آکادمی

سه شنبه, 13 آبان 1399 00:44

کریپتوکایجو (CryptoKaiju) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کریپتوکایجوها شبیه کریپتوکیتی‌ها هستند اما هدف طراحی آنها این بوده که هم از نظر فیزیکی کمیاب باشند و هم از نظر دیجیتال منحصربفرد باشند.

انسان‌ها همیشه به جمع‌آوری آیتم‌های مختلف از صدف گرفته تا اسباب بازی‌های Beanie Babies علاقه مند بوده اند. تکنولوژی بلاک‌چین منجر به شکل گیری آیتم‌های قابل جمع‌آوری شده که کاملاً منحصربفرد و متفاوت هستند از این جهت که می‌توان با برنامه نویسی کامپیوتر و ریاضیات منحصربفرد بودن آنها را تضمین کرد. اما وقتی آیتم‌های قابل جمع‌آوری در دنیای کریپتو از نظر فیزیکی هم کمیاب باشند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

مشکل آیتم‌های قابل جمع‌آوری فیزیکی مثل Beanie Baby این است که کاربران باید اطمینان کنند که تولید کننده تعداد محدودی از یک کاراکتر تولید می‌کند و درباره تعداد تولید آن آیتم صادق است. مشکل آیتم‌های قابل جمع‌آوری در حوزه ارزهای دیجیتال این است که نمی‌توانید آنها را در دست بگیرید و کاملاً انتزاعی هستند. کریپتوکایجو سعی دارد کمیابی فیزیکی و منحصربفرد بودن دیجیتال را در اسباب بازی‌های قابل جمع‌آوری خودش ترکیب کند.

کریپتوکایجو چیست؟

کریپتوکایجو آیتم‌های فیزیکی به شکل اسباب بازی‌های وینیلی هستند که مثل کاراکترهایی از جمله لوگوی اتریوم یا بیت‌کوین در لباس یک دایناسور طراحی می‌شوند. این اسباب بازی‌ها دارای تگ‌های ضددستکاری هستند یا وسیله‌ای در پای آنها نصب شده که آن را به یک قرارداد هوشمند اتریوم متصل می‌کند و ثابت می‌کند از آن اسباب بازی تنها یک عدد در جهان وجود دارد. ارتباط بین قرارداد هوشمند و اسباب بازی، باعث شده که این آیتم‌ها خیلی خاص باشند.

چه کسی کریپتوکایجو را ابداع کرد؟

کریپتوکایجو توسط Oliver Carding تأسیس شد و این پروژه حاصل همکاری بین اعضای CoinJournal.net، KnownOrigin.io و BlockRocket بود.

آیا می‌دانستید؟

در اولین نسل از کریپتوکایجو، توضیحاتی دست نوشته برای هر کاراکتر وجود دارد که در آن درباره فرهنگ عامه، فناوری و ارزهای دیجیتال صحبت شده است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • دسامبر 2018 – اولین نسل از آیتم‌های قابل جمع‌آوری به نام Genesis Batch منتشر شد و 50 درصد از موجودی آن طی اولین هفته به فروش رسید.
  • مارس 2019 – دومین نسل به نام Jaiantokoin در هر دو سبک اتریوم و بیت کوین منتشر شد.

ویژگی خاص کریپتوکایجو

دلیل اینکه امکان اثبات کمیاب بودن کریپتوکایجوها وجود دارد، این است که این آیتم‌ها مبتنی بر استاندارد توکن ERC-721 در اتریوم هستند. این استاندارد راهی برای ساختن توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) است که کاملاً منحصربفرد و خاص هستند. وقتی یک کریپتوکایجو خریداری کرده یا آن را مبادله می‌کنید، در واقع مالکیت آن NFT را در اختیار دارید و می‌توان منشا، سورس کد و اینکه آیا فقط یک عدد از آن موجود است یا خیر را بررسی کرد.

اگر اسباب بازی گم شده، دستکاری شده یا مالکیت آن را از دست بدهید، دیگر مالک آن محسوب نمی‌شوید.

آیا می‌دانستید؟

کریپتوکایجوها از استاندارد توکن ERC721 برای ساختن توکن‌های تعویض ناپذیر در یک بازی استفاده می‌کنند.

سایر ویژگی‌های متفاوت کریپتوکایجو

مثل کریپتوکیتی‌ها، هر کریپتوکایجو ویژگی‌ها و خصوصیاتی منحصربفرد دارد که بعضی از آنها کمیاب تر از بقیه هستند. قرارداد هوشمند ERC-721 یا NFT متصل به هر کریپتوکایجو اطلاعاتی درباره ویژگی‌های منحصربفرد و انواع خاص آن با خود به همراه دارد.

نحوه تولید کریپتوکایجو

روح یک کریپتوکایجوی جدید وقتی متولد می‌شود که یک NFT جدید تولید می‌شود. نسخه دیجیتال یا NFT از آیتم قابل جمع‌آوری، از طریق یک قرارداد هوشمند اتریوم ساخته می‌شود که شامل این فیلدهاست: نام، تاریخ تولد، دسته، رنگ، دو خصوصیت و یک توضیح. پس از القای کریپتوکایجو ساخته شده با NFT آن، کریپتوکایجو آماده ورود به دنیا می‌شود.

نحوه تهیه کریپتوکایجو

می توان کریپتوکایجو را از طریق سایت آن و با پرداخت ارز دیجیتال یا فیات خریداری کرد اما بخش جذاب موضوع این است که می‌توان آن را با دیگران در سایت‌هایی مثل OpenSea معاوضه کرد. کریپتوکایجوها از سایر NFTها متمایز هستند چون فقط دیجیتال نیستند. هر کریپتوکایجو یک NFT دیجیتال و یک اسباب بازی فیزیکی است پس هنگام خرید هر دوی آنها را دریافت می‌کنید.

کارهای قابل انجام با کریپتوکایجو

به غیر از خرید، می‌توان تگ ضد دستکاری در پایین پای کریپتوکایجو را با استفاده از گوشی یا تبلت اسکن کرد تا کریپتوکایجو را به همراه همه خصوصیات و ویژگی‌های منحصربفرد آن در بلاک‌چین اتریوم مشاهده کرد.

آینده

کریپتوکایجو هنوز بسیار تازه کار است و تا امروز تنها دو گروه از آیتم‌های قابل جمع‌آوری آن منتشر شده اما تیم این پروژه قصد دارد مجموعه‌ای کامل از طراحی‌های مختلف بر اساس پروژه‌های کریپتوی مختلف تولید کند. همکاری با هنرمندان و رویدادهای مختلف هم در دست اقدام است و اعضای این تیم پذیرای ایده‌های کاربران هستند.