطلوبی نداشته باشند وجود دارد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار سهام

مزایا

دسترس پذیری روزافزون: سرمایه گذاری در بازارهای سهام روزبروز راحت تر می‌شود و پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی مختلفی در این بازار ظهور می‌کنند. خیلی از این محصولات اینترفیس تعاملی جذابی دارند و با سایر سرویس‌های مالی ادغام می‌شوند.

قانونمندی: خیلی از دولت‌ها بازار سهام را به شدت قانونگذاری می‌کنند. مثلاً در آمریکا شرکت‌های سهامی عام باید اطلاعات تأثیرگذار بر ارزش سهام خودشان را به اطلاع کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور - که مسئول حفاظت از سرمایه گذاران است - برسانند.

مقاومت در برابر تورم (تا حدی): بعضی از انواع سهام مثل سهام‌های حفاظت شده در برابر تورم خزانه می‌توانند نقش پوششی در برابر تورم را داشته باشند.

تنوع: سهام‌های مختلفی از صنایع و بخش‌های مختلف در دسترس سرمایه گذاران قرار دارند. تریدرها می‌توانند بر اساس شرایط و ضوابط مختلف مثل بیزنس مدل شرکت مربوطه، محل شرکت یا پرداخت سود سهام بهترین گزینه را انتخاب کنند.

معایب

نوسان: بازار سهام هم در برابر تغییر قیمت ناگهانی در کوتاه مدت ایمن نیست. اگر شرکتی عملکرد خوبی داشته باشد، احتمالاً ارزش سهام آن افزایش پیدا می‌کند. به همین ترتیب اگر شرکتی گزارش ضرر را منتشر کرده یا اخبار بدی درباره آن منتشر شود، احتمالاً ارزش سهام آن سقوط می‌کند. بعلاوه بسیاری از سهم‌ها نسبت به بقیه نوسان شدیدتری دارند. مثلاً سهام شرکت‌های در حال رشد نسبت به سهام‌های بلوچیپ - که نشان دهنده سهمی از شرکت‌های باسابقه و معتبر است - نوسان بیشتری دارد.

کارمزد بیشتر: در بیشتر موارد، کارمزد تراکنش‌ها بورس نسبتاً زیاد هستند و در مقایسه با معاملات ارزهای دیجیتال معمولاً بیشتر هستند. به غیر از کمیسیون و هزینه‌های کارگزاری هزینه‌های دیگری هم برای خرید و فروش سهام وجود دارند.

عدم تضمین بازگشت وجه: مثل هر بازار مالی در این بازار هم تضمینی برای بازگشت وجه وجود ندارد. گرچه بعضی از سهام‌ها در بلندمدت نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند اما این احتمال وجود دارد که در یک بازه سرمایه گذاری کوتاه تر عملکرد خوبی نداشته باشند.

صبحت‌های پایانی

گرچه بین سهام و ارزهای دیجیتال تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما شباهت‌هایی هم دارند. هر دوی آنها ابزارهای خوبی برای سرمایه گذاری هستند و می‌توانند در پورتفولیوی شما نقش متفاوتی داشته باشند. در هر صورت همیشه برای سرمایه گذاری تحقیقات لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که با ریسک‌های این کار کاملاً آشنا هستید