آکادمی

دوشنبه, 27 ارديبهشت 1400 20:52

سولانا SOLANA چیست؟ شبکه‌ای مقیاس پذیر و غیرمتمرکز برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سولانا یک اکوسیستم پرسرعت و جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است اما هنوز در مرحله اثبات کارایی خودش قرار دارد.

خلاصه

  • سولانا بلاک‌چینی است که برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با مقیاس بالا طراحی شده است.
  • سولانا ادعا می‌کند که توان عملیاتی در حد 50 هزار تراکنش بر ثانیه و زمان بلاک 400 میلی ثانیه دارد.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا به اختصار dappها به عنوان یکی از کاربردهای مهم بلاک‌چین محسوب می‌شوند.

در چند سال اخیر، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توجه زیادی به خود جلب کرده اند و توسعه دهندگان این اپلیکیشن‌ها پلتفرم‌هایی برای اقتصاد غیرمتمرکز، بازی و کاربردهای دیگر طراحی کرده اند.

اما یک مشکل در این زمینه وجود دارد: بیشتر این اپلیکیشن‌ها بر روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شوند که قدرت لازم برای رفع نیازهای روزافزون را ندارد در نتیجه کارمزد تراکنش‌های این شبکه بالاست و در زمان اوج درخواست، شاهد ایجاد تراکم در شبکه هستیم.

حالا بلاک‌چین سولانا که از سال 2017 شروع به کار کرد سعی به موفقیت در حوزه‌هایی دارد که اتریوم در حال حاضر در آن حوزه‌ها با چالش روبروست.

سولانا چیست؟

سولانا یک پروژه بلاک‌چین اپن سورس است که به دنبال استفاده از فناوری‌های پیشرفته بلاک‌چین برای قدرت بخشیدن به نسل جدید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

تمرکز اصلی این پروژه افزایش مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی با قابلیت پشتیبانی از هزاران نود بدون قربانی کردن توان عملیاتی است – مشکلاتی که بعضی از سیستم‌ها در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

سولانا در سال 2017 تأسیس شد یعنی در دوره اوج رونق ICOها و توانست بیش از 25 میلیون دلار سرمایه در دور فروش خصوصی و عمومی جذب کند. مین نت این پلتفرم در ماه مارس سال 2020 راه اندازی شد اما هنوز هم به صورت نسخه بتا عمل می‌کند.

سولانا چگونه کار می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های خاص سولانا سیستم اجماع اثبات سهام آن است که توسط سازوکاری موسوم به Tower Consensus کار می‌کند. Tower Consensus یک سیستم خاص است که به شبکه برای رسیدن به اجماع نظر حتی در صورت وقوع حمله از سمت نودهای مخرب کمک می‌کند و به آن تحمل خطای بیزانس عملی (به اختصار PBFT) گفته می‌شود.

پیاده سازی که سولانا از PBFT انجام داده، یک منبع زمانی مشترک در بلاک‌چین ایجاد می‌کند که این کار از طریق یک پروتکل جدید به اسم اثبات تاریخچه (PoH) انجام می‌شود. در واقع این پروتکل یک نوع تاریخچه از رویدادهای رخ داده در بلاک‌چین ثبت می‌کند و این اطمینان را به وجود می‌آورد که یک رکورد مشترک از هر آنچه در بلاک‌چین رخ داده و زمان آن ایجاد می‌شود.

مکانیزم Tower Consensus از این ساعت همگام سازی شده برای کاهش قدرت پردازشی مورد نیاز جهت تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند چون در این حالت نیازی به محاسبه زمان تراکنش‌های قبلی وجود ندارد. به این ترتیب سولانا می‌تواند به توان عملیاتی بسیار فراتر از رقبا برسد.

به غیر از این، سولانا شامل چند ابتکار و نوآوری است که به آن برای متمایز شدن نسبت به گزینه‌های رقیب کمک می‌کند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به فناوری موازی سازی تراکنش‌ها یا Sealevel اشاره کرد. این فناوری به اجرای همزمان قراردادهای هوشمند کمک می‌کند و منجر به بهینه سازی مصرف منابع و قابلیت مقیاس پذیری افقی سولانا روی جی پی یوها و SSDهای مختلف می‌شود در نتیجه این پلتفرم امکان مقیاس پذیری برای مطابقت با نیازهای مختلف را پیدا می‌کند.

سولانا از سیستم mempool سایر پلتفرم‌ها استفاده نمی‌کند و به جای آن تراکنش‌ها را حتی پیش از نهایی شدن تراکنش‌های قبلی برای اعتبارسنج‌ها ارسال می‌کند. به این ترتیب سرعت تأیید تراکنش‌ها افزایش یافته و تعداد تراکنش‌هایی که می‌توان به صورت همروند و موازی اجرا کرد بیشتر می‌شود. به این فناوری Gulf Stream گفته می‌شود.

ویژگی خاص سولانا چیست؟

برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سرعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همانطور که تنگناهای اخیر ایجاد شده در شبکه اتریوم نشان داد. اما سولانا در حال حاضر به دلیل توان عملیاتی بالایی که دارد با چنین مشکلاتی روبرو نیست.

سولانا ادعا می‌کند که بلاک‌چین آن قادر است بیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه اجرا کند که نسبت به بلاک‌چین‌های فعلی بسیار سریع تر است. برای مثال این رقم نسبت به بیت‌کوین هزار برابر بیشتر است (با توان عملیاتی 5 تا 7 تراکنش بر ثانیه) و نسبت به اتریوم بیش از 3 هزار برابر بیشتر است (با حداکثر توان عملیاتی 15 تراکنش بر ثانیه).

بعلاوه، سولانا ادعا می‌کند که میانگین زمان بلاک آن 400 تا 800 میلی ثانیه است و به طور میانگین کارمزد تراکنش‌های آن 0.000005 SOL (کسری از یک سنت) است. این ویژگی در ترکیب با مقیاس پذیری وسیع آن باعث شده که سولانا موقعیت خوبی برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیدا کند و بتواند بدون اینکه تراکم در شبکه، همزمان به هزاران کاربر خدمات ارائه کند.

سولانا بدون نیاز به کار با لایه دوم یا فناوری‌های برون زنجیره‌ای به این هدف رسیده و از هیچ نوع شاردینگی استفاده نمی‌کند. این ویژگی باعث شده که تعداد کمی از بلاک‌چین‌های لایه یک قادر به اجرای بیش از هزار تراکنش در ثانیه باشند.

برخلاف بعضی از پلتفرم‌ها، همه می‌توانند در عمل تبدیل به اعتبارسنج سولانا شوند و به ایمن سازی این شبکه کمک کنند. این فرایند کاملاً بی نیاز به مجوز است هر چند کاربران باید برای شرکت در این سیستم یکسری سخت‌افزار ساده داشته باشند یعنی سروری که این مشخصات را داشته باشد. در مجموع این شبکه در حال حاضر هزار اعتبارسنج دارد و یکی از توزیع شده ترین بلاک‌چین‌ها محسوب می‌شود.

چه کسی سولانا را ابداع کرده است؟

مثل خیلی از پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند که در سال 2017 طراحی شدند، سولانا یک اکوسیستم رو به رشد و کامل از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دارد که خیلی از آنها به خوبی در حوزه DeFi جای گرفته اند. از جمله محبوب ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعلی سولانا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • O3Swap: یک پروتکل توافق بین زنجیره‌ای که با اتریوم، بایننس اسمارت چین، نئو و منابع نقدینگی هووبی اکو (Huobi Eco ) کار می‌کند.
  • SolStarter: یک لانچ پد اجرای ICO برای پروژه‌هایی که بر مبنای سولانا طراحی می‌شوند.
  • Arweave: یک پروتکل ذخیره داده به صورت غیرمتمرکز که یک سیستم ذخیره فایل دائم و با تکرار ارائه می‌کند.
  • Oxygen: یک پروتکل کارگزاری DeFi که به کاربران امکان می‌دهد از دارایی‌های بی استفاده خودشان استفاده کنند.

توکن SOL چیست؟

سولانا هم مثل بیشتر پلتفرم‌های ارز دیجیتال توکن مخصوصی برای اجرای تراکنش‌ها به اسم SOL دارد. این توکن نقش گس را در شبکه دارد، در نتیجه برای اجرای همه تراکنش‌ها و همه عملیات‌های قراردادهای هوشمند در سولانا، SOL مصرف می‌شود.

می توان توکن SOL را برای تأمین امنیت شبکه گروگذاری کرد و به این ترتیب کاربران مقداری از این توکن به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. گرچه این قابلیت هنوز راه اندازی نشده اما در آینده می‌توان از توکن‌های SOL برای حاکمیت بر این زنجیره هم استفاده کرد.

این توکن اولین بار در ماه مارس سال 2020 بر روی مین نت بتای سولانا راه اندازی شد و هم اکنون از نظر ارزش بازار یکی از 20 ارز دیجیتال بزرگ جهان محسوب می‌شود.

توکن SOL را کجا و چگونه بخریم؟

با توجه به اینکه SOL یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان محسوب می‌شود، اکسچنج‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. طبق آمار سایت CoinMarketCap بیش از ده‌ها اکسچنج در حال حاضر قابلیت معامله با جفت ارزهای شامل SOL را دارند از جمله بایننس، هووبی و بیت‌فینکس.

در حال حاضر بایننس بزرگترین و محبوب ترین اکسچنج برای اجرای معاملات SOL است و امکان معامله آن با USDT، بیت‌کوین، BUSD و BNB را فراهم کرده است.

برای خرید SOL در بایننس با استفاده از تتر مراحل زیر را طی کنید:

گام اول: یک اکانت در بایننس ساخته و به آن USDT واریز کنید.

گام دوم: به بازار لحظه‌ای  SOL/USDTمراجعه کرده و به بخش سفارشات در پایین صفحه بروید.

گام سوم: تب market را انتخاب کرده و مبلغ USDT مورد نظر برای خرید SOL را وارد کنید. برای اجرای تراکنش روی Buy SOL کلیک کنید.

گام چهارم: حالا بهترین قیمت SOL در حال حاضر در نظر گرفته شده و وارد حساب بایننس شما می‌شود.

آینده سولانا

گرچه سولانا از سال 2017 در حال توسعه و طراحی بوده اما از ماه مارس سال 2021 روی مین نت بتا کار کرده و هنوز هیچ جدول زمانی مشخصی برای زمان حذف این برچسب وجود ندارد. اما برخلاف بیشتر پلتفرم‌های بتا، سولانا برای تولید آماده است و تا این لحظه در نسخه بتای آن مشکل خاصی مشاهده نشده است.

انتظار می‌رود که در آینده این پلتفرم میزبان هکاتون Solana Season باشد که قرار است بین 15 می‌تا 7 ژوئن سال 2021 اجرا شود و در این هکاتون تیم‌های مختلف با هم بر سر یک جایزه 1 میلیون دلاری رقابت می‌کنند.

به غیر از این اخیراً 5 صندوق کریپتوی جدید هر کدام 20 میلیون دلار برای پشتیبانی از توسعه پروژه بر روی پلتفرم سولانا در چین سرمایه گذاری کردند تا این پلتفرم به توسعه جهانی برسد.