آکادمی

شنبه, 08 آذر 1399 20:21

اینفورا (Infura) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اتصال به بلاک‌چین هنوز یک فرایند سخت و پیچیده است. اینفورا قصد دارد این کار را برای شما آسان‌تر کند اما از طرفی منجر به افزایش نگرانی درباره متمرکز شدن شده است.

استفاده از بلاک‌چین‌ها سخت است. بهتر بود ابزاری ساخته شود که به مرور و کاوش هر چه راحت‌تر وب غیرمتمرکز کمک کند. هدف اینفورا همین است. اینفورا این امید را ایجاد کرده که ساختن محصولات بر روی پلتفرم اتریوم با سرعت و راحتی بیشتری انجام شود. اما آیا این فرایند منجر به متمرکز شدن اتریوم می‌شود؟

اینفورا چیست؟

اینفورا شامل مجموعه ابزارهایی است که به همه امکان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی بسازند که به بلاک‌چین اتریوم متصل می‌شوند. اینفورا با بلاک‌چین اتریوم در تعامل است و از جانب کاربرانش نودها را اداره می‌کند. از جمله سرویس‌هایی که از اینفورا استفاده می‌کنند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ? MetaMask
  • ? CryptoKitties
  • ? uPort
  • ? Truffle

به گفته Mike Godsey مدیر محصولات در اینفورا "اینفورا ابزارهای لازم برای شروع فوری توسعه هر اپلیکیشنی را بر روی پلتفرم اتریوم فراهم می‌کند بدون اینکه پروژه‌ها نیاز به اجرای زیرساخت‌هایی پیچیده داشته باشند."

اینفورا چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

هدف اینفورا راحت‌تر کردن کار توسعه دهندگان است که چند مورد از مشکلات آنها عبارتند از:

  • ذخیره داده‌ها بر روی بستر اتریوم کار پرهزینه‌ای است.
  • اتصال به بلاک‌چین اتریوم فرایند پیچیده‌ای است.
  • هماهنگی با بلاک‌چین به کندی صورت می‌گیرد.
  • بلاک‌چین اتریوم فضای زیادی مصرف می‌کند.

مزایای اینفورا

اینفورا با ساده کردن کار کمپانی‌ها چندین مزیت برای آنها فراهم می‌کند:

  • سرعت بالا: امکان دسترسی به بلاک‌چین اتریوم با سرعت بسیار بیشتری میسر شده است.
  • مقیاس پذیری: با مدیریت نودها، لازم نیست که توسعه دهندگان نگران محدودیت‌های زیرساختی باشند.
  • ذخیره داده‌ها: به جای ذخیره همه داده‌ها بر روی زنجیره می‌توان آنها را به صورت مجزا و فقط در قالب یک هش در بلاک‌چین ذخیره کرد.

آیا می‌دانستید؟

در سال 2017، اینفورا منجر به بازپخش تراکنش‌هایی شد که در مجموع بیش از 7 میلیون اتر را جابجا کردند.

نواقص بالقوه اینفورا

خیلی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم برای اتصال به بلاک‌چین اتریوم و اجرای تراکنش‌های کاربران متکی بر اینفورا هستند اما اینفورا یک سرویس متمرکز است؛ بنابراین در برابر حمله‌هایی که ممکن است قابلیت آن را محدود کنند آسیب پذیر است و دولت‌ها یا اشخاص ثالث هم می‌توانند از آن برای سانسور تراکنش‌ها استفاده کنند.

همچنان که سرویس‌های بیشتری از اینفورا استفاده می‌کنند، بلاک‌چین اتریوم تمرکز بیشتری حول یک کمپانی پیدا می‌کند.

به گفته ConsenSys: "به طور میانگین 6.5 درخواست JSON-RPC از شبکه اتریوم به سمت زیرساخت اینفورا هدایت می‌شوند و این امر باعث شده که اینفورا تبدیل به یکی از ستون‌های مهم این اکوسیستم شود."

دلیل وجود اینفورا

اینفورا بر این باور است که در حالت ایده آل هر کسی میزبانی نود خودش را انجام می‌دهد اما تا رسیدن به این آرمان فاصله زیادی داریم. تا آن زمان هدف اینفورا فراهم کردن سرویسی است که باعث ساده‌تر شدن کارها می‌شود.

به گفته Michael Wuehler هم‌بنیانگذار اینفورا "دنیا وقتی غیرمتمرکز می‌شود که اتریوم همه جا باشد و همه بتوانند نود خودشان را میزبانی کنند."

آینده

شاید در آینده هر کسی نود خودش را داشته باشد و دیگر نیازی به وجود اینفورا نباشد. تا آن زمان اینفورا ابزار بسیار مفیدی برای ساده‌تر کردن استفاده از اتریوم خواهد بود. تا وقتی که سرعت و راحتی استفاده از اتریوم به حد مورد نیاز نرسد، جایگاه اینفورا همچنان حفظ خواهد شد.