آکادمی

یکشنبه, 30 خرداد 1400 04:02

ریسک و انواع آن در بازار ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مفهوم ریسک و انواع آن در بازارهای مالی به چه شکل است؟ زمانی که یک سرمایه گذاری انجام می دهیم و یا کالایی را به قصد کسب سود و افزایش قیمت آن در آینده، خریداری می نماییم، با یکی از مهم ترین مواردی که پیش رو خواهیم بود، ریسک انجام آن است. اما ریسک به چه معناست؟ یک مفهوم کلی درباره ی آن، این است که وقتی شما نسبت به آینده ی انجام کاری اطمینان ندارید، بحث ریسک انجام آن در میان خواهد بود. اما شما باید انواع ریسک را شناسایی کنید تا بتوانید درباره ی آن بهتر تصمیم بگیرید.

شما باید همیشه 2 نوع ریسک را در نظر بگیرید:

1. ریسک سیستماتیک که به نوعی ما نمی توانیم این نوع ریسک را هیچ وقت حذف نماییم. این ریسک مربوط به کل بازار است. برای مثال در بازار رمزارزها در اسفند ماه 1398 که ویروس کرونا بر روی بازار تاثیر بسیار گذاشت و ریزش شدیدی را شاهد بودیم که این ریزش در تمام حوزه های مالی مشهود بود و نه فقط در حوزه ی ارزهای دیجیتال. ما همیشه با این نوع ریسک ها مواجه هستیم و نمی توانیم آن ها را حذف کنیم.

2. دسته ی دوم ریسک غیر سیستماتیک هستند و این ریسک مربوط به کل بازار نیست. برای مثال فرض کنید که در بازار رمزارزها، یک ارزی برای تست شبکه ی خود، عملکرد موفقیت آمیزی نداشته است و دچار یک ریزش قیمتی شده است. این عملکرد ناموفق مربوط به کل بازار نیست و دلیل بر منفی شدن عملکرد کل بازار نخواهد بود و فقط در یک مقطع زمانی مشخص، ارز مورد نظر دچار ریزش شده است. ما می توانیم از آن ریسک اجتناب کرده و از آن دوری کنیم که این با افزایش مهارت خود و شناخت و درک بیشتر بازار میسر بوده تا این ریسک را به حداقل رسانده و یا به صورت کلی حذف نماییم و سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم.