آکادمی

دوشنبه, 31 خرداد 1400 11:38

دیفای DeFi چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

دیفای DeFi یا امور مالی غیر متمرکز، یکی از نوآوری هایی است که می تواند بسیار تاثیرات مثبت بر روی زندگی ما بگذارد.

زمانی که بلاک چین به دنیای ما وارد شد، توانست در زمینه های مختلف خیلی خیلی به ما کمک نماید که دیفای یکی دیگر از این نوآوری هاست که می تواند بسیار تاثیرات مثبتی در امور مالی برای ما انسان ها داشته باشد. اما دیفای چیست؟

دیفای یا امور مالی غیر متمرکز که به آن اقتصاد غیر متمرکز نیز می گویند، مجموعه ای از برنامه های کاربردی می باشد که به ما کمک می نماید تا با حذف واسطه ها مثل نهادهای متمرکز و بانک ها یا سایر واسطه ها بتوانیم امور مالی خود را مثل وام دهی، معاملات مالی و خیلی موارد دیگر به راحتی و بدون دردسر و با هزینه ای کمتر انجام دهیم. پس ما می توانیم دیفای را به مانند یک اکوسیستم در نظر بگیریم که چندین پروژه یعنی بیش از صدها پروژه بر روی این اکوسیستم قرار گرفته اند و خدمات مالی غیر متمرکز به ما ارائه می دهند. به عنوان مثال اگر شما بانک ها را در نظر بگیرید که یک نهاد مالی متمرکز به حساب می آید و هر میزان که خوب و کار راه انداز باشند اما در بسیاری اوقات با وجود اطمینان به آن ها و در اختیار قرار دادن سرمایه ی خود در آن ها، می بینیم که در مراحل بالاتر فسادهای گسترده ای در حال شکل گیری است که وجهه ی این نهادها را برای ما مخدوش نموده است و اکثرا نسبت به این نهادهای متمرکز بدبین هستیم. پس دیفای در این زمینه و با حذف این واسطه ها و راحت تر کردن امور مالی می تواند خیلی به ما کمک کند. اما چگونه؟

دیفای برای رسیدن به اهداف مطرح شده از فناوری بلاک چین استفاده می کند. استفاده از فناوری بلاک چین و ذخیره ی داده ها یا اطلاعات بر روی آن، کمک بسیار بزرگی برای جلوگیری از تقلب و دستکاری و عوامل مخرب می کند. و با استفاده از برنامه های غیر متمرکز که با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین های پیشرفته ای مثل اتریوم و یا ارزهای دیگر پیاده سازی می شوند، کمک به تحقق هر چه سریع تر این اهداف کرده تا این واسطه ها حذف شوند و ما بتوانیم این امور مالی را به خوبی انجام دهیم.

کاربردهای دیفای چیست؟ یکی از مهم ترین کاربردهای آن، پلتفرم های وام دهی است که یکی از معروف ترین آن ها، پلتفرم Compound می باشد و شما با استفاده از دارایی های دیجیتال و رمزارزهای خود می توانید در آنجا سپرده گذاری کرده و سود دریافت نمایید. که در آینده با تکمیل تر شدن این گزینه یقینا افراد بیش تری به این سمت خواهند رفت. پلتفرم های دیگری نیز به مانند ETHLend و ... نیز برای این کار وجود دارند.

کاربرد بعدی دیفای در اکسچنج ها یا همان صرافی های غیرمتمرکز بوده که از معروف ترین های آن UNISWAP و AIRSWAP می باشد.

پس دیفای کمک بسیار بزرگی برای ما می باشد و این را بدانید که در حال حاضر اتریوم با بلاک چین قدرتمند خود میزبان بیش از 70% پروژه های DeFi دیفای است.