آکادمی

یکشنبه, 19 ارديبهشت 1400 01:55

آشنایی با شبکه سکرت (SCRT) SECRET NETWORK

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

شبکه سکرت که پس از اعمال قانون از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از انیگما جدا شد، به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز امکان می‌دهد قراردادهای هوشمندی با قابلیت حفاظت از حریم خصوصی ایجاد کنند.

خلاصه

  • شبکه سکرت بلاک‌چینی است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند با تمرکز بر حریم خصوصی را فراهم می‌کند.
  • قراردادهای سکرت توسط نودها و در یک محیط اجرای قابل اعتماد اجرا می‌شوند.
  • چنین قراردادهایی به بلاک‌چین‌های شفاف امکان می‌دهد که به صورت امن با داده‌های حساس کار کنند.

فناوری بلاک‌چین دارای ویژگی‌هایی همچون آزاد بودن و باز بودن است که شبکه‌های متمرکز فعلی قادر به ارائه آن نیستند اما بعضی از داده‌های خصوصی نباید روی بلاک‌چین و به صورت عمومی منتشر شوند. مثلاً کمتر کسی از شبکه‌ای استفاده می‌کند که اطلاعات مالی و هویتی را برای همه منتشر می‌کند.

شبکه سکرت به دنبال حل کردن این مشکل است. این شبکه با فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند بر روی بلاک‌چین و انجام محاسبات آنها در محیط‌های اجرای قابل اطمینان، از داده‌ها در برابر نودهای شبکه حفاظت کرده و همزمان با بهره مندی از مزیت شفافیت بلاک‌چین، حریم خصوصی و امنیتی که کاربران از سرویس‌های تحت وب انتظار دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد.

در ادامه نگاهی به طرز کار شبکه سکرت و ابزارهای در اختیار این اجتماع برای دستیابی به هدف این پروژه خواهیم داشت.

شبکه سکرت (Secret Network) چیست؟

شبکه سکرت بلاک‌چینی است که به طور ویژه برای حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات کاربران طراحی شده است. این شبکه با پشتیبانی از ورودی‌ها و خروجی‌های رمزنگاری شده، امکان اجرای قراردادهای هوشمندی که از داده‌های کاربران حفاظت می‌کنند را فراهم می‌کند. اگر کوین‌هایی مثل مونرو و زی کش نسخه‌ای حریم خصوصی محور از بیت‌کوین باشند، قراردادهای هوشمند شبکه سکرت هم مثل نسخه‌ای تکامل یافته از قراردادهای هوشمند اتریوم هستند که با هدف فراهم کردن امکان انتقال امن داده‌های مهم و سری طراحی شده اند.

شبکه سکرت توسط استارتاپ انیگما ساخته شد که مفهوم پروتکل غیرمتمرکز برای قراردادهای هوشمند سکرت را طراحی کرد. انیگما در ICO که سال 2017 برگزار کرد موفق به جمع آوری 45 میلیون دلار سرمایه شده اما با اعمال قانون از سمت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) روبرو شد و مجبور به توافق با این کمیسیون شد.

در نهایت تصمیم بر آن شد که این هدف با راه اندازی یک پروژه غیرمتمرکز مستقل محقق شود و به این ترتیب بود که نسخه فعلی شبکه سکرت ایجاد شد. برای تحقق این چشم انداز امکان مبادله توکن ENG مبتنی بر اتریوم انیگما با توکن بومی شبکه سکرت که برای حاکمیت بر این پروتکل و پرداخت کارمزد استفاده می‌شد، فراهم شد. انیگما همچنان جزء عوامل مهم پشتیبانی از شبکه سکرت باقی مانده است.

شبکه سکرت چگونه کار می‌کند؟

شبکه سکرت یک بلاک‌چین لایه اول است که ساختار حاکمیتی درون زنجیره‌ای و پروتکل اجماع نظر خاص خود را داشته و بر روی فریم ورک Cosmos/Tendermint ساخته شده است. شبکه سکرت متکی بر یک شبکه غیرمتمرکز از نودهایی است که محاسبات مربوط به قراردادهای هوشمند ساخته شده روی این شبکه را اجرا می‌کنند اما این نودها یک محیط اجرای قابل اطمینان (TEE) – مثل یک جعبه سیاه – دارند که از آن در برابر جاسوسی و بررسی حفاظت می‌کند.

پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند هم به همین روش از TEE برای کار با داده‌های حساسی مثل اثر انگشت استفاده می‌کنند اما در این حالت به جای گوشی، نود بلاک‌چین داریم. قراردادهای هوشمند این شبکه قرارداد سکرت (یا سری) نام دارد چون طوری طراحی شده اند که از حریم خصوصی داده‌های در اختیارشان حفاظت کنند. نودهای این شبکه باید کوین سکرت یعنی SCRT را گروگذاری کنند تا در این شبکه مشارکت داشته باشند بعلاوه از این کوین برای پرداخت کارمزد و انتقال ارزش هم استفاده می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

SEC در این توافق انیگما را ملزم به بازپرداخت وجه سرمایه گذاران، ثبت توکن خودش به عنوان سهام و پرداخت 500 هزار دلار جریمه کرد.

ویژگی خاص شبکه سکرت چیست؟

شبکه سکرت از نظر غیرقابل تغییر و شفاف بودن شبیه به بلاک‌چین‌های معمولی است اما این باز بودن و شفافیت باعث ایجاد محدودیت‌هایی در انواع داده‌های قابل استفاده توسط خیلی از بلاک‌چین‌ها شده است. به ویژه داده‌های بسیار سری که اشخاص یا شرکت‌ها مایل نیستند که همه قادر به مشاهده آنها باشند.

شبکه سکرت سعی دارد با ارائه لایه‌ای از حریم خصوصی و امنیت همزمان با حفظ ویژگی‌های بلاک‌چین که مورد پسند مردم است، این حفره را پر کند. گرچه این تنها پروژه‌ای نیست که به دنبال رفع این مشکل است اما این مفهوم نقش مهمی در آینده بعضی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دارد به خصوص اپلیکیشن‌های حوزه اقتصاد غیرمتمرکز.

چه کارهایی می‌توان با شبکه سکرت انجام داد؟

شبکه سکرت برای قدرت بخشیدن به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی طراحی شده که به امنیتی بیشتر از بلاک‌چین‌های معمولی نیاز دارند. این شبکه، با استفاده از یک محیط اجرای قابل اعتماد و دور نگه داشتن داده‌های خصوصی از دسترس اپراتورهای نودها و عموم مردم، قادر به کار با اطلاعات حساس کاربران و سازمان‌ها است که مایل نیستند اطلاعاتشان در دسترس عموم قرار بگیرد.

اپراتورهای شبکه کاربردهای مختلفی برای این شبکه پیشنهاد داده اند از جمله اپلیکیشن‌های وام دهی و امتیاز دهی اعتباری که حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که حریم خصوصی را حفظ می‌کنند و امکان به اشتراک گذاری امن داده‌ها و درآمدزایی از آنها را فراهم می‌کنند. بعلاوه، شبکه سکرت می‌تواند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که با داده‌های حساس کار می‌کنند، مفید باشد.

آیا می‌دانستید؟

فریم ورکی که شبکه سکرت بر اساس آن ساخته شده یعنی Cosmos، اینترنت بلاک چین‌ها نامیده می‌شود و سعی دارد یک اکوسیستم به هم پیوسته از بلاک چین‌ها ایجاد کند.

آینده توکن SCRT

پس از مبادله توکن‌های ENG با SCRT در ژانویه 2021، در واقع پرونده شبکه سکرت در پروژه قدیمی انگیما بسته شد و حالا شبکه سکرت به دنبال ساختن آینده‌ای است که قابلیت تعامل پذیری را بین بلاک‌چین‌ها ایجاد کند. نبود سازگاری بین زنجیره‌ای می‌تواند جذابیت‌های شبکه سکرت را کاهش دهد و مانع از پذیرش و کاربرد گسترده آن شود.

همچنین شبکه سکرت با ارائه طرح Secret DeFi سعی دارد حرکت بزرگی در اقتصاد غیرمتمرکز انجام دهد و در فوریه 2021 یک اکسچنج غیرمتمرکز به اسم SecretSwap راه اندازی کرد. طبق آنچه در صفحه پرسش و پاسخ شبکه سکرت آمده "همیشه فراهم کردن قابلیت حفاظت از حریم خصوصی در همه بلاک چین‌ها جزء اهداف ما بوده" و حالا قابلیت تعامل پذیری و ارتباطات درون بلاک چینی Cosmos امکان پیاده سازی طرح‌های ابتکاری بیشتر را برای ما فراهم کرده است.

بعلاوه، ظاهراً شبکه سکرت به دنبال جذب توسعه دهندگان بیشتری است تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خودشان را روی این بلاک‌چین طراحی کنند و به این ترتیب کاربردهای این پروژه افزایش پیدا کند. شبکه سکرت تنها بلاک‌چینی نیست که متمرکز بر قراردادهای هوشمندی با قابلیت حفاظت از حریم خصوصی است و احتمالاً راهکارهای دیگری هم برای حل معضل کار با داده‌های حساس در بلاک‌چین ارائه خواهد شد. در نتیجه باید دید که در آینده شبکه سکرت می‌تواند برتری خودش را نسبت به سایر راهکارهای رقیب حفظ کند یا خیر.