آکادمی

پنج شنبه, 09 بهمن 1399 06:17

یوپورت (uPort) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یوپورت قصد دارد با مشخص کردن هویت واقعیت کاربران و حفاظت از آن با الگوریتم‌های رمزنگاری هوشمندانه، شفافیت بلاک‌چین را بیشتر کند.

می توان همه تراکنش‌های اتریوم که تا امروز اجرا شده‌اند را پیگیری کرد اما مشخص کردن اینکه چه شخصی این تراکنش‌ها را اجرا کرده کمی سخت تر است. به همین دلیل FBI مبلغ هنگفتی به شرکت‌های خصوصی پرداخت می‌کند تا این کار را برای آن انجام دهند اما شاید یوپورت بتواند این شرایط را تغییر دهد.

یوپورت (uPort) چیست؟

یوپورت راهی برای ثبت هویت افراد در بلاک‌چین اتریوم است. یوپورت به کاربران امکان می‌دهد هویت خودشان را ثبت کرده و اطلاعات یا مبالغ دلخواه را به روشی شفاف و واضح با دیگران مبادله کنند.

طرز کار یوپورت

یوپورت از همان فلسفه مورد استفاده اتریوم استفاده می‌کند اما برای هدفی متفاوت.

تکنولوژی بلاک‌چین بر اساس کلیدهای خصوصی و عمومی کار می‌کند. همه می‌توانند کلید عمومی را ببینند و از آن برای اجرای تراکنش استفاده می‌شود. کلید خصوصی بیشتر شبیه پسوردی است که تنها خود کاربر آن را در اختیار دارد. از این کلید برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

هر هویت عمومی در یوپورت یک کلید عمومی است که با کلید خصوصی یا پسورد مربوطه از آن محافظت می‌شود که کسی جزء مالک اصلی آن را در اختیار ندارد.

"سال 2017 برای کل اکوسیستم اتریوم سال بسیار مهمی بود. همین موضوع برای پلتفرم یوپورت هم صدق می‌کند." uPort.

طرح‌های آزمایشی

یوپورت در سال 2017 با شهر زوگ سوئیس شروع به همکاری کرد تا از سیستم مدیریت هویت آن برای خدمات دولتی استفاده شود.

در ماه نوامبر، ثبت رسمی هویت اولین شهروند به شکل زنده در مقابل دید مخاطبان و در اداره‌های دولتی زوگ انجام شد. شهروندان از کدهای QR برای دسترسی به خدمات استفاده می‌کنند و فقط باید هویت آنها یک بار با اسناد رسمی ثبت و تأیید شوند. یوپورت قصد دارد در سال 2018 سیستم رای گیری غیردولتی خودش را پیاده سازی کند.

آیا می‌دانستید؟

یوپورت بنیاد هویت غیرمتمرکز (Decentralized Identity Foundation) را با همکاری مایکروسافت، بلاک استک و گروهی از کمپانی‌های بلاک‌چین در سال 2017 راه‌اندازی کرد. حالا این گروه متشکل از بیش از 35 سازمان مختلف است.

مزایای یوپورت

  • امنیت: یوپورت برای حفظ امنیت هویت اشخاص از سیستم رمزنگاری کلیدهای خصوصی و عمومی استفاده می‌کند.
  • شفافیت: یوپورت با شناسایی آدرس‌های هویتی به صورت عمومی منجر به کاهش قابلیت ناشناسی بلاک‌چین می‌شود.
  • جنبه‌های مختلف: می‌توان از یوپورت برای پیاده سازی راهکارهای هویتی مختلف از جمله در زنجیره تأمین استفاده کرد.

"ما از یک رویکرد چند لایه استفاده می‌کنیم تا دامنه عملکرد یوپورت را به چندین تست‌نت، مین‌نت اتریوم و در نهایت فراتر از این شبکه گسترش دهیم." uPort.

معایب یوپورت

  • حریم خصوصی: مشخص کردن ارتباط بین هویت افراد و تراکنش‌های مالی می‌تواند باعث کنترل هر چه بیشتر دولت‌ها بر شهروندان شود.
  • کلید خصوصی: اگر شخصی کنترل یک کلید خصوصی را در اختیار بگیرد، می‌تواند هویت مالک آن را هم سرقت کند.

آینده

دولت‌های سراسر جهان به دلیل دستکاری و نفوذ بر انتخابات مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. ایجاد امنیت و شفافیت در بلاک‌چین‌های عمومی برای انجام کارهایی مثل رای گیری و ارائه سایر خدمات دولتی می‌تواند به این جنجال‌ها پایان دهد.

شاید بلاک‌چین که همیشه به خاطر ناشناس نگه داشتن هویت کاربران از آن انتقاد شده بتواند مانعی برای این اقدامات مشکوک شود و یوپورت هم در رسیدن به این هدف مؤثر باشد.