آکادمی

یکشنبه, 18 ارديبهشت 1401 06:29

CollabLand چیست؟ یک ابزار مدیریت برای اقتصاد توکنیزه شده

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خلاصه

  • Collab.Land که توسط چند فرد کهنه کار از چند سازمان غیرمتمرکز مستقل ساخته شده، یک چت بات است که با وجود آن می‌توان چت‌های گروهی مربوط به اقتصاد توکنی را به راحتی تنظیم و راه اندازی کرد.
  • استفاده از Collab.Land رایگان است و چندین انجمن کریپتوی برجسته از جمله پروژه POAP و Fox Entertainment را پوشش می‌دهد.

جدیدترین گرایش در دنیای کریپتو، شکل گیری پروژه‌ها و جوامع کریپتوی مختلف است که در آنها توکن‌های خاصی - مثل NFT یا هر توکن دیگری - نشان دهنده سهم مالکیت افراد از یک سازمان خاص هستند.

برای مثال پروژه باشگاه میمون‌های کسل را در نظر بگیرید که در این پروژه دارندگان توکن‌های محبوب میمون‌های کسل مزایای خاص و حق عضویت در سازمان‌های غیرمتمرکز مستقل (DAO) را پیدا می‌کنند. امروزه تقریباً برای هر پروژه توکنی یک DAO وجود دارد مثلاً برای هنرمندان، فعالان حوزه جذب سرمایه و حتی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی. اکثر این پروژه‌ها از کانال‌های اجتماعی مهم یعنی تلگرام و دیسکورد برای ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند.

مشکل این است که مدیریت این گروه‌های بزرگ و هماهنگی اقتصاد توکنی آنها که گاهی اوقات ارقام نجومی را در بر می‌گیرد و شامل منبعی متشکل از اطلاعات شخصی حساس است، ممکن است بسیار سخت باشد.

Collab.Land چیست؟

این نرم‌افزار که تحت حمایت Abridged, Inc - شرکت تأسیس شده توسط Anjali Young کارآفرین وب 3 و همکار پروژه‌های DAO مهم - ساخته شده با هدف راحتی و امنیت هر چه بیشتر فرایند تنظیم و راه اندازی DAO و حاکمیت بر توکن‌ها هم برای کاربران و هم مجریان پروژه طراحی شده است.

Collab.Land رباتی است که مدیر دیسکورد یک جامعه کریپتوی مبتنی بر اتریوم می‌تواند آن را به صورت یک افزونه دانلود کند. این ربات شامل فرمان‌های مختلفی برای مدیریت گروه‌ها، آدرس‌های عمومی و تولید توکن است اما هدف بلندمدت آن بسیار بزرگتر است و قصد ایجاد عصری جدید از ابزارهای قابل به اشتراک گذاری را دارد که تحت مالکیت و فرماندهی اعضای جامعه کاربران بوده و به سمت یک بیزنس مدل اپن سورس پایدار حرکت می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

اعضای گروه‌های چت کریپتو که از Collab.Land استفاده می‌کنند باید والت خودشان را به صورت دستی به نرم‌افزار متصل کنند. گرچه Collab.Land امن است اما این خصوصیت باعث شده کاربران در برابر بعضی از مشکلات امنیتی آسیب پذیر بوده و احتمال تخلیه والتشان وجود داشته باشد.

Collab.Land چگونه کار می‌کند؟

Collab.Land در ابتدا مثل همه افزونه‌های معمولی کار می‌کند. می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود کرده و از طریق دیسکورد یا تلگرام فعال کنید که امکان چت کردن با ربات را از طریق یک رابط کاربری آماده فراهم می‌کند.

این فرمان‌ها کارهایی مثل تعیین حجم توکن‌های قابل تولید، نوع توکن‌های قابل توکن، امکان چت با دوستان یا عموم مردم و تنظیم متغیرهای مختلف دیگر را فراهم می‌کنند مثل تعداد آرایی که یک توکن خاص می‌تواند ثبت کند یا اینکه دارنده یک توکن با چه تعداد توکن یک سمت خاص در DAO پیدا می‌کند یا DAO روی چه بلاک‌چینی فعالیت می‌کند.

پس از ارسال این دستورالعمل‌ها به ربات، خود ربات کارهای لازم را انجام داده و فرایند مدیریت DAO را اتوماسیون می‌کند.

ویژگی خاص Collab.Land چیست؟

یکی از مهم ترین وعده‌های وب 3 این است که بخش عمده‌ای از وب را تحت کنترل کاربران قرار می‌دهد و به همین دلیل جزء کالاهای عمومی محسوب می‌شود. Collab.Land ادعا می‌کند که در این سیستم کار می‌کند اما این پروژه به صورت متمرکز طراحی شده، استفاده از آن رایگان است و به جای سرمایه گذاری خطرپذیر با کمک‌های خصوصی تأمین سرمایه می‌شود (می‌توانید برای حمایت از این پروژه یک NFT به مبلغ 6.9 اتر بخرید).

این پروژه هم گام‌هایی مشابه سایر چت بات‌های مدیریت DAO طی کرده از جمله ربات جستجوی DAO Wayfare به این امید که یک اکوسیستم قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارزهای دیجیتال تشکیل دهد.

همچنین Collab.Land سادگی اپلیکیشن‌های پیام رسان وب 2 تحت پشتیبانی خودش را با پیچیدگی دنیای ارزهای دیجیتال ترکیب کرده و یک پلتفرم ترکیبی برای راحت تر شدن تجربیات کاربری شکل داده است.

این خصوصیات باعث شده که بسیاری از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز و همچنین جوامع کریپتو از Collab.Land استفاده کنند. در صفحه اهدای کمک این پروژه (که برای تأمین بودجه نسخه دوم آن طراحی شده)، توسعه دهندگان پروژه اعلام کرده اند که کاربران این اپلیکیشن شامل بعضی از پروژه‌های برجسته NFT مثل باشگاه میمون‌های کسل و شیرهای تنبل و همچنین ان‌بی‌ای تاپ شات و فاکس هستند.

سایر پروژه‌هایی که با Collab.Land کار می‌کنند

  • اکسی اینفینیتی: یک بازی نقش آفرینی مبتنی بر NFT که از یک مکانیک شبه پوکمون استفاده می‌کند و کاربران در آن می‌توانند موجودات NFT موسوم به اکسی‌ها را مبادله کنند و پرورش دهند.
  • متامسک: والت اتریوم پرکاربردی که قبلاً تنها والت پشتیبانی شده توسط Collab.Land بود (حالا فانتوم و Flow هم به Collab.Land اضافه شده اند).