آکادمی

شنبه, 07 خرداد 1401 03:35

سفارش استاپ لیمیت Stop-Limit چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

سفارش استاپ لیمیت ترکیبی از سفارش محدود (limit) و یک تریگر توقف است. با این سفارشات، تریدرها می‌توانند حداقل سودی که از آن راضی هستند یا حداکثر هزینه‌ای که مایل به پرداخت آن هستند را مشخص کنند. پس از تنظیم سفارش استاپ لیمیت، وقتی قیمت به نرخ تعیین شده (تریگر) برسد، یک سفارش محدود خودکار ثبت می‌شود حتی اگر از سیستم مربوطه خارج یا آفلاین شده باشید. می‌توانید با توجه به سطوح مقاومت و پشتیبانی و نوسان دارایی مورد نظر، سفارشات استاپ لیمیت را به صورت استراتژیک تنظیم کنید.

در یک سفارش استاپ لیمیت، قیمت استاپ قیمت فعال شدن اکسچنج برای ثبت سفارش محدود است. قیمت لیمیت، نرخی است که سفارش شما با آن تنظیم می‌شود. می‌توانید قیمت لیمیت را سفارشی سازی کنید که معمولاً این قیمت برای سفارش خرید بالاتر از قیمت توقف و برای سفارش فروش، کمتر از آن تنظیم می‌شود. این تفاوت نرخ، با هدف پوشش تغییرات احتمالی قیمت بین تریگر شدن قیمت توقف تا ثبت سفارش لیمیت در نظر گرفته می‌شود.

مقدمه

اگر می‌خواهید به جای نگه داشتن ارزهای دیجیتال، فعالانه آنها را معامله کنید احتمالاً به امکاناتی بیشتر از سفارش بازار نیاز دارید. سفارش استاپ لیمیت امکان کنترل و تنظیم بیشتر را برای شما فراهم می‌کند. با توجه به پیچیدگی‌های این مفهوم در ابتدا به توضیح تفاوت بین سفارش‌های محدود، استاپ لیمیت و حد توقف می‌پردازیم.

مقایسه سفارش محدود، سفارش حد توقف و سفارش استاپ لیمیت

سفارش محدود، حد توقف و استاپ لیمیت از پرکاربردترین انواع سفارش هستند. با سفارش محدود می‌توانید بازه قیمتی که مایل به معامله در آن بازه هستید را مشخص کنید، در سفارش حد توقف، یک قیمت توقف تنظیم می‌شود که منجر به اجرای یک سفارش بازار می‌شود و سفارش استاپ لیمیت، جنبه‌هایی از دو سفارش قبلی را ترکیب می‌کند.

سفارش محدود

وقتی یک سفارش محدود تعریف می‌کنید، حداکثر قیمت خرید یا حداقل قیمت فروش را مشخص می‌کنید. اکسچنج سعی می‌کند سفارش شما را به صورت خودکار و وقتی قیمت به سطح تعیین شده رسید یا با نرخی بهتر از آن اجرا کند. این سفارش‌ها برای مواقعی مفید هستند که یک قیمت ورود یا خروج هدف دارید و منتظر ماندن برای برآورده شدن شرایط از نظر شما مشکلی ندارد.

معمولاً تریدرها سفارش محدود فروش را بالاتر از نرخ فعلی بازار تنظیم می‌کنند و سفارش محدود خرید را پایین تر از نرخ فعلی بازار. اگر سفارش محدود را با نرخ فعلی بازار اجرا کنید، احتمالاً ظرف چند ثانیه اجرا می‌شود (مگر اینکه بازار مورد نظر نقدینگی کمی داشته باشد).

مثلاً اگر نرخ فعلی بیت‌کوین 32 هزار دلار باشد، می‌توایند یک سفارش محدود خرید 31 هزار دلاری تنظیم کنید تا به محض رسیدن قیمت به 31 هزار دلار یا کمتر از آن، بیت‌کوین بخرید. می‌توانید یک سفارش فروش 33 هزار دلاری هم تنظیم کنید. در این حالت اگر قیمت بیت‌کوین به 33 هزار دلار یا بیشتر از آن برسد، اکسچنج بیت‌کوین‌های شما را می‌فروشد.

سفارش استاپ لیمیت

همانطور که قبلاً اشاره شد، سفارش استاپ لیمیت ترکیبی از یک سفارش محدود با یک تریگر توقف است. سفارش توقف، یک قیمت تریگر (یا محرک) برای سفارش محدود شما تنظیم می‌کند. در ادامه به جزئیات اجرای این فرایند می‌پردازیم.

سفارش استاپ لیمیت چگونه کار می‌کند؟

بهترین راه درک سفارش استاپ لیمیت تقسیم بندی آن به اجزای اصلی است. قیمت توقف، یا استاپ نقش محرکی برای ثبت سفارش محدود را دارد. وقتی بازار به قیمت توقف برسد، یک سفارش محدود با قیمتی مشخص شده (قیمت لیمیت) ایجاد می‌شود.

گرچه ممکن است قیمت استاپ و لیمیت یکسان باشند اما این موضوع الزامی نیست. در واقع، تنظیم قیمت استاپ (تریگر) کمی بالاتر از قیمت لیمیت برای سفارش‌های فروش امن تر است. برای سفارش‌های خرید می‌توانید قیمت استاپ را کمی پایین تر از قیمت لیمیت تنظیم کنید. به این ترتیب احتمال اجرا شدن سفارش شما پس از فعال شدن آن افزایش پیدا می‌کند.

مثال‌هایی از سفارش‌های استاپ لیمیت خرید و فروش

استاپ لیمیت خرید

فرض کنید که در حال حاضر قیمت BNB 300 دلار است و می‌خواهید در صورت صعودی شدن روند، خرید انجام دهید. اما مایل نیستید که به محض شروع روند صعودی، BNB بخرید، بنابراین باید قیمتی که قرار است پرداخت کنید را محدود کنید.

فرض کنید که تحلیل تکنیکال به شما می‌گوید در صورت عبور از مرز 310 دلار، روند صعودی شروع می‌شود. شما تصمیم می‌گیرید که برای استفاده از این روند صعودی، با کمک یک سفارش استاپ لیمیت یک پوزیشن باز کنید. برای انجام این کار قیمت توقف را 310 و قیمت لیمیت را 315 دلار تنظیم می‌کنید. به محض رسیدن BNB به 310 دلار، یک سفارش محدود برای خرید BNB به قیمت 315 دلار ثبت می‌شود. ممکن است سفارش شما با قیمت 315 دلار یا کمتر از آن اجرا کنید. دقت داشته باشید که 315 دلار، قیمت لیمیت است بنابراین اگر بازار به سرعت فراتر از این نرخ برود، ممکن است سفارش شما به صورت کامل اجرا نشود.

استاپ لیمیت فروش

فرض کنید که BNB را به قیمت 285 دلار خریده اید و حالا قیمت آن 300 دلار است. برای پیشگیری از ضرر تصمیم می‌گیرید یک سفارش استاپ لیمیت تنظیم کنید تا در صورت برگشت قیمت، فروش انجام دهید. برای انجام این کار یک سفارش استاپ لیمیت با قیمت استاپ 289 دلار و قیمت لیمیت 285 دلار (قیمتی که BNB را با آن خریده بودید) تنظیم می‌کنید. اگر قیمت به 289 دلار برسد، یک سفارش لیمیت برای فروش BNB به قیمت 285 دلار ثبت می‌شود. ممکن است سفارش شما با قیمت 285 دلار یا بالاتر از آن اجرا شود.

چگونه در بایننس سفارش استاپ لیمیت تنظیم کنیم؟

فرض کنید که 5 بیت‌کوین به قیمت 31820.50 دلار خریده اید و اعتقاد دارید که به زودی قیمت افزایش پیدا می‌کند.

در این وضعیت ممکن است بخواهید یک سفارش استاپ لیمیت تنظیم کنید تا اگر فرض شما اشتباه بود و بازار دچار ریزش شد، ضرر شما کاهش پیدا کند. برای انجام این کار به حساب بایننس خودتان لاگین کرده و به بازار BTC/BUSD بروید. سپس روی تب [Stop-limit] کلیک کرده و قیمت استاپ و لیمیت به همراه تعداد بیت‌کوینی که قرار است بفروشید را مشخص کنید.

اگر اعتقاد دارید که 31820 سطح پشتیبانی مطمئنی است، می‌توانید سفارش استاپ لیمیت را زیر همین سطح تنظیم کنید (محض احتیاط برای اشتباه بودن پیش بینی). در این مثال، ما یک سفارش استاپ لیمیت برای 5 بیت‌کوین با قیمت 31790 دلار و قیمت لیمیت 31700 دلار تنظیم می‌کنیم. مراحل را گام به گام بررسی می‌کنیم.

وقتی روی [Sell BTC] کلیک کنید، یک پنجره تأیید باز می‌شود. مطمئن شوید که همه چیز درست تنظیم شده و بعد برای تأیید روی [Place Order] کلیک کنید. پس از تنظیم سفارش استاپ لیمیت یک پیام تأیید مشاهده می‌کنید. می‌توانید صفحه را اسکرول کنید تا سفارشات باز خودتان را مشاهده کرده و مدیریت کنید.

دقت داشته باشید که سفارش استاپ لیمیت تنها در صورتی اجرا می‌شود که قیمت به سطح استاپ برسد. یعنی سفارش لیمیت تنها وقتی اجرا می‌شود که قیمت کوین مورد نظر به قیمت لیمیت یا بهتر از آن برسد. اگر سفارش لیمیت شما تریگر شود (با قیمت استاپ) اما قیمت بازار به نرخ تعیین شده یا بهتر از آن نرسد، همچنان سفارش شما باز خواهد ماند.

گاهی اوقات ممکن است در شرایطی باشید که قیمت‌ها به سرعت ریزش می‌کنند و سفارش استاپ لیمیت شما بدون اجرا شدن پشت سر گذاشته می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است برای اجرای سفارش در اسرع وقت، نیاز به استفاده از سفارش بازار داشته باشید.

مزایای استفاده از سفارش استاپ لیمیت

با سفارش استاپ لیمیت می‌توانید معاملات خودتان را تنظیم و برنامه ریزی کنید. همیشه نمی‌توان قیمت‌ها را تحت نظر داشت به خصوص در بازار شبانه روزی ارزهای دیجیتال. مزیت بعدی این است که با استفاده از یک سفارش استاپ لیمیت می‌توانید حد سود مورد نظرتان را تعیین کنید. بدون وجود محدودیت، سفارش شما با نرخ فعلی بازار اجرا می‌شود. بعضی از تریدرها ترجیح می‌دهند که کوین‌های خودشان را نگه دارند و آنها را به هر قیمتی نفروشند.

معایب استفاده از سفارش استاپ لیمیت

معایب سفارش استاپ لیمیت با سفارش محدود مشابه است بیشتر به این دلیل که تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد. سفارش لیمیت تنها زمانی شروع به اجرا می‌کند که قیمت بازار به نرخ تعیین شده یا بهتر از آن برسد. اما ممکن است این شرایط هرگز برقرار نشود. گرچه می‌توانید بین قیمت استاپ و لیمیت یک فاصله تنظیم کنید، اما گاهی اوقات این فاصله کافی نیست. ارزهای به شدت پرنوسان می‌توانند در همان فاصله زمانی که سفارش تنظیم می‌کنید، تغییر نرخ دهند.

همچنین اگر سفارش بردارهای کافی برای تکمیل سفارش شما وجود نداشته باشند، کمبود نقدینگی هم می‌تواند مشکل آفرین شود. اگر نگران هستید که سفارشتان به صورت کامل اجرا نشود از آپشن fill or kill استفاده کنید که در این حالت سفارش شما تنها وقتی اجرا می‌شود که امکان اجرای کامل آن وجود داشته باشد. اما دقت باشید که هر چقدر شروط بیشتری برای سفارش در نظر بگیرید، احتمال اجرا نشدن آن بیشتر خواهد شد.

استراتژی‌هایی برای تنظیم سفارشات استاپ لیمیت

برای افزایش کارایی سفارشات استاپ لیمیت و اجتناب از معایب آنها، این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. نوسان ارزی که بر روی آن سفارش تنظیم می‌کنید را بررسی کنید: قبلاً هم توصیه کردیم که اختلاف بین سفارش استاپ و لیمیت را کم تنظیم کنید تا احتمال اجرای سفارش لیمیت شما افزایش پیدا کند. اما اگر ارز مورد نظر پرنوسان است، ممکن است نیاز باشد این اختلاف کمی بیشتر باشد.
  2. نقدینگی ارزی که قرار است معامله کنید را در نظر داشته باشید: سفارشات استاپ لیمیت برای معامله ارزهایی با اختلاف کم بین نرخ پیشنهادی و درخواستی و یا ارزهایی با نقدینگی کم مناسب تر هستند.
  3. برای تعیین سطح قیمت، از تحلیل تکنیکال استفاده کنید: بهتر است سفارش استاپ را روی سطح پشتیبانی یا مقاومت تنظیم کنید. یکی از راه‌های تشخیص این سطوح استفاده از تحلیل‌های تکنیکال است. مثلاً می‌توانید یک سفارش استاپ لیمیت خرید تنظیم کنید که قیمت استاپ آن بالای یک سطح مقاومت مهم باشد تا از شکستن آن استفاده کنید. یا سفارش استاپ لیمیت فروش را پایین تر از سطح پشتیبانی تنظیم کنید تا پیش از ریزش بیشتر بازار، خارج شوید.

صحبت‌های پایانی

سفارش استاپ لیمیت یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند نسبت به سفارشات بازار ساده، قابلیت‌های بیشتری برای اجرای معامله در اختیارتان قرار دهد. همچنین با این سفارشات نیازی نیست که برای اجرای معامله خودتان فعالانه تلاش کنید. با ترکیب چند سفارش استاپ لیمیت می‌توانید به راحتی دارایی‌های خودتان را در مواقع ریزش یا صعود بازار مدیری