آکادمی

دوشنبه, 03 آذر 1399 03:03

آایترنتی (Aeternity) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آایترنتی یک شبکه بلاک‌چین با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است که با میزبانی از قراردادها خارج از شبکه اصلی، سریع تر از رقبا کار می‌کند. همچنین این شبکه با تمرکز بر موبایل طراحی شده به نحوی که امکان مقیاس پذیری آن وجود داشته باشد.

آایترنتی پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند است که به جای اجرای این قراردادها بر روی بلاک‌چین (که باعث کند شدن آن می‌شود) آنها را به صورت برون زنجیره‌ای اجرا می‌کند.

به جای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که حجیم و استفاده از آنها سخت است، آایترنتی یک تیم از افراد متخصصی را استخدام کرده تا به راحت تر شدن کار با این پلتفرم کمک کنند.

همچنین آایترنتی برای رفع نیازهای مختلف این بلاک‌چین از سه زبان برنامه نویسی مختلف استفاده می‌کند. اتریوم تنها یک زبان (سالیدیتی) دارد که استفاده از آن سخت و احتمال بروز اشتباه در کار با آن زیاد است.

اما آیا آایترنتی می‌تواند به موفقیت برسد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

آایترنتی چیست؟

آایترنتی یک شبکه بلاک‌چین است که هر آنچه از چنین شبکه‌ای انتظار می‌رود را دارد – مثل قراردادهای هوشمند، یک توکن مخصوص و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اما ادعا می‌کند که نسبت به بلاک‌چین‌های رقیب سریع تر و دارای بهره وری انرژی بیشتر است. همچنین آایترنتی امکانات بیشتری برای قراردادهای هوشمند دارد که با هدف استفاده انبوه طراحی شده اند.

چه کسی آایترنتی را ساخت؟

آایترنتی توسط Yanislav Malahov طراحی و ساخته شده که خودش را «پدر خوانده اتریوم» می‌داند. او قبل از نام گذاری رسمی اتریم با بنیانگذار این پلتفرم همکاری نزدیکی داشت. گفته شده که Malahov در رابطه با نحوه ادامه پروژه اتریوم موافق نبوده و برای رفع مشکلات آن، پروژه خودش را راه اندازی کرده است.

آیا می‌دانستید؟

آایترنتی در لیختن اشتاین مستقر است که جمعیت آن تنها 38 هزار نفر است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • 2017 – تاسیس آایترنتی
  • ژانویه 2017 – راه اندازی تست نت عمومی
  • مارس 2017 – انتشار مقاله سفید
  • آوریل 2017 – اجرای ICO اولیه
  • نوامبر 2018 – راه اندازی مین نت به نام Roma

ویژگی خاص آایترنتی

  • کانال‌های وضعیت – در گذشته قراردادهای هوشمند دقیقاً در خود بلاک‌چین ساخته می‌شدند. این روش فضای زیادی مصرف کرده و منجر به افت سرعت می‌شود. آایترنتی با فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند خارج از بلاک‌چین یا به اصطلاح به صورت برون زنجیره‌ای این مشکل را حل می‌کند. این روش حریم خصوصی را هم حفاظت می‌کند. قراردادها تنها در صورت بروز اختلاف روی بلاک‌چین قرار داده می‌شوند در نتیجه کاربران می‌توانند قراردادهایی داشته باشند که امکان مخفی کردن آنها وجود دارد.
  • حاکمیت – آایترنتی تاکید زیادی بر قدرت دادن به اعضای جامعه دارد و سعی می‌کند به همه سهام داران (توکن داران) حق انتخاب در رابطه با آنچه در این پلتفرم رخ می‌دهد را بدهد. هر چقدر توکن بیشتری داشته باشید، وزن و اهمیت رای شما بیشتر خواهد بود.
  • اجماع نظر – آایترنتی یک شبکه ترکیبی اثبات کار و اثبات سهامی دارد. معمولاً اثبات کار متکی بر قدرت پردازشی است که مستلزم مصرف برق بسیار زیادی است و فقط کاربرانی با کامپیوترهای قدرتمند می‌توانند در آن مشارکت کنند. اما آایترنتی از چرخه Cuckoo استفاده می‌کند که متکی بر پهنای باند حافظه کامپیوتر است. این اثبات کار یعنی از نظر تئوری هر دستگاهی از لپ تاپ گرفته تا تبلت قابلیت ماین کردن توکن‌های AE را دارد.
  • اوراکل – آایترنتی برای قراردادهای هوشمند متکی بر داده‌های دنیای واقعی است. برای مثال بعضی از قراردادهای هوشمند برای اجرا نیاز به اطلاعات خارجی دارند از جمله وضعیت آب و هوا یا قیمت یک سهام. اوراکل‌ها به عنوان ابزاری برای بازیابی اطلاعات جهت استفاده در قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند.

نحوه تولید AE

توکن‌های AE با استفاده از الگوریتم اثبات کاری Cuckoo Cycle تولید می‌شوند. BitCash و Grin coin از جمله کوین‌هایی هستند که از این مکانیزم استفاده می‌کنند. این الگوریتم به جای استفاده از قدرت پردازشی خام (که به نفع کامپیوترهای قوی با مصرف برق بسیار زیاد است) از حافظه کامپیوتر استفاده می‌کند. در نتیجه کاربرانی با کامپیوترهای معمولی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر اسمارت فون‌ها قدرت کافی برای ماین کردن این توکن‌ها را ندارند اما در آینده این ایده می‌تواند به چنین مرحله‌ای برسد.

کارهای قابل انجام با توکن AE

مثل بقیه بلاک‌چین‌ها، توکن‌های AE مثل سوختی هستند که برای انجام کارهای مختلف در این پلتفرم به آنها نیاز دارید از جمله دسترسی به نسخه خاص اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در آایترنتی (aepp).

چند نمونه از این aeppها عبارتند از:

  • بازی‌های ویدیویی چند نفره.
  • سرمایه‌گذاری جمعی
  • مدیریت زنجیره تأمین

آینده

از آنجایی که مین نت آایترنتی در نوامبر 2018 (بعد از چند ماه تأخیر) راه اندازی شد این شبکه هنوز در ابتدای مسیرش قرار دارد. هنوز مشخص نیست که آایترنتی تبدیل به پلتفرم مورد انتخاب و پرکاربرد بخصوص در حوزه قراردادهای هوشمند خواهد شد یا خیر. آایترنتی باید برای رقابت با غول‌هایی مثل اتریوم، EOS و NEO قوی تر شده و خودش را از آنها متمایز کند. با این وجود آایترنتی به دلیل اولویت دادن به موبایل در طراحی و مقیاس پذیر بودن محبوبیت زیادی کسب کرده است و بسیاری از مشکلات بیت‌کوین و اتریوم را حل کرده است.

قطعاً قراردادهای هوشمند برون زنجیره‌ای می‌توانند به پذیرش انبوه آایترنتی کمک کنند.

موارد مرتبط