آکادمی

پنج شنبه, 11 آذر 1400 06:11

آشنایی با روش‌های قرض دادن ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • همچنان که کاربران بیشتری به روش‌های مبادله ارزش بدون واسطه روی می‌آورند، حجم تقاضا برای پلتفرم‌های قرض دهی و وام دهی به سرعت افزایش پیدا می‌کند. این پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند که با استفاده از ارزهای دیجیتال خودشان به عنوان وثیقه، پول قرض بگیرند یا اینکه با وام دادن ارزهای دیجیتال خودشان درآمد کسب کنند.
  • حتی اگر کوین‌های باثباتی مثل USDT یا USDC داشته باشید باز هم می‌توانید آنها را قرض داده و سود بگیرید.
  • روش‌های مختلفی برای وام دادن ارزهای دیجیتال وجود دارد اما امن ترین آنها قرض دادن مستقیم از طریق یک والت سخت‌افزاری است.

با وام دادن ارزهای دیجیتال دارایی شما بدون تلاش یا ریسک زیاد رشد پیدا می‌کند. در ادامه مطلب شما را با روش‌های وام دهی آشنا می‌کنیم.

در مقاله قبلی که در رابطه با استیکینگ صحبت کردیم گفتیم که روش‌های مختلفی برای کسب درآمد بدون تلاش زیاد وجود دارد. در این مقاله شما را با مفهوم وام دهی ارزهای دیجیتال و چگونگی انجام آن برای رسیدن به یک جریان درآمدی جانبی آشنا می‌کنیم.

قرض دهی و وام دادن برای مدت‌ها جزئی از زیرساخت اقتصادی ما بوده اند. اما با ارزهای دیجیتال روش مبادله ارزش تغییر کرده و حالا یک راهکار جایگزین برای روش‌های سنتی غیرسودآور داریم. این اقتصاد جدید اقتصاد غیرمتمرکز یا DeFi نام دارد.

اگر ارز دیجیتالی دارید که از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید آن را مستقیماً به سایر کاربران قرض داده و به بازده قابل توجهی برسید.

دلیل وام دادن (یا قرض گرفتن) با استفاده از ارزهای دیجیتال چیست؟

وقتی به وام گرفتن فکر می‌کنیم بلافاصله پروسه طولانی، کارهای اداری و نیاز به ارائه انواع مدارک مختلف به ذهن ما می‌رسد. یا سیستم خاص بانک‌ها که از پول مشتریان برای وام دادن به دیگران استفاده می‌کنند و به سود چشمگیری می‌رسند بدون اینکه مبلغ قابل توجهی به سپرده گذار اصلی پرداخت کنند.

در هر صورت این شرایط به هیچ وجه مطلوب نیست. در دنیای امروزی که همه به دنبال دریافت بهترین خدمات به صورت کاملاً راحت هستند، روش‌های سنتی وام گرفتن از بانک به هیچ وجه مطلوب نیست.

این تجربه حتی برای اشخاصی که در بانک سرمایه دارند به هیچ وجه خوشایند نیست. بانک‌ها از سرمایه مشتریان برای وام دادن استفاده می‌کنند و درصد ناچیزی از بهره دریافتی را به سپرده گذار اختصاص می‌دهند.

به همین دلیل حجم تقاضا برای پلتفرم‌هایی که قابلیت ارائه وام فوری با کمترین حجم کاغذ بازی را داشته باشند رو به افزایش است.

و خوشبختانه ارزهای دیجیتال این مشکل را حل می‌کنند.

اخیراً پروتکل‌های DeFi توجه زیادی به خود جلب کرده اند. این پروتکل‌ها امکان دریافت وام فوری بدون نیاز به ایستادن در صف، خواندن توافقنامه‌های 50 صفحه‌ای یا امضا کردن ده‌ها سند و مدرک را فراهم می‌کنند.

در این پلتفرم‌ها قراردادهای خودکاری موسوم به قراردادهای هوشمند جایگزین بانک‌ها شده اند. این پلتفرم‌ها به افراد امکان می‌دهند مستقیماً از دیگران قرض گرفته یا به آنها قرض بدهند.

همانطور که از نام قراردادهای هوشمند پیداست، این قراردادها طوری کد نویسی شده اند که فرایند قرض دادن و وام گرفتن ارزهای دیجیتال را بدون مداخله انسان انجام دهند. یعنی این فرایند کاملاٌ به شکل خودکار اجرا شده و بخش عمده‌ای از نرخ بهره به دست آمده به شما تعلق می‌گیرد.

اگر به دنبال سرمایه گذاری روی دارایی‌هایی با نوسان کم هستید، وام دهی بهترین راه کسب درآمد است. می‌توانید کوین باثبات بخرید و بعد آنها را وام دهید تا به بازده 1 تا 11 درصد در سال برسید (یا حتی بیشتر).

برای تضمین اینکه قرض گیرنده بدهی را سر موعد مقرر پرداخت می‌کند، از سیستم وام‌های باثیقه استفاده می‌شود.

وام وثیقه دار

بدون شک به غیر از چند دوست شناخته شده و قابل اطمینان، کسی بدون وثیقه‌ای که برگشت وجه را تضمین کند، به دیگران پولی قرض نمی‌دهد. مثلاً اگر به بانک بروید تا برای ساختن یک زمین وام مسکن بگیرید، ممکن است بانک خود زمین را به عنوان وثیقه از شما دریافت کند. به این ترتیب بانک می‌تواند مطمئن باشد که اگر به هر دلیلی وجه دریافتی را پرداخت نکردید، حق قانونی مصادره زمین و پس گرفتن پول را دارد.

وام‌های دنیای ارزهای دیجیتال هم به همین روش کار می‌کنند با این تفاوت که اکثر پلتفرم‌های قرض دهی ارز دیجیتال با وام‌هایی کار می‌کنند که وثیقه آنها بیشتر از مبلغ اصلی وام است. مثلاً در پروتکل کامپاند، باید حداقل 150 درصد وام دریافتی را (به صورت اتر) به عنوان وثیقه ثبت کنید. بنابراین اگر قصد قرض گرفتن هزار دلار را دارید، حداقل باید به اندازه 1500 دلار اتر وثیقه داشته باشید.

همچنین اگر ارزش اتر قفل شده به کمتر از 150 درصد مبلغ قرض گرفته شده برسد، مشمول جریمه خواهید شد. معمولاً کاربران برای پیشگیری از این جریمه مبلغی بیشتر از حداقل نرخ مشخص شده را به عنوان وثیقه ثبت می‌کنند.

این سیستم اطمینان می‌دهد که اگر قرض گیرنده توانایی بازپرداخت وام را نداشته باشد، باز هم امنیت دارایی قرض دهنده حفظ می‌شود.

چگونه می‌توانیم ارز دیجیتال را قرض بدهیم؟

می توانید قرض دادن ارزهای دیجیتال را به چند روش انجام دهید اما با انتخاب یک روش درست کار شما بسیار راحت تر می‌شود.

پروتکل‌های غیرمتمرکزی مثل کامپاند یا آوه ارز دیجیتال شما را با یک نرخ بهره مشخص وام می‌دهند. پس از واریز وجه می‌توانید موجودی مورد نظرتان را انتقال داده و صبر کنید تا برای شما درآمد ایجاد کند. از آنجایی که در این روش هیچ واسطه‌ای وجود ندارد تا همه چیز را ثبت و ضبط کند، قرارداد هوشمند یکسری اوراق قبضه به وام دهنده اختصاص می‌دهد که به عنوان اثباتی برای مبلغ قرض داده شده استفاده می‌شود. مثلاً در کامپاند برای ارزهای دیجیتالی که قرض می‌دهید،cToken  دریافت می‌کنید و سود وام هم به صورت cToken برای شما پرداخت می‌شود.

می توانید ارزهای دیجیتال را از طریق پلتفرم‌های متمرکز هم قرض بدهید. اما باز هم همانطور که همیشه گفته شده، در سیستم‌های متمرکز شما مالک واقعی ارزهای دیجیتال خودتان نیستید و ممکن است نیاز به پرداخت کارمزد هم داشته باشید.

بهره وام را چگونه دریافت کنیم؟

بهره وام به راحتی قابل دریافت است. مثلاً اگر از کامپاند استفاده می‌کنید، می‌توانید cTokenها را به قرارداد هوشمند برگردانید تا ارز دیجیتال اولیه به همراه سود آن برای شما برگشت داده شود. با این وجود روش قرض دادن ارزهای دیجیتال برای رشد سرمایه تصمیمی است که خود شما باید بگیرید.