آکادمی

سه شنبه, 17 اسفند 1400 07:21

چگونه کوین هلیوم Helium را استخراج کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چگونه کوین هلیوم را ماین کنیم؟

جای تردید نیست که ماینینگ بخش مهمی از بازار کریپتو محسوب می‌شود. بدون ماینینگ دسترسی به بعضی از بزرگترین ارزهای دیجیتال فعلی بسیار دشوار خواهد بود. در این مقاله نگاهی کامل و جامع به شیوه ماین کردن هلیوم خواهیم داشت.

توضیحاتی درباره شبکه هلیوم

با توسعه و گسترش اینترنت و دستگاه‌ها و کامپیوترهای متصل به آن، دنیای ما روزبروز دیجیتالیزه تر می‌شود. امروزه تقریباً همه از وای فای و اینترنت همراه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. شبکه هلیوم هم شباهت زیادی به وای فای دارد با این تفاوت که مقرون به صرفه تر و نظیر به نظیر است.

بعلاوه هلیوم یک شبکه بلاک‌چین جدید است که قصد ایجاد شبکه‌های بی سیم عمومی و غیرمتمرکز را دارد. وجود شبکه‌های بی سیم غیرمتمرکز در دنیای ما می‌تواند تحولات چشمگیری ایجاد کند.

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که نقش بسیار زیادی در تأمین رفاه داشته، اینترنت اشیا است. دستگاه‌های اینترنت اشیا از حسگر و آنتن‌های مختلف برای اتصال به یکدیگر و تبادل اطلاعات بین هم استفاده می‌کنند. امروزه دستگاه‌های هوشمند بسیار زیادی وجود دارند که به صرفه جویی در زمان و مصرف برق کمک می‌کنند. همه این دستگاه‌ها هر روزه به ما کمک می‌کنند اما چالش موجود برقراری ارتباطی مطمئن بین آنها به صورت راحت و آسان است. بلوتوث و وای فای برد وسیعی ندارند و تقاضای زیاد از سمت گوشی‌ها و کامپیوترها آنها را اشباع کرده اند.

هلیوم به دنبال تغییر دادن این شرایط است. هلیوم یک تکنولوژی فرکانس رادیویی (RF) منحصربفرد است که با هدف ایجاد پوشش برای تجهیزات اینترنت اشیا طراحی شده است. شبکه هلیوم امکانات خاصی دارد که باعث شده نسبت به شبکه‌های وای فای معمولی که امروزه همه ما از آنها استفاده می‌کنیم متمایز باشد از جمله حریم خصوصی و امنیت، قابلیت اعتماد و مقیاس پذیری و فراهم بودن امکانات همکاری و مشارکت بیشتر.

این شبکه بر اساس الگوریتم جدیدی موسوم به اثبات پوشش (PoC) کار می‌کند. همچنین تیم هلیوم به دنبال طراحی پوشش وایرلس وسیع برای تجهیزات اینترنت اشیا با استفاده از هات اسپات دستگاه کاربرانش است. با نصب هات اسپات‌های بیشتر، شبکه قابل اطمینان تر خواهد شد. مالکان این هات اسپات‌ها با تأمین پوشش بی سیم، توکن بومی شبکه موسوم به HNT را دریافت می‌کنند.

بنیانگذاران هلیوم

هلیوم در سال 2013 شروع به کار کرد و توسط سه شخص به نام‌های Amir Haleem، Shawn Fanning و Sean Carey تأسیس شد.

هلیوم در حوزه توسعه بازی و eSport هم سابقه دارد. Fanning با توسعه پلتفرم به اشتراک گذاری موزیک Napster شناخته شد که یکی از اولین سرویس‌های نظیر به نظیر اینترنت در اواخر دهه 90 میلادی بود.

از طرفی، Carey هم پیش از هلیوم نقش‌های مختلفی در زمینه توسعه محصولات مختلف از جمله شرکت بهینه سازی تبلیغات Where داشت که توسط پی پال خریداری شد.

در مجموع، تیم هلیوم متشکل از کارشناسان خبره در حوزه رادیو و سخت‌افزار، تولید، سیستم‌های توزیع شده، نظیر به نظیر و فناوری بلاک‌چین است.

معرفی کوین هلیوم (HNT)

هلیوم (HNT) یک شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز است که برای دستگاه‌های اینترنت اشیا طراحی شده است. این شبکه بر خلاف بعضی از ارزهای دیجیتال کاربردهای مشخصی برای زندگی واقعی دارد.

HNT، توکن بومی هلیوم یک ارز دیجیتال جدید است که می‌توان از طریق به اشتراک گذاری هات اسپات و تأمین و اعتبارسنجی پوشش وایرلس آن را به دست آورد.

کوین HNT در جولای 2019 رونمایی شد و کاربرانی که نودی را اداره می‌کنند، به عنوان پاداش HNT دریافت می‌کنند. نودها شکل هات اسپات و یک دستگاه ماینینگ بلاک‌چین (ترکیبی از یک درگاه بی سیم موسوم به پروتکل بی سیم LoRaWAN) را دارند. همچنین هات اسپات‌ها می‌توانند نقش ماینر در شبکه بلاک‌چین هلیوم را بازی کنند تا مالکان آنها برای ساختن شبکه و انتقال داده‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا کوین HNT کسب کنند.

طرز کار هلیوم

همانطور که قبلاً اشاره شد، هلیوم از یک نوع الگوریتم جدید به اسم اثبات پوشش (POC) استفاده می‌کند. این شبکه به ماینرها برای اعتبارسنجی پوشش وایرلس از طریق امواج رادیویی توکن HNT پاداش می‌دهد.

می توان دستگاه‌های هوشمند یا هر وسیله اینترنت اشیای سازگار با این فناوری را به هات اسپات‌های هلیوم وصل کرد بدون اینکه نیاز به شبکه‌های همراه یا وای فای وجود داشته باشد در نتیجه این سیستم منجر به ترویج خلاقیت و شکل گیری کاربردهای جدید می‌شود.

ویژگی منحصربفرد و خاص هلیوم چیست؟

هدف هلیوم ترویج قابلیت اتصال دستگاه‌های اینترنت اشیای بی سیم است. در سال 2013 زیرساخت اینترنت اشیا هنوز تکمیل نبود اما توسعه دهندگان این شبکه به دنبال تضمین تمرکززدایی از دستگاه‌های اینترنت اشیا بودند.

الگوریتم اثبات پوشش خاص هلیوم آن را نسبت به سایر شبکه‌های موجود متمایز کرده است. بعلاوه کاربران هلیوم کارمزد تراکنش‌ها را با توکنی متفاوت موسوم به Data Credits پرداخت می‌کنند که قابل معاوضه نبوده و به هویت کاربر گره می‌خورند.

تحلیل قیمت هلیوم 2021

Source: coinmarketcap

هلیوم یک ارز دیجیتال جدید در بازار کریپتو است اما موفقیت خوبی داشته است. به غیر از ورود به بازار با انتشار مین نت خودش در سال 2019، این ارز دیجیتال هنوز تازه کار است. در اواسط سال 2020 قیمت HNT حدود 0.2721 دلار و حجم معاملات 24 ساعته آن 66395 دلار بود.

پس از آن قیمت هلیوم همواره رو به افزایش بوده و تا انتهای سال 2020 به 1.29 دلار رسید. قیمت HNT همچنان ثابت ماند و در اولین هفته‌های سال 2021 تغییر چشمگیری نداشت تا انتهای ژانویه که قیمت آن به 2.49 دلار رسید.

در فوریه 2021 یک بار دیگر شاهد افزایش بهای HNT بودیم که رکورد جدید 4.6 دلار را ثبت کرد. هلیوم پس از ثبت این رکورد جدید کمی سقوط کرد اما دوباره در ماه مارس افزایش بها پیدا کرد. همچنین باید توجه داشت که توکن HNT افزایش بهای 1300 درصدی را تجربه کرده و بیشترین رکورد آن در 28 می بود یعنی 23.01 دلار.

در حال حاضر قیمت HNT نسبت به دیروز 27.69 درصد افزایش یافته و به 43.4 دلار رسیده و حجم معاملات چهار ساعته آن 218.13 میلیون دلار بود.

پیش بینی قیمت هلیوم برای سال 2021

همانطور که قبلاً اشاره شد، هلیوم نسبتاً در بازار کریپتو تازه کار است. این یعنی هلیوم هنوز راه زیادی برای رسیدن به اهدافش در پی دارد. بعلاوه این پروژه در چند سال اخیر پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است. رشد هلیوم از زمان انتشار مین نت آن شروع شد. این پلتفرم چهار دور جذب سرمایه داشت که ارزش آنها به 53.8 میلیون دلار رسید و منجر به پیشرفت چشمگیر این شبکه شد. با این حال هلیوم تازه شروع به کار کرده و ممکن است در آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

لازم به ذکر است که قیمت توکن هلیوم در مدتی کوتاه از 40 به 50 دلار رسید و پیش بینی می‌شود که تا انتهای سال 2021 به 55 دلار هم برسد. در رابطه با پیش بینی‌های طولانی مدت، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک قیمت HNT افزایش چشمگیری داشته باشد.

چگونه کوین هلیوم را بخریم؟

متأسفانه اکثر پلتفرم‌های معاملاتی یا اکسچنج‌ها کوین هلیوم را هنوز به جفت ارزهای معاملاتی خودشان اضافه نکرده اند اما بدون شک همچنان که افراد بیشتری با پلتفرم هلیوم و کاربردهای آن آشنا می‌شوند، اکسچنج‌های بیشتری آن را به فهرست کوین‌های خودشان اضافه خواهند کرد.

بعضی از اکسچنج‌ها مثل بایننس و Crypto.com کوین هلیوم را به جفت ارزهای معاملاتی خودشان اضافه کرده اند.

چگونه کوین هلیوم را ماین کنیم؟

در این بخش یک بررسی کامل از نحوه ماین کردن هلیوم خواهیم داشت. انتظار می‌رود که هلیوم ماینینگ یا هات اسپات ماینینگ با سیستم جی پی یو ماینینگ رقابت کند. برای ماین کردن کوین‌های هلیوم با هات اسپات، باید از فناوری رادیویی استفاده کنید نه جی پی یو که معمولاً زمان و هزینه زیادی را اتلاف می‌کند. با ماینر HNT نیازی به نگرانی درباره فرایند پیچیده تنظیم و هزینه‌های بالای قبض برق نخواهید داشت.

چرا کوین هلیوم را ماین کنیم؟

بهتر است برای ماین کردن HNT یک دستگاه هات اسپات و کانکشن اینترنت داشته باشید. وقتی این مقدمات را آماده کردید، اپلیکیشن موبایلی هلیوم را دانلود کرده و هات اسپات را فعال کنید. هات اسپات شروع به انتقال داده‌ها کرده و با استفاده از آن می‌توانید HNT به دست آورید.

هات اسپات چیست؟

هات اسپات‌ها شبکه‌های بی سیم نظیر به نظیری هستند که به دستگاه‌های اینترنت اشیا امکان می‌دهند داده‌ها را با مصرف انرژی کم با اینترنت مبادله کنند. همانطور که قبلاً اشاره شد، هات اسپات‌های هلیوم نقش نود در شبکه هلیوم را دارند. با استفاده از سیستم هات اسپات‌های هلیوم، برای مشارکت در تأمین پوشش شبکه، کوین HNT به دست می‌آورید. به دلیل وجود الگوریتم POC خاص هلیوم، هات اسپات شما تنها 5 وات انرژی مصرف خواهد کرد.

قیمت هلیوم

اگر قصد ماین کردن HNT را دارید، باید با هزینه‌های این کار آشنا باشید اما قیمت ماینرها بسته به مدل هات اسپاتی که انتخاب می‌کنید، از 300 تا 600 دلار خواهد بود.

چگونه فرکانس درست را انتخاب کنیم؟

پیش از خرید یک هات اسپات ماینر اول باید دقت داشته باشید که هر قاره‌ای فرکانس خاص خود را دارد. در ادامه فهرست فرکانس بعضی از کشورها را مشاهده می‌کنید:

  • EU – 868
  • AU – 915
  • AS – 923
  • CN – 470
  • RU – 864
  • IN – 865
  • KR – 920
  • US – 915

برای مشخص کردن فرکانس کشور مورد نظرتان، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

چگونه با ماین کردن، هلیوم به دست آوریم؟

مقدار توکن‌های HNT که به دست می‌آورید بستگی به تعداد ماینرها در لوکیشن شما، داده‌های دستگاه‌هایی که هات اسپات شما منتقل می‌کند، محل هات اسپات و تعداد شاهدان دارد. هر چقدر یک هات اسپات داده‌های بیشتری را منتقل کند، توکن‌های HNT بیشتری را کسب می‌کند. بعلاوه تعداد چالش‌هایی که ماینر شما در آنها مشارکت دارد هم در درآمدتان تأثیرگذار است.

برای توضیح بهتر، این آمار را در نظر بگیرید:

  • 3 تا 5 شاهد > 150 HNT در ماه
  • 5 تا 15 شاهد > 500 HNT در ماه
  • بیشتر از 15 شاهد > 800 HNT در ماه

ماینرهای هات اسپات زمانی که در رنج سایر ماینرها باشند، HNT بیشتری کسب می‌کنند اما باید حداقل 300 تا 350 متر فاصله داشته باشند. این یعنی ماینرهای تک نفره توکن کمتری به دست می‌آورند چون تنها می‌توانند چالش‌ها را روی شبکه صادر کرده و در فرایند اثبات پوشش شرکت داشته باشند.

انواع ماینرهای هلیوم

در حال حاضر ماینرهای هلیوم مختلفی در بازار وجود دارند که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم. استفاده از یک ماینر خوب بهترین تجربیات کاربری را برای شما فراهم می‌کند. با ما همراه باشید تا با انواع ماینرهای هلیوم آشنا شوید.

هات اسپات ماینر Bobcat

Source: Bitcoin miner store

هات اسپات ماینر Bobcat بهترین PoC را داشته و نسبت به بقیه آنتن 4dBi قوی تری دارد. همچنین این ماینر نسبت به سایر ماینرها توکن HNT بیشتری به دست می‌آورد. با سیگنال قدرتمند این دستگاه می‌توانید به سایر شاهدان اطرافتان یا هات اسپات‌هایی که فاصله‌ای بیشتر از 10 مایل با شما دارند متصل شوید. بعلاوه، ماینر Bobcat دارای 64 گیگابایت فضای ذخیره اطلاعات است.

هات اسپات ماینر Nebra

Nebra Helium Indoor Hotspot || Source: Helium.Nebra

ماینر Nebra هم یکی دیگر از ماینرهای بسیار مفید برای تولید HNT است. همچنین این ماینر دو مدل مخصوص فضاهای داخلی و خارجی دارد.

تفاوت ماینرهای داخلی و خارجی

هات اسپات ماینر فضاهای سرباز Nebra نسبت به ماینر مخصوص فضاهای داخلی امکانات بیشتری دارد. می‌توانید این ماینر را در هر جایی قرار دهید بدون اینکه نیازی به نگرانی درباره عملکرد آن داشته باشید. ماینر مخصوص فضاهای بیرونی یک آنتن 3dBi دارد که از فایبرگلاس ساخته شده و آنتن ماینر فضاهای سرپوشیده هم که 3dBi است از جنس پلاستیک ساخته شده است.

قیمت این دو ماینر هم تفاوت دارد. اگر قصد تهیه ماینر مخصوص فضاهای سرباز را دارید اما کانکشن لن ندارید، می‌توانید یک کارت مینی با پوشش شبکه 4G تهیه کنید چون امکان دسترسی به اینترنت 4G را برای هات اسپات ماینر Nebra بدون نیاز به اتصال با سیم لن فراهم می‌کند.

هات اسپات ماینر Rakewireless

Source: Rakewireless.com

Rakewireless یک آنتن 2.8 dBi و فضای ذخیره اطلاعات 32 گیگابایتی دارد. این ماینر قیمت کمتری دارد اما از طرفی ماین کردن با آن به دلیل آنتنِ کم dBi که در آن به کار رفته، باز هم سود کافی را برای شما ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید که همیشه ماینرهایی با آنتن dBi بالا انتخاب خوبی نیستند. از این جهت بهتر است آنتن را بر اساس شرایط اطراف و فاصله بین خودتان و سایر هات اسپات‌های محلی انتخاب کنید.

ماینر را کجا قرار دهیم؟

اگر ماینر مخصوص فضاهای سرپوشیده دارید، باید آن را در بالاترین پنجره موجود در منزلتان قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که باید توری فلزی پنجره را هم بردارید تا تأثیری بر سیگنال آنتن نداشته باشد.

در مجموع ارتفاع نقش مهمی در انتخاب محل قرار دادن ماینر دارد. هر چقدر ماینر بالاتر باشد، سیگنال بهتری دریافت می‌کند. مطمئن شوید که ماینر در نزدیکی فلزات، لوازم الکترونیکی یا بتن قرار ندارد. با این حال اگر تنها یک پنجره با ارتفاع مناسب در منزلتان دارید، همین پنجره برای قرار دادن ماینر مناسب است.

ماشین حساب درآمدزایی هات اسپات هلیوم

با ماشین حساب درآمدزایی هلیوم می‌توانید تخمینی مناسب از میزان HNT که هات اسپات شما تولید می‌کند به دست آورید. بعلاوه، این ماشین حساب بر اساس تعداد هات اسپات‌های فعال در لوکیشنی که قرار است هات اسپات خودتان را در آن فعال کنید، برآورد قیمت انجام می‌دهد و به وضعیت کنونی شبکه هلیوم و توزیع فعلی پاداش‌های HNT هم بستگی دارد.

ذخیره توکن‌های HNT

تعداد اکسچنج‌های کریپتو بسیار زیاد است و گرچه سطح امنیت و حفاظت بالایی دارند اما سابقه هک و دزدی از این اکسچنج‌ها وجود دارد. وقتی ارزهای دیجیتال خودتان را در یک اکسچنج نگه می‌دارید این یعنی ارزهای شما در والت اکسچنج قرار دارند در نتیجه اگر اتفاقی برای والت دیجیتال شما رخ دهد، کنترلی بر والت و ارزهای خودتان نخواهید داشت.

به همین دلیل بهترین راه پس انداز کوین‌های HNT استفاده از یک والت سخت‌افزاری است. والت سخت‌افزاری یک عبارت امنیتی 12 تا 24 کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد و فقط شخصی که این عبارت را در اختیار داشته باشد می‌تواند به والت دسترسی پیدا کند.

لجر نانو S یکی از والت‌های سخت افزاری است که می‌توانید کوین‌های HNT را در آن نگهداری کنید. این والت بسیار امن است و با استفاده از آن می‌توانید HNT و ارزهای دیجیتال را پس انداز کنید.

پس اگر قصد دارید کوین‌های HNT را برای مدتی طولانی نگه دارید باید لجر نانو S را بخرید. هرگز از عبارت امنیتی خودتان اسکرین شات نگیرید و آن را در فضای آنلاین منتشر نکنید. این عبارت را روی یک کاغذ نوشته و در محلی امن قرار دهید.

فروش HNT و دریافت دلار

HNT در بعضی از اکسچنج‌ها پشتیبانی نمی‌شود. اما همانطور که اشاره شد می‌توانید در بایننس، بایننس آمریکا و Crypto.com این کوین را خرید و فروش کنید.

بنابراین برای فروش توکن‌های HNT، آنها را به والت هلیوم خودتان در بایننس یا Crypto.com منتقل کنید و بعد به دلار بفروشید. احتمالاً لازم است در این فرایند مقداری کارمزد پرداخت کنید.

نتیجه گیری

هلیوم از جمله فناوری‌هایی است که کاربردهای قدرتمندی دارد. اینکه بلاک‌چینی طراحی شده که از آن برای کاربردی خاص استفاده می‌شود بسیار امیدوار کننده است. همه ما با استفاده از سیستم هات اسپات هلیوم می‌توانیم در شکل گیری یک شبکه متمایز نقش داشته و همزمان درآمد کسب کنیم. امیدواریم که این راهنما به شما برای آشنایی با ماینینگ هلیوم و طرز کار آن کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا دیگران می‌توانند از هات اسپات ماینر ما استفاده کنند؟

ماینرهای هلیوم با سیستم رمزنگاری قوی حفاظت می‌شوند. پس از تنظیم و ثبت دستگاه، هیچ کس امکان استفاده از ماینر شما را نخواهد داشت. اگر ماینر شما دزدیده شود، امکان ریست کردن آن را ندارید. همچنین ماینر یک عبارت امنیتی 12 کلمه‌ای برای دسترسی به والت HNT شما دارد.

چگونه درآمد ماینینگ خودم را به حداکثر برسانم؟

روش‌های زیادی برای به حداکثر رساندن سود وجود دارد. برای انجام این کار مطمئن شوید که دستگاه همیشه آنلاین بوده و کانکشن اینترنت خوبی دارد، آنتن را بر اساس محیط و هات اسپات‌های اطراف انتخاب کنید و آن را بیش از حد شلوغ نکنید.

ماینر بیرونی را چگونه نصب کنیم؟

Source: Tourmaline wireless

نصب ماینرهای مخصوص فضای آزاد بسیار راحت است. ماینر Nebra از PoE (انتقال برق روی لن) پشتیبانی می‌کند در نتیجه بهترین راه نصب آن استفاده از کابل لن است. کافیست هات اسپات را در محل دلخواه قرار داده و کابل لن را وصل کنید.

آیا ماین کردن HNT فاقد ریسک است؟

خیر! هلیوم یک شرکت تازه کار است که ممکن است به موفقیتی چشمگیر برسد یا نرسد. در حال حاضر این شرکت در حال رقابت با سایر شرکت‌های شناخته شده در حوزه ارتباطات راه دور است.