آکادمی

دوشنبه, 27 بهمن 1399 02:59

پنج شرکتی که از BLOCKCHAIN برای ایجاد تحول در صنعت املاک استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به بررسی اقدامات شرکت‌هایی مثل OpenBrix، HiP، Clicktopurchase، ATLANT و IMBREX جهت استفاده از بلاک‌چین برای ایجاد تغییر در بازار املاک و مستغلات می‌پردازیم.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط شرکت Savills در سال 2017 صنعت املاک در سطح جهان 228 تریلیون دلار ارزش داشته است. ارزش املاک و مستغلات نسبت به همه سهم‌ها و اوراق قبضه بیشتر است. اما با این وجود مشکلاتی در این عرصه وجود دارد. در بسیاری از اقتصادهای صنعتی، طبقه جوان و شاغل توان فعالیت در بازار املاک را ندارند، واسطه‌ها روزبروز بیشتر می‌شوند و ثروت در دست عده محدودی قرار گرفته است.

5 شرکتی که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم، سعی دارند با کمک تکنولوژی بلاک‌چین این مشکلات را حل کنند.

OpenBrix: تمرکززدایی از بازار املاک

صنعت املاک تحت سلطه واسطه‌ها قرار دارد. کمپانی‌هایی مثل Zoopla و Rightmove هیچ ملکی ندارند اما تقریباً همه تعاملات بین خریداران و فروشندگان را تحت کنترل دارند.

چنین کمپانی‌هایی از بنگاه‌های املاک برای دسترسی به اطلاعات هزینه دریافت می‌کنند که در نهایت مشتریان باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

شبکه غیرمتمرکز OpenBrix سعی دارد با برقراری ارتباط بین همه بازیگران کلیدی در صنعت املاک با کمک یک شبکه واحد این مشکلات را حل کند.

در این شبکه همه کاربران به همه داده‌ها دسترسی دارند و کاربران با دریافت یک توکن خاص برای حفظ شبکه انگیزه پیدا می‌کنند. بنابراین اگر یک کاربر یا کارگزار داده‌هایی ارائه کند که به شبکه کمک کنند، پاداش دریافت می‌کند.

این سیستم یک سیستم متوازن تر است که مانع از سلطه واسطه‌ها و تحمیل شرایط بر خریداران و فروشنده‌ها می‌شود.

HiP: توزیع ثروت در حوزه املاک

در اکثر کشورهای صنعتی میزان مالکیت خانه رو به کاهش است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه گاردین احتمال اینکه یک فرد نسبتاً جوان با درآمد معمولی در بریتانیا صاحب خانه شود در دو دهه اخیر نصف شده است. وام دهندگان کنترل دسترسی به املاک و پول را از طریق یک سیستم رهنی در اختیار دارند که خریداران را با وام‌های طولانی مدت درگیر می‌کند. هدف HiP رفع این مشکلات است.

HiP قصد دارد تبدیل به اولین پلتفرمی شود که با تبدیل کردن سهام و اوراق قبضه به دارایی‌هایی تعاملی و قابل معامله ثروت حوزه املاک را در دسترس همه قرار دهد.

این شرکت بریتانیایی قصد دارد سهام یک خانه را تبدیل به ارزی کند که مالکان آن می‌توانند آن را بدون نیاز به فروختن منزل خودشان یا افزایش حجم بدهی‌های خودشان عرضه کرده و از آن استفاده کنند. سرمایه گذاران هم می‌توانند درصد کمی از یک ملک را بخرند در نتیجه افراد بیشتری قادر به بهره مندی از مزایای مالکیت املاک خواهند بود.

Clicktopurchase: شتاب بخشیدن به فرایند خرید

خریدن خانه همیشه یک فرایند طولانی و پر زحمت بوده و لایه‌های بروکراسی مختلفی در آن دخیل هستند از جمله: پورتال املاک، کارگزار املاک، وكیل، سیستم ثبت زمین، نقشه برداران و غیره که همگی باعث افزایش چالش‌های خریداران و فروشندگان می‌شوند. کمپانی‌هایی مثل Clicktopurchase به دنبال حل این مشکلات هستند.

Clicktopurchase یک پلتفرم آنلاین برای خرید و فروش املاک است.

این سیستم منجر به هموارتر شدن فرایند پیدا کردن خریدار و فروشنده‌های واقعی شده و فریم ورکی ایجاد می‌کند که فرایند خرید در آن به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود بر خلاف شرایط فعلی که این کار در آن هفته‌ها و حتی ماه‌ها زمان می‌برد.

همچنین این کمپانی قابلیت ارائه گزینه‌ای برای حراجی بلادرنگ با یک سیستم آنلاین را فراهم کرده است.

ATLANT: بهبود صنعت اجاره املاک

به دلیل وجود شرکت‌هایی مثل Airbnb هزینه‌های اجاره کوتاه مدت افزایش چشمگیری پیدا کرده و حالا خیلی‌ها رویای شکل گیری یک سیستم اجاره ملک نظیر به نظیر را در سر دارند.

هزینه خدمات واسطه‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود. به طور میانگین Airbnb تا 12 درصد از مهمان و 3 درصد از میزبان هزینه دریافت می‌کند. بیشتر این هزینه‌ها صرف پرداخت دستمزد بیش از 3500 کارمند این شرکت می‌شود که تراکنش‌ها را به روش متمرکز پردازش می‌کنند.

کمپانی‌هایی مثل ATLANT به دنبال تحقق این رویا هستند. ATLANT با کاهش هزینه‌ها و با استفاده از یک سیستم رفع اختلاف نظیر به نظیر در هر دو بازار اجاره ملک کوتاه و بلند مدت به دنبال ایجاد یک بازار کاملاً نظیر به نظیر، حذف واسطه‌ها و اطمینان از ثبت درست نظرات است که در یک بلاک‌چین تغییر ناپذیر ذخیره می‌شوند.

سیستم غیرمتمرکز ATLANT به کاربران امکان می‌دهد برای واسطه گری توکن دریافت کنند در نتیجه هزینه‌ها کاهش یافته و نظرات صادقانه تر خواهند بود.

IMBREX: ایجاد یک پلتفرم غیر متمرکز برای فروش املاک

پلتفرم‌های خرید و فروش املاک تحت کنترل و مدیریت مالکان آنها قرار دارند – که خریداران و فروشندگان را در موقعیتی قرار می‌دهند که داده‌هایشان متعلق به خود آنها نیست. به همین دلیل، کنترل بازار اساساً در اختیار همین شرکت‌ها قرار دارد.

اما هدف IMBREX این است که کنترل داده‌ها و مدیریت این شبکه‌ها را در اختیار خریداران و فروشندگان املاک قرار دهد.

IMBREX در حال طراحی یک لایه ثبت اطلاعات، به اشتراک گذاری شده و جهانی و فراهم کردن امکان تبادل داده‌ها در اتریوم است.

این کمپانی فرانسوی امکان ثبت و جستجوی رایگان اطلاعات املاک را فراهم می‌کند. کاربران برای ارائه داده در این پلتفرم یا ثبت جزئیات یک ملک خاص پاداش دریافت می‌کنند.