آکادمی

جمعه, 25 تیر 1400 00:44

آیا تتر به حساب کاربران ایرانی دسترسی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تترها دسته ای از توکنها هستند که به آنها کوینهای باثبات یا همان stablecoin می گویند. اکثر ارزها و توکنها برای مبادله و داد و ستد طراحی شده اند. مشکلی که وجود دارد این است که به خاطر ارزش نسبتا پایینی که بیتکوین و رمزارزهای دیگر نسبت به دلار و ... دارند، قیمتشان دچار نوسان زیادی می شود. هرچه ارزش بازار یا همان مارکت کپ کوچکتر باشد مقدار نوسان بالاتر می رود.

استیبل کوینها به همین دلیل به وجود آمدند؛ رمزارزی که قیمتش با بالا و پایین شدن بازار عوض نمی شود.Tether(تتر) معروفترین استیبل کوین است. هر یک تتر پشتش یک دلار است که ارزشش را نگه می دارد، دقیقا مثل سیستم بانکداری قدیم که هر هزار دلار معادل یک شمش طلا بود. کوینهای دیگری هم وجود دارد که پشتوانه شان چیز دیگری مثل طلا (در صرافی Binance) است.

یکی از کارهایی که در ایران برای حفظ ارزش پول و فرار از تورم وجود دارد تبدیل ریال به دلار است. می توان به جای اینکه ریال را به دلار تبدیل کرد، با صرافی های آنلاین ریال را به تتر تبدیل کرد و بالعکس و به راحتی نوسان گیری کرد.

تتر معادل یک دلار است ولی یک رمزارز می باشد. در حال حاضر کمپانی ای که پشت تتر است مثل یک بانک مرکزی دلار زیادی توی حسابش دارد. این کمپانی روی بلاکچینهای معروف از قبیل اتریوم توکنی ایجاد کرده که بتوان به عنوان یک رمزارز با آن رفتار کرد و غیرمتمرکز و سریع است، در شرایط پایین رفتن قیمت بیتکوین و برای آربیتراژگیری بین دو صرافی نیز می توان از تتر استفاده کرد.

یک استیبل کوین می تواند پشتوانه ای غیر از دلار داشته باشد، مثل طلا، نفت ، یورو و ... ؛ فقط کافی ست به میزان توکنی که خروجی داده در خزانه اش موجودی داشته باشد و باعث تعادل قیمت بشود.

نوع دوم استیبل کوین از نوع الگوریتمی است. در این حالت اگر یک توکن که باید معادل آن برای مثال مقداری دلار موجود باشد قیمتش پایین برود، در صرافی ها از تعداد کلش کم می شود و در نتیجه قیمتش صعود می کند.

 

شما می توانید از طریق صفحه ی اصلی سایت به نشانی https://arzmodern.net/exchange و یا از این قسمت به مبادله ی انواع رمزارزها از جمله تتر بپردازید. تیم ارز مدرن با تجربه ی سال ها فعالیت در حوزه ی رمزارزها، اعتبار و اعتماد هزاران مشتری، امکان خرید و فروش بصورت حضوری برای مبالغ بالا، امکان تخفیف برای خرید و فروش هایی با حجم بالا، قیمت مناسب و منصفانه ی رمزارزها و اخبار و آموزش های مرتبط با ارزهای دیجیتال توانسته هزاران معامله ی موفق انجام داده و رضایت مشتریان را جلب نماید. تیم پشتیبانی واتس اپ نیز آماده ی پاسخ گویی به مشتریان عزیز بوده و شما را در انجام معامله هایتان یاری می رساند.

اینک می خواهیم به چند سوال اساسی جواب دهیم: آیا تتر ایرانی ها را بن می کند؟ آیا شرکت تتر دسترسی به حساب کاربرهای ایرانی دارد؟  آیا تتر واقعا غیرمتمرکز است؟

در جواب باید گفت اگرچه بلاکچین تتر غیرمتمرکز کار می کند ، تعداد زیادی والت روی بلاکچینهای مختلفی مثل ترون، اتریوم، binance، binance smart chain، اُمنی و جاهای دیگری که این توکن موجود است دارد، ولی می دانیم که یک شرکت پشت همه ی اینها است که قیمت تتر را روی یک دلار نگه می دارد و اگر این شرکت نباشد دیگر تتر، تتر نیست و این شرکت به تمامی والتهایی که موجود است دسترسی دارد.

تا به حال شنیده نشده که هیچ والت ایرانی ای به خاطر ایرانی بودنش توسط این شرکت بسته شود ولی از آینده کسی خبر ندارد.

تا به حال تتر حساب بعضی هکرها را بسته است . مثلا وقتی اتریوم هک شد وقتی متوجه شدند که هکرها با تتر این انتقال را انجام می دهند، حسابشان بسته شد و تتر جلوی انتقال را گرفت و در واقع به زنده ماندن شبکه ی بلاکچین کمک کرد.

ولی آیا روزی ممکن است تتر ایرانی ها را برای شبکه ی بلکچین مضر قلمداد کند؟ این احتمال خیلی پایین است ولی صفر نیست و به همین دلیل بعضی ایرانی ها از تتر استفاده نمی کنند.

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که اصلا شرکت تتر از کجا متوجه می شود که ما ایرانی هستیم. در جواب باید گفت که این کار را با محاسبه ی احتمال انجام می دهد. 

والت صرافی های ایرانی مشخص هستند، والتهایی هستند که مقدار زیادی تتر در آنها وجود دارد و وقتی کسی می خواهد ریالش را به یک صرافی ایرانی انتقال بدهد و خرید و فروش کند، تتر بگیرد و به صرافی دیگری ببر، از والت صرافی ایرانی خارج می شود.

شناسایی و جمع آوری آدرسهای این والتها و ردیابی انتقالات برای تتر سخت نیست. تتر می تواند برای صرافی های میانی که ایرانی اند یک درصد احتمالی بزند و یک دیتابیسی فراهم کند و نتیجه بگیرد که این والتها ایرانی هستند. پس اگر از این شبکه استفاده می کنید باید این ریسک را هم در نظر بگیرید.