معرفی ارزها

شنبه, 16 ارديبهشت 1402 00:21

آشنایی با پروژه سویی (Sui) جدیدترین رقیب سولانا

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • سویی یک بلاک‌چین لایه 1 است که در ماه می سال 2023 با یک توکن بومی به همین نام راه‌اندازی می‌شود.
  • سویی از زبان برنامه نویسی Move استفاده می‌کند که بر اساس زبان راست طراحی شده و هدف آن افزایش سرعت اجرای تراکنش‌ها، تأیید فوری تراکنش‌ها و ارتقای مقیاس‌پذیری است.
  • ویژگی متمایز سویی نسبت به بلاک‌چین‌های قبلی، امکان پردازش موازی تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری افقی است که قابلیت پایین نگه داشتن هزینه تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند.
  • سویی بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام کار می‌کند و سقف تولید توکن‌های SUI 10 میلیارد عدد است.
  • هنگام فروش اولیه توکن‌های این پروژه، تعداد زیادی از این توکن‌ها برای افرادی مثل توسعه دهندگان، تست کنندگان اپلیکیشن و غیره در نظر گرفته شد. 14 درصد از توکن‌های موجود برای خرید در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفتند.
  • سویی پس از مبادله‌ای که بین CZ بنیانگذار بایننس و جاستین سان بنیانگذار ترون انجام شد، توجه جامعه کریپتو را به خود جلب کرد.

سویی نام یک بلاک‌چین لایه یک است که مین نت آن در سوم می‌ 2023 راه‌اندازی شد. این شبکه یک توکن بومی با همین نام دارد که در اکسچنج‌های مختلف از جمله بای‌بیت و کوکوین ثبت شده است.

اما حتی قبل از راه‌اندازی مین نت سویی، توجه جامعه کریپتو به این پروژه جلب شده بود. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به سویی و امکانات و قابلیت‌های آن داریم.

شبکه سویی چیست؟

بلاک‌چین سویی لایه یکی است یعنی زیرساخت لازم را برای ایجاد سیستم اعتبارسنجی و اجرای تراکنش‌ها فراهم می‌کند همانطور که شبکه‌های اتریوم یا بیت‌کوین کار می‌کنند. بلاک‌چین‌های لایه 1 معماری‌های پایه‌ای هستند که از یک توکن - یا در برخی موارد از شبکه‌ای متشکل از توکن‌های مختلف - پشتیبانی می‌کنند.

ویژگی متفاوت سویی با سایر زنجیره‌های لایه 1 تمرکز این شبکه بر تأیید فوری تراکنش‌ها، کاهش تأخیر در پیاده سازی قراردادهای هوشمند و افزایش سرعت کلی اجرای تراکنش‌ها است. یکی از راهکارهای سویی برای رسیدن به این اهداف، استفاده از زبان برنامه نویسی Move است که بر اساس زبان برنامه نویسی کریپتو، راست طراحی شده است. با استفاده از Move توسعه قراردادهای هوشمند برای توسعه دهندگان راحت‌تر است بنابراین، این زبان برنامه نویسی به توسعه دسترس‌پذیری و قابلیت‌های صنعت اقتصاد غیرمتمرکز کمک می‌کند.

اعتبارسنج‌های سویی شبیه به ماینرهای سایر بلاک‌چین‌ها عمل می‌کنند اما هدف سیستم اعتبارسنجی سویی این است که با فراهم کردن امکان پردازش موازی تراکنش‌ها که به باور توسعه دهندگان این شبکه به افزایش توان عملیاتی، کاهش تأخیر و ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه کمک می‌کند، از بلاک‌چین‌های رقیب متمایز شود. چنین سیستم اعتبارسنجی پردازش موازی می‌تواند در حوزه‌هایی مثل گیمینگ، خرید اینترنتی و ایجاد نقاط فروش فیزیکی با استفاده از سویی، کاربرد داشته باشد.

سویی برای تحقق این سیستم پردازش تراکنش، قابلیت مقیاس‌پذیری افقی را دارد یعنی هیچ حد نهایی برای برآورده کردن تقاضای اپلیکیشن‌ها ندارد و می‌تواند هزینه هر تراکنش را پایین نگه دارد. سویی نیازی به ایجاد توافق جمعی بر سر ترتیب تراکنش‌ها ندارد؛ مسئله‌ای که برای خیلی از بلاک‌چین‌های موجود یک تنگنا محسوب می‌شود.

توسعه سویی توسط Mysten Labs انجام شده که هدایت آن را چند مدیر اجرایی قبلی و معمار طرح والت دیجیتال شرکت متا (Novi) برعهده دارند که البته این طرح حالا منسوخ شده است. در سویی از یک مکانیزم اجماع اثبات سهام قابل تفویض استفاده شده که در آن توکن داران اعتبارسنج‌ها را برای بازه‌های 24 ساعته انتخاب می‌کنند. توکن‌های استیک شده، طی این بازه‌ها یا دورها قفل می‌شوند اما پس از تغییر دور می‌توان آنها را برداشت کرده یا به یک اعتبارسنج دیگر محول کرد.

پیش از راه‌اندازی مین نت سویی، توسعه دهندگان این شبکه خبر از اجرای موفقیت آمیز دور سری B جذب سرمایه پروژه به مبلغ 300 میلیون دلار دادند.

توکن SUI چیست؟

توکن بومی سویی که به آن SUI گفته می‌شود، به اجرای مکانیزم اثبات سهام شبکه، رأی گیری درون زنجیره‌ای برای ارتقای این بلاک‌چین و پرداخت هزینه گس کمک می‌کند. با استفاده از این توکن، کاربران سویی می‌توانند در فعالیت‌های دیفای این سیستم شرکت کنند.

راه‌اندازی مین نت سویی در سوم می همراه شده با فروش توکن SUI که در آن هر اکسچنج شرکت کننده، 225 میلیون توکن عرضه می‌کرد. هر کاربران حق خرید حداکثر 10 هزار توکن SUI را به قیمت 0.10 دلار داشت. ظاهراً شهروندان آمریکایی حق شرکت در این طرح را ندارند.

توکن‌های سویی هم به عنوان اندوخته برای تحقیق و توسعه، پاداش و تخفیف و هم برای شرکت کنندگان اولیه در این پروژه، تست کنندگان اپلیکیشن و سایر افراد دخیل در نظر گرفته شده‌اند. سقف تولید توکن‌های SUI ده میلیارد عدد است. 14 درصد از توکن‌های عرضه شده در زمان راه‌اندازی پروژه، برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده‌اند.

دلیل پرداختن به سویی در اخبار چیست؟

مدت کوتاهی پیش از راه‌اندازی پروژه سویی در ماه می سال 2023، اکسچنج بایننس اعلام کرد که از طریق یک سیستم لانچ پول، توکن SUI را ارایه می‌دهد. لانچ پد سیستمی است که در آن کاربران می‌توانند دارایی‌های خودشان را در یک استخر نقدینگی به اشتراک گذاشته و پاداش دریافت کنند. این خبر باعث جلب توجه کاربران به سویی شد از جمله جاستین سان، بنیانگذار ترون. سان مبلغ 56 میلیون دلار را در قالب استیبل کوین TrueUSD به بایننس واریز کرد و احتمالاً این کار را برای فارم کردن توکن‌های SUI انجام داده است. پلتفرم Whale Alert که برای پیگیری نقل و انتقالات بزرگ ارزهای دیجیتال طراحی شده، متوجه این اقدام شد.

بنیانگذار بایننس، CZ در واکنش به این اقدام سان در توییتی اعلام کرد که این لانچ پول برای سرمایه گذاران کوچکتر طراحی شده نه نهنگ‌های کریپتو. او هشدار داد که مانع از اقدام سان برای خرید انبوه توکن‌های SUI می‌شود. سان هم در واکنش اعلام کرد که هدف از این واریز، تسهیل بازارگردانی بین اکسچنج‌ها بوده نه شرکت در یک تبلیغ یا بازاریابی.

بعداً سان اعلام کرد که قصد برداشت وجه واریز شده به بایننس را دارد. بایننس هم اعلام کرد که 279 هزار توکن SUI فارم شده را به استخر نقدینگی TUSD خودش اختصاص می‌دهد.