سه شنبه, 13 مهر 1400 08:28

معرفی ارز و پلتفرم انجین Enjin

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

شبکه انجین یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که بلاک‌های سازنده برای گیمینگ مبتنی بر بلاک‌چین و اقتصاد مربوط به آن را ایجاد می‌کند.

دیدگاه تیم این پروژه این است که دنیای مجازی آینده به شکل یک واقعیت دیجیتال به هم پیوسته شکل می‌گیرد.

این شرکت که در سال 2009 تأسیس شد دارای جامعه‌ای متشکل از بیش از 20 میلیون گیمر است و ابزارها و خدمات مختلفی برای جامعه گیمینگ ارائه می‌کند.

این تیم غیرمتمرکز نقش مهمی در رساندن گیمینگ بلاک‌چین به نقطه‌ای که امروز شاهد آن هستیم داشته است.

پلتفرم بلاک‌چین انجین که در سال 2017 رونمایی شد به توسعه دهندگان بازی‌ها امکان می‌دهد آیتم‌های درون بازی را به بلاک‌چین منتقل کنند تا علاوه بر تغییرناپذیری و قابلیت اعتبارسنجی آن توسط عموم، امکان انتقال آنها بین بازی‌های مختلف هم فراهم شود.

با توجه به دشواری‌های توسعه بازی، استراتژی انجین ایجاد ابزارها و سرویس‌های مختلفی است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد بلاک‌چین را در بازی‌های خودشان ادغام کنند بدون اینکه نیاز به نوشتن کد خاصی برای بلاک‌چین داشته باشند.

پلتفرم انجین از استاندارد توکن ERC-1155 استفاده می‌کند که توسط خود انجین طراحی شده و به مرور تبدیل به یک استاندارد رسمی برای توکن‌های اتریوم شد.

گزاره ارزشی

استاندارد توکن ERC-1155 نسبت به استانداردهای فعلی ERC-20 و ERC-721 برای گیمینگ بلاک‌چین تحول آفرین‌تر شده است.

مهم تر اینکه، ERC-1155 این امکان را فراهم کرده که یک قرارداد هوشمند تعداد نامحدودی توکن را مدیریت کند که این توکن‌ها می‌توانند تعویض پذیر (مثل طلای درون بازی) و یا تعویض ناپذیر (مثل یک حیوان خاص در بازی) باشند.

این در حالیست که قبلاً یک توسعه دهنده نیاز به ایجاد یک قرارداد هوشمند مجزا برای هر توکن داشت که این مسئله از نظر توسعه دهندگان اهمیت زیادی دارد و کمک زیادی به راحت تر شدن کار آنها می‌کند.

این استاندارد توکن امکان انتقال گروهی چندین توکن را هم فراهم کرده که این ویژگی کمک زیادی به کاهش هزینه‌های گس (80 تا 90 درصد) و بهبود سرعت اجرای تراکنش‌ها (تا بیش از 150 دارایی در هر ثانیه) می‌کند.

آخرین ویژگی مهم این استاندارد توکن، قابلیت آن برای ایجاد رویدادهای قطعی است یعنی یک پلیر می‌تواند با ارسال یک توکن خاص به یک آدرس، زنجیره‌ای از رویدادها را فعال کند.

قرار گرفتن آیتم‌های درون بازی بر روی بلاک‌چین علاوه بر اینکه امکان بررسی آنها را برای همه فراهم می‌کند (و باعث پیشگیری از تقلب و مشکلات مشابه می‌شود) امکان ایجاد دنیایی تعامل پذیر متشکل از آیتم‌های درون بازی را ایجاد می‌کند.

این یعنی می‌توان از آیتم‌های ایجاد شده در یک بازی در سایر بازی‌ها هم استفاده کرده و آنها را در بازی‌های مختلف مبادله کرد. یک مثال خیلی خوب از این مسئله فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) استیون اسپیلبرگ بود.

کاربردها

پلتفرم انجین

گزاره ارزشی این بلاک‌چین ارتقای سرعت نیست بلکه ایجاد تجربیات گیمینگ کاملاً متفاوت است که در آن می‌توان یک بازی را به شبکه‌ای از ده‌ها بازی زنده متصل کرده و محیطی ساخت که بازیکنان در آن می‌توانند از دارایی‌های فعلی خودشان یا کاراکترهای سایر بازی‌ها استفاده کنند. تا به امروز میلیاردها دارایی دیجیتال با استفاده از انجین ساخته شده و این پلتفرم یکی از امن ترین و مفیدترین والت‌های موبایل را طراحی کرده که علاوه بر ارائه رابط کاربری و تجربیات کاربری غنی با انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اکسچنج‌های غیرمتمرکز ترکیب شده، از توکن‌های تعویض ناپذیر درون بازی پشتیبانی می‌کند و اخیراً سامسونگ آن را برای اضافه کردن به گلکسی S10 انتخاب کرد.

کیت توسعه انجین

وجود ابزارهای کاربردی برای پذیرش یک پلتفرم از سمت توسعه دهندگان ضروری است و انجین هم چنین ابزارهایی را برای Unity، Godot و Java طراحی کرده که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد بلاک‌چین را با بازی‌های خودشان ادغام کنند بدون اینکه حتی نیاز به نوشتن یک خط کد داشته باشند.

بازار انجین

این بازار به همه امکان داده که آیتم‌های درون بازی را خرید و فروش کنند و توسعه دهندگان هم بتوانند آیتم‌های درون بازی‌های خودشان را در آن درج کنند. تا امروز آیتم‌هایی به ارزش 5 میلیون دلار در این پلتفرم مبادله شده است.

انجین بیم

بیم (Beam) یک پلتفرم بازاریابی است که امکان توزیع آیتم‌های درون بازی را بین یک جامعه وسیع تر فراهم می‌کند. این پلتفرم هنوز در حالت دسترسی اولیه (early-access) قرار دارد اما تا امروز برای توزیع بیش از 170 هزار پاداش از طریق بیش از 900 کمپین بین 50 هزار کاربر استفاده شده است.

قهرمان‌های آژور

مایکروسافت هم با انجین همکاری کرده تا یک طرح شناسایی منحصربفرد راه اندازی کند که به شرکت کنندگان داوطلب در Azure Cloud با یکسری آیتم بلاک‌چینی تعویض ناپذیر پاداش می‌دهد.

اقتصاد توکن ENJ

انجین در سال 2017 توکن خودش به اسم ENJ را رونمایی کرد که از آن برای تولید آیتم‌های درون بازی استفاده می‌شود.

می توان دوباره این آیتم‌ها را به حالت قبلی برگرداند و از آنها برای ایجاد کوین انجین استفاده کرد که به این فرایند ذوب کردن گفته می‌شود.

با توجه به اینکه کوین انجین ارزش و کاربرد واقعی دارد، آیتم‌های درون بازی هم ارزش واقعی خواهند داشت چون می‌توان دوباره آنها را به کوین تبدیل کرد.

پرسش و پاسخ با تیم انجین

انجین یکی از با سابقه ترین پروژه‌های بلاک‌چین است. مهم ترین درسی که از زمان راه اندازی این پروژه از سال 2009 گرفتید، چه بود؟

ما در سال 2009 وارد حوزه گیمینگ شدیم و از سال 2017 و زمانی که مشکلات واضح بازی‌های امروزی را مشاهده کردیم وارد صنعت بلاک‌چین شدیم از جمله:

  • آزادی خلاقیت: طراحی بازی‌ها محدود به فناوری و مدل‌های درآمدزایی کنونی است.
  • اعتماد کاربران: ایجاد کاربران باوفای مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت تجاری مستلزم صرف زمان و منابع است.
  • مالکیت دارایی‌ها: گیمرها مالک دارایی‌های خودشان نیستند در نتیجه درآمدزایی ثانویه غیرممکن می‌شود.

راهکار ما برای این مسائل ایجاد یک اکوسیستم بلاک‌چین مفید بود با قابلیت‌های زیر:

  • ادغام روان و بی وقفه: محصولات ادغام شده نیازهای سرتاسری کاربران و توسعه دهندگان را رفع می‌کند.
  • راحتی استفاده: کاربران و توسعه دهندگان می‌توانند به روشی کاربرپسند با بلاک‌چین تعامل برقرار کنند.
  • آینده نگری: سیستم ما امکان ایجاد مدل‌های درآمدزایی جدید و دنیاهای مجازی به هم پیوسته را فراهم می‌کند.
  • اقتصاد توکنی: اکوسیستم انجین از یک مدل اقتصاد توکنی جدید به اسم "تولید و ذوب کردن" استفاده می‌کند.

بازار بازی و اپلیکیشن بسیار سودآور اما پیچیده است. اکثر توسعه دهندگان با ایجاد تجربیاتی جذاب که باعث ارزشمند شدن آیتم‌های درون بازی‌هایشان شده به موفقیت رسیده اند. این ایده‌ها بسیار مفهومی هستند اما به روش‌هایی ملموس بر زندگی افراد تأثیرگذار هستند.

پس از سال‌ها تحقیق و تجربه مشخص شد که پتانسیل زیادی برای طراحی آیتم‌های درون بازی بر اساس بلاک‌چین وجود دارد اما برای عملی شدن و سودآور شدن این آیتم‌ها توسعه دهندگان باید آنها را به روشی طراحی کنند که تأثیر مثبت قابل توجهی بر تجربیات گیمرها داشته باشند.

علاوه بر محصولات و اکوسیستم خودمان، قصد ایجاد یک بازار پلاگین را داریم که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد برای هم ابزارهای مجهز به بلاک‌چین بسازند. سپس توسعه دهندگان می‌توانند مکانیک‌هایی طراحی کنند که کاربران به آنها علاقمند هستند و آنها را برای استفاده در دسترس سایر توسعه دهندگان هم قرار دهند.

در نتیجه هدف ما ایجاد یک جریان درآمدی جدید برای توسعه دهندگان با فراهم کردن امکان ارائه محصول توسط توسعه دهندگان برای یکدیگر است. این قابلیت امکان صرفه جویی در زمان توسعه و تحقیق برای پیاده سازی امکانات مورد پسند کاربران را فراهم می‌کند.

از نظر پیشرفت گیمینگ مبتنی بر بلاک‌چین، در چه مرحله‌ای قرار داریم؟

ما هنوز در اولین مراحل پذیرش گیمینگ بلاک‌چین هستیم.

یکی از مهم ترین دلایل این مسئله این است که ساختن فناوری‌های اساسی مورد نیاز برای پذیرش بلاک‌چین مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است. این شرایط باعث شده که حجم منابع در دسترس برای ارتقای تجربیات کاربری و تولید محصولاتی که قدرت رقابت با اپلیکیشن‌ها و بازی‌های معمولی را داشته باشند، محدود باشد.

انجین با پلتفرمی کردن قابلیت ادغام با بلاک‌چین و فراهم کردن امکان استفاده از اتریوم توسط توسعه دهندگان بدون نیاز به نوشتن کدهای بلاک‌چین، این شرایط را تغییر می‌دهد.

مشاهده می‌کنیم که توسعه دهندگان ابزارهای ما را ظرف چند روز در محصولات خودشان ادغام می‌کنند. با توجه به مجموعه پلاگین‌هایی که در راه داریم و از طریق فروشگاه ما در دسترس همه قرار می‌گیرد، خواهیم دید که توسعه دهندگان و کارآفرینان می‌توانند ظرف چند دقیقه از فناوری بلاک‌چین استفاده کنند.

جالب ترین کاربردهای انجین تا به امروز چه کاربردهایی بوده است؟

استفاده از ابزارهای انجین در طرح “Azure Heroes” شرکت مایکروسافت یکی از جذاب ترین وقایع هم برای انجین و هم تاریخ کوتاه پذیرش بلاک‌چین بوده است. ما این کار را با همراهی تیم آینده نگر اروپای غربی مایکروسافت شروع کردیم که بعد تبدیل به یک پروژه کامل برای بررسی کاربردهای توکن‌های تعویض ناپذیر جهت پاداش دهی و شناخته شدن شد.

استفاده از محصولات بلاک‌چینی مایکروسافت که با کمک انجین ساخته شده اند در رویدادهای مختلفی مثل رویداد جهانی  CREATE: Frontend مایکروسافت که اخیراً برگزار شد برای ما بسیار دلگرم کننده بود و به ما کمک کرد که به ارتقای تجربیات کاربری برای محصولاتمان فکر کنیم تا امکان پذیرش گسترده تر آنها فراهم شود.

به نظر شما گیمرها باید کدام بازی بلاک‌چین را حتماً تجربه کنند؟

اخیراً با SwissBorg و هشت استودیوی بازی سازی برای رونمایی از یک رویداد «بین بازی» جدید و بی نظیر همکاری کردیم.

به این ترتیب پلیرها می‌توانند در بازی‌های مختلف ماجراجویی کنند، NFT به دست آورند و آیتم‌های درون بازی را آنلاک کنند. چنین همکاری و مشارکتی در دنیای متمرکز مشاهده نمی‌شود.

پلتفرم انجین به گیمرها امکان می‌دهد که آدرس‌های اتریوم خودشان را به راحتی در هر هشت بازی استفاده کنند و به این ترتیب موجودی آیتم‌های آنها در پروژه‌های مختلف یکپارچه سازی می‌شود. کاربران می‌توانند آیتم‌هایی بلاک‌چینی مختلف را از بازی‌های مختلف به دست آورده و استفاده کنند. این یک مفهوم بی نظیر است که با کمک بلاک‌چین تحقق یافته و دیدن عملکرد آن در دنیای واقعی جذابیت زیادی دارد.

در حال حاضر این پروژه شروع به کار کرده پس توصیه می‌کنیم که همین حالا آن را امتحان کنید.

ظاهراً بلاک‌چین به جای بازسازی تجربیات گیمینگ قدیمی باعث ایجاد تجربیات گیمینگ کاملاً جدید شده است. شما با این دیدگاه موافق هستید یا تابحال مشاهده کرده اید که بازی‌های موجود، اپلیکیشن‌های بلاک‌چین را هم بررسی و امتحان کنند؟

ما بر این باوریم که کلید موفقیت در حوزه گیمینگ بلاک‌چین ایجاد تجربیاتی است که با گرایشات کنونی قابل رقابت بوده و از مزایای بلاک‌چین برای ایجاد ارزش، شفافیت و اعتماد بیشتر در اقتصاد اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها استفاده کند.

بنابراین با اینکه بلاک‌چین امکان ایجاد تجربیاتی منحصربفرد مثل آنچه که به آن اشاره کردیم را دارد ما بر این باوریم که هنوز امکان و دلایل لازم وجود دارد تا بازی‌های دارای اکوسیستم اقتصادی از بلاک‌چین استفاده کنند.