آکادمی

چهارشنبه, 15 دی 1400 02:25

تفاوت BUSD، USDT و USDC چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

در بازار کریپتو استیبل کوین‌های زیادی وجود دارد که بزرگترین آنها از نظر ارزش بازار، USDT، USDC، DAI و BUSD هستند.

ویژگی مشترک همه این ارزهای باثبات این است که قیمت آنها از دلار آمریکا تبعیت می‌کند. همچنین کوین‌های باثبات دیگری مثل WBTC هستند که پشتوانه آنها بیت‌کوین است در نتیجه قیمتشان از قیمت بیت‌کوین تبعیت می‌کند.

اگر در بایننس یا سایر اکسچنج‌ها ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنید معمولاً بیش از یک استیبل کوین مشاهده می‌کنید مثل BTC/USDT، BTC/USDC و BTC/BUSD.

در ادامه مطلب به بررسی تفاوت این جفت ارزها و انواع استیبل کوین می‌پردازیم.

BUSD و USDT

BUSD کوین باثباتی است که توسط Paxos با همکاری بایننس ساخته شده و صادر کننده کوین‌های باثبات دیگری مثل PAX، HUSD و PAXG نیز هست.

BUSD توسط وزارت خدمات مالی نیویورک تأیید و نظارت شده و پشتوانه کامل دلاری دارد که در بانک‌های آمریکایی قرار دارند.

همچنین یک شرکت بازرسی (Withum) وجود دارد که هر ماه BUSD را بررسی می‌کند تا از وجود اندوخته‌های ارزی آن در بانک مطمئن شود.

اما USDT تحت نظارت منظم قرار ندارد. آخرین بازرسی که اطلاعات آن در سایت تتر منتشر شده مربوط به سال 2018 است که توسط شرکت Sporkin & Sullivan LLP انجام شد اما هر روز ارزش اندوخته این شرکت در این صفحه منتشر می‌شود.

تفاوت بعدی بین BUSD و USDT این است که پشتوانه USDT در بانک‌های خارج از آمریکا نگه داشته می‌شود. تا به امروز اتهامات مختلفی هم در این زمینه به تتر وارد شده است.

بنابراین می‌توان گفت که BUSD از USDT امن تر است اما برای یک تریدر معمولی چندان مهم نیست که جفت ارز BTC/BUSD را معامله می‌کند یا BTC/USDT.

در عین حال اگر قرار است مبلغ زیادی را در حسابتان نگه دارید، نگه داشتن BUSD یا تقسیم پول بین BUSD و USDT راهکاری بهتری محسوب می‌شود.

همچنین ممکن است معامله قراردادهای آتی با مارجین کوین به جای مارجین USDT در بایننس یا سایر اکسچنج‌ها امن تر باشد.

از طرفی بین USDT و BUSD تفاوت زیادی از نظر عملکردی وجود ندارد و یک تریدر معمولی بیشتر باید به حجم معاملات، فرصت‌های آربیتراژ و غیره توجه داشته باشد.

اگر قصد معامله ارزهای دیجیتال مهم دیگر مثل BUSD، USDT، USDC و جفت ارزهایی مثل BUSD/USDT را دارید باید از بایننس استفاده کنید.

USDC و USDT

پس از USDT کوین USDC بزرگترین استیبل کوین جهان از نظر ارزش بازار است. USDC تحت نظارت کنسرسیومی به اسم Centre قرار دارد که شرکت‌های سیرکل و کوین بیس جزء بنیانگذاران آن هستند.

بنابراین USDC استیبل کوینی است که توسط شرکت‌های سیرکل و کوین بیس عرضه شده و تحت نظارت آنها قرار دارد. USDC هم مثل BUSD هر ماه توسط یک شرکت بازرسی به اسم Grant Thornton LLP مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرکتی که USDC را عرضه کرده از قوانین آمریکا تبعیت کرده و با بانک‌ها و ناظران تأیید شده همکاری می‌کند در حالی که USDT این طور نیست. در نتیجه USDC هم مثل BUSD نسبت به USDT امن تر و شفاف تر است.

اگر BUSD را با USDC مقایسه کنیم، این دو کوین شباهت زیادی به هم دارند چون هر دو از قوانین آمریکا تبعیت کرده و با ناظران و بانک‌های آمریکایی همکاری دارند.

باز هم به عنوان یک تریدر می‌توانید جفت ارز USDC و USDT را معامله کنید.

اما اگر ارز دیجیتال زیادی دارید، بهتر است محصولاتی با مارجین کوین را انتخاب کنید نه با مارجین USDT. همچنین می‌توانید به جای اینکه صرفاً متکی بر یک استیبل کوین باشید با بیشتر از یک کوین کار کنید تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.