آکادمی

چهارشنبه, 01 بهمن 1399 02:56

معرفی 5 شرکتی که از blockchain برای تحول صنعت حمل و نقل استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

Xain، CarVertical، Arcade City، Aeron و Blockshipping همگی به دنبال ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل هستند.

حمل و نقل یکی از بیزنس‌های بسیار بزرگ جهان است. هدف این صنعت این است که با استفاده از حمل و نقل خودرویی (در سال 2017 حدود 94 میلیون ماشین فروخته شده)، حمل و نقل هوایی (یک صنعت 38 میلیارد دلاری) یا حمل و نقل ریلی (که انتظار می‌رود ارزش آن تا سال 2030 در سطح جهان به 285 میلیارد دلار برسد)، اشخاص را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابجا کند.

اما به لطف ظهور تکنولوژی بلاک‌چین، به زودی شیوه کار این صنایع و روش دسترسی و استفاده از این خدمات تغییر خواهد کرد.

این 5 کمپانی پیشگام این تحول هستند.

به اشتراک گذاری آسان خودرو با سرویس XAIN

امروزه استخدام راننده یا اجاره کردن خودرو نیاز به استفاده از سرویس‌هایی با کنترل مرکزی دارد. این یعنی کمپانی‌هایی که با آنها برای به اشتراک گذاشتن خودرو و اجاره آن مذاکره می‌کنید (مثل کمپانی‌های اجاره خودرو، بیمه، شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اشتراک خودرو و مالکان خودروها) خودشان باید در این فرایند درست و صادقانه عمل کنند. البته همچنین خود شما که خودرو را اجاره می‌کنید.

این سیستم چندان بد نیست اما شرکت‌هایی مثل XAIN بر این باورند که می‌توانند راهکارهای بهتری ارائه کنند.

XAIN به دنبال ساختن بلاک‌چینی است که در آن اتومبیل‌ها تبدیل به دیتاسنترهای کوچکی می‌شوند که مالکان خودرو می‌توانند با به اشتراک گذاشتن کلیدهای خصوصی و عمومی، آنها را تحت کنترل بگیرند.

این شرکت آلمانی در طرح آزمایشی که با همکاری شرکت پورشه اجرا شد، سعی کرد اتومبیلی را به بلاک‌چینی متصل کند که برای کاربردی خاص طراحی شده بود.

اتصال به بلاک‌چین XAIN امکان جمع آوری اطلاعات جامع درباره عملکرد خودرو، لوکیشن و رفتار راننده را به صورت لحظه‌ای فراهم می‌کند. همچنین این سیستم به مالک خودرو امکان می‌دهد کلیدهای دیجیتالی را برای راننده‌ها صادر کند یا حتی از این طریق خودرو را در اختیار یک پستچی قرار دهد تا به تحویل بسته‌ها کمک کرده باشد.

در صورت باز شدن در اتومبیل، از طریق یک اپلیکیشن مخصوص به مالک اطلاع رسانی می‌شود و او می‌تواند هر زمان که خواسته باشد اعتبار کلید دسترسی را لغو کند.

افزایش شفافیت صنعت خودروهای دست دوم با سرویس carVertical

خرید خودروهای دست دوم کار نسبتاً سختی است. امکان تغییر تاریخچه، اطلاعات مربوط به تعمیرهای صورت گرفته روی خودرو، مسافت طی شده با خودرو و تصادفات خودرو وجود دارد در نتیجه ممکن است ماشین خریداری شده سابقه‌ای که شما انتظار دارید را نداشته باشد.

فوربز تخمین می‌زند که دستکاری کیلومتر شمار خودرو هر ساله باعث وارد آمدن خسارت 1 میلیارد دلاری به خریداران خودروهای دست دوم در آمریکا می‌شود.

carVertical قصد دارد اولین سیستم جهانی ثبت تاریخچه خودرو را بر روی بستر بلاک‌چین طراحی کند.

با جمع آوری همه اطلاعات تولید شده توسط یک خودرو در طی دوره فعالیت آن و ثبت این اطلاعات بر روی بلاک‌چین، از تغییر، جعل، بازنویسی یا دستکاری این اطلاعات پیشگیری می‌شود.

این کمپانی قصد دارد پس از ایجاد این سیستم یک والت بر پایه آن طراحی کند. این والت به مالکان و خریداران خودروها امکان می‌دهد تنها با فشردن یک دکمه، تاریخچه ثبت شده و تعمیرات خودرو را به سرعت بررسی کرده و یا کارهای بازرسی فنی و بیمه را انجام دهند.

تحول صنعت تاکسیرانی با Arcade City

شرکت‌هایی مثل اوبر و لیفت به همه امکان می‌دهند که راننده خودرو شوند. اما کنترل متمرکز داده‌ها توسط این شرکت‌ها و نظارت بر نرخ‌ها توسط آنها باعث شده راننده‌ها از جهاتی حس کنند مدیریت و کنترل لازم را در اختیار ندارند.

اما در آستین تگزاس یک سرویس اشتراک خودروی نظیر به نظیر راه اندازی شده که رانندگان و مالکان خودروها بر آن کنترل دارند.

Arcade City یک شبکه جهانی از راننده‌های همکار به نام guild یا صنف راه اندازی کرده است. این راننده‌ها با همکاری هم سعی به ارائه یک سرویس تاکسی قابل اطمینان برای محله‌های خودشان دارند.

Arcade City به راننده‌ها امکان می‌دهد تا کسب و کار و شبکه‌های حمل و نقل خودشان را ساخته و مدیریت کنند.

تراکنش‌های این شبکه بین راننده و مسافر و بدون مداخله کمپانی انجام شده در نتیجه باعث حذف واسطه‌ها می‌شود. در طرح آزمایشی، درآمد راننده‌ها نسبت به درآمدی که از اوبر و لیفت دارند دو برابر شد.

افزایش ایمنی هواپیماها با Aeron

هر روزه بیشتر از 100 هزار پرواز در سطح جهان انجام می‌شود که حدود 2 میلیون نفر در این فرایند جابجا می‌شوند.

هر چند حمل و نقل هوایی یکی از امن ترین انواع حمل و نقل محسوب می‌شود اما میانگین تعداد تصادفات مربوط به این حوزه در سال حدود 3302 مورد است. علت اصلی این تصادفات، خطاهای انسانی است که Aeron سعی به حل کردن آن دارد.

این سیستم بر روی بستر بلاک‌چین ایجاد شده و سه کار هوشمندانه و مهم انجام می‌دهد:

  • کمک به اعتبارسنجی مجوز خلبان‌ها و سوابق آنها (برای اثبات تجربه خلبان‌ها و اطمینان از اینکه خلبان‌های فاقد مجوز پروازی انجام نمی‌دهند)
  • فراهم کردن امکان رهگیری و نظارت بر پرواز توسط برج‌های مراقبت پرواز
  • شفاف تر کردن تاریخچه تعمیر هواپیما برای بازرسان

همه این اقدامات به حفظ امنیت انسان‌ها و هواپیماها کمک می‌کنند.

ایجاد یک منبع لحظه‌ای از کانتینرهای تحویل کالا در سطح جهان با Blockshipping

در حال حاضر 27 میلیون کانتینر در سطح جهان در حال فعالیت یا در حالت انتظار هستند اما از هر 5 کانتینر یک مورد آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

علاوه بر این، مشخص کردن بار کانتینرها و تشخیص پر یا خالی بودن آنها کار سختی است و این شرایط باعث می‌شود که بسیاری از مواقع این کانتینرها و قطارها با مخازنی خالی جابجا شده و زمان و سوخت زیادی اتلاف شود.

Blockshipping قصد رفع این مشکلات را دارد.

Blockshipping پلتفرمی موسوم به Global Shared Container Platform (GSCP) طراحی کرده که اولین مخزن بلادرنگ جهان متشکل از 27 میلیون کانتینر است، همچنین یک پلتفرم مشارکتی برای همه کمپانی‌هایی که کار حمل و نقل کانتینرها را انجام می‌دهند.

این راهکار مبتنی بر بلاک‌چین به افزایش بهره وری، قابلیت رهگیری و صرفه جویی 5.7 میلیارد دلاری هزینه‌های لجستیک این صنعت کمک کرده و باعث کاهش میزان انتشار گاز CO2 می‌شود.

کل این اکوسیستم باعث کم شدن هزینه‌های حمل و نقل، افزایش سرعت زمان تحویل کالاها و حفاظت از محیط زیست می‌شود.

آینده

به لطف وجود بلاک‌چین، جابجایی افراد، محصولات و حتی هواپیماها به روش‌های جدید و انقلابی انجام می‌شود.

همه این پروژه‌ها هنوز در اولین مراحل توسعه خودشان قرار دارند و کاری که این پروژه‌ها تا به امروز انجام داده اند نشان دادن قابلیت‌های بلاک‌چین – و مدل‌های مختلف آن – برای انتقال سریع داده‌ها، رهگیری سیستم‌های پیچیده و کمک به مردم جهت درک نحوه استفاده از امکانات مختلف به شکل لحظه‌ای است.