آکادمی

چهارشنبه, 25 اسفند 1400 07:53

پرپچوال پروتکل Perpetual Protocol چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در Perpetual Protocol می‌توانید قراردادهای دائمی را با لوریجی تا 10 برابر معامله کنید و از آنجایی که Perpetual Protocol یک اکسچنج غیرمتمرکز است، همواره کنترل دارایی‌های شما در اختیار خودتان قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت perp.fi مراجعه کرده یا همین حالا می‌توانید اجرای معامله در سایت perp.exchange را شروع کنید.

Perpetual Protocol یک پروتکل مبتنی بر بلاک‌چین برای معامله مشتقاتی به اسم قراردادهای دائمی است. با قابلیت ساختن و فروش قراردادهای دائمی می‌توانید تقریباً روی هر دارایی نقد شونده‌ای وارد پوزیشن long (خرید) یا short (فروش) شوید. Perpetual Protocol با عمل کردن به صورت صددرصد به صورت دورن زنجیره ای، سعی دارد که ابزارهای مالی قدرتمند را در دسترس همه قرار دهد.

زیر این لایه ظاهری، Perpetual Protocol از یونی سواپ نسخه 3 به عنوان لایه اجرایی استفاده می‌کند تا قراردادهای دائمی با نقدینگی متمرکز شده به شدت کارآمد را ایجاد کند. به عبارت دیگر، هر بازار دائمی که توسط Perpetual Protocol ساخته شده و کنترل می‌شود، یک استخر مجزای یونی سواپ نسخه 3 است و کاربران می‌توانند از طریق سیستم تسویه Perpetual Protocol با این استخر تعامل داشته باشند. این سیستم یک قرارداد هوشمند است که فعالیت‌های معاملاتی را دنبال می‌کند.

درس دوم

چرا از Perpetual Protocol استفاده کنیم؟

سه دلیل برای استفاده از Perpetual Protocol وجود دارد که عبارتند از:

  1. این پروتکل غیرکاستدی است؛
  2. نیاز به طی کردن مراحل KYC (احرازهویت) وجود ندارد؛
  3. روش‌های مختلفی برای دسترسی به این پروتکل وجود دارد.

در Perpetual Protocol دو نوع کاربر وجود دارد: بازارگردان‌ها و تریدرها.

بازارگردان‌ها تأمین کنندگان نقدینگی هستند که روی استخرهای تحت کنترل Perpetual Protocol در یونی سواپ نسخه سه قرار می‌گیرند. این افراد نقش طرف مقابل هر معامله را بازی می‌کنند و در ازای انجام این کار کارمزد دریافت می‌کنند. در واقع بازارگردان‌ها به این استخر USDC واریز می‌کنند و سیستم تسویه پروتکل هم 10 برابر این رقم USDC مجازی (v-token) ایجاد می‌کند. این توکن‌های مجازی را می‌توان در استخرهای بازار دائمی در یونی سواپ نسخه 3 قرار داد تا بر اساس دستورالعمل‌های خاص، برای این پروتکل تأمین نقدینگی کنند. مثلاً با واریز 100 USDC می‌توانید تا 1000 توکن USDC مجازی (vUSDC) بسازید که می‌توان آن را به صورت 0.25 vETH و 500 vUSDC (با این فرض که قیمت اتر 2 هزار دلار باشد) در نظر گرفت. همچنین بازارگردان‌ها می‌توانند بر اساس مدل تأمین نقدینگی نسخه 3 یونی سواپ، محدوده قیمت را انتخاب کنند.

کار تریدرها هم به بازارگردان‌ها شباهت دارد. این کار با واریز USDC به پروتکل شروع می‌شود که در ازای انجام این کار 10 برابر توکن USDC مجازی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای اجرای معامله در بازارهای دائمی یونی سواپ استفاده کنند. مثلاً اگر 10 USDC واریز کرده باشید و یک سفارش long (خرید) با لوریج 10 برابر ثبت کنید، سیستم تسویه 100 توکن USDC مجازی برای شما ایجاد می‌کند و از این توکن‌ها برای خرید اترمجازی از استخر vUSDC-vETH استفاده می‌کند (که بازارگردان‌ها برای این استخر تأمین نقدینگی می‌کنند و به این ترتیب لوریج 10 برابری ایجاد می‌شود.)

درس سوم

چگونه در Perpetual Protocol معامله انجام دهیم؟

اجرای معامله در Perpetual Protocol راحت است. کافیست یک والت ارز دیجیتال با مقداری ETH و USDC داشته باشید. سپس برای اجرای معاملات به سایت perp.exchange مراجعه کنید.

در ادامه به بررسی سه مفهوم مهم در این پروتکل می‌پردازیم:

  1. ترکیب پذیری: Perpetual Protocol برای فراهم شدن امکان معامله بین تریدرها و بازارگردان‌ها از یونی سواپ نسخه 3 استفاده می‌کند و به همین دلیل ادغام آن با سایر پروتکل‌ها به خصوص پروتکل‌های طراحی شده بر اساس نسخه سوم یونی سواپ راحت تر است. مثلاً پروتکل مهم مدیریت دارایی غیرمتمرکز dHEDGE با Perpetual Protocol ادغام می‌شود در نتیجه مدیران سرمایه در این سیستم در هر دو سمت long و short به لوریج دسترسی خواهند داشت.
  2. دسترس پذیری: روش‌های مختلفی برای دسترسی به این پروتکل وجود دارد. می‌توانید این کار را از طریق سایت exchange انجام دهید؛ یک اینترفیس تحت وب سبک روی کامپیوترتان اجرا کنید؛ از درگاه‌های ادغام شده با این پروتکل استفاده کنید یا از طریق قابلیت‌های برنامه نویسی یا بلاک اکسپلورر با قراردادهای هوشمند در تعامل باشید. به عبارت دیگر، حتی در صورت از دسترس خارج شدن سایت اصلی باز هم همیشه راه‌هایی برای دسترسی به این پروتکل وجود دارد.
  3. ایجاد بازار به صورت بی نیاز به مجوز: به زودی همه می‌توانند بازارهای دائمی جدیدی ایجاد کرده و برای کارمزد تراکنش‌ها تخفیف دریافت کنند. به این ترتیب این پروتکل امکان مقیاس پذیری و عرضه قراردادهای دائمی را تقریباً برای هر دارایی نقد شونده‌ای پیدا می‌کند.

درس چهارم

چگونه در Perpetual Protocol تأمین نقدینگی کنیم؟

می‌توانید با لوریجی تا 10 برابر در Perpetual Protocol تأمین نقدینگی کنید و برای کارمزد تراکنش‌ها تخفیف دریافت کنید. ویدیوی زیر را تماشا کنید یا همین حالا در استخر perp.exchange/ تأمین نقدینگی را شروع کنید.